Black Oak Arkansas - Black Oak Arkansas (1971)

Tracklist:
1. Uncle Lijiah (3:17)
2. Memories at the Window (3:05)
3. The Hills of Arkansas (3:45)
4. I Could Love You (6:10)
5. Hot and Nasty (2:55)
6. Singing the Blues (2:17)
7. Lord Have Mercy on My Soul (6:15)
8. When Electricity Came to Arkansas (4:26)



Obsazení:

Jim "Dandy" Mangrum: vocal, washboard
Rickie "Ricochet" Reynolds: 12 String rhythm guitar, vocals
Pat "Dirty" Daugherty: bass, vocals
Harvey "Burley" Jett: lead guitar, banjo, piano, vocals
Stanley "Goober" Knight: lead & steel guitar, organ, vocals
Wayne "Squeezebox" Evans: drums

 
10.02.2012 Petr Gratias | #
3 stars

Black Oak Arkansas – další výrazná americká kapela southern rocku, která patří do zásadní první pětice nejdůležitějších kapel tohoto podmanivé stylu a do těsného sousedství Allman Brothers Band a Lynyrd Skynyrd a třebaže každá kapela pochází odjinud, přesto mají vzájemně řadu společných nebo příbuzných bodů, které je vzájemně integrují…
Tihle jižanští „drsani“ vznikli v Arkansasu, v městě Black Oak a protože jako praví nacionálně orientování jižanští patrioti mají ke svému rodišti vztah, nezapomněli to zdůraznit v názvu.
O téhle kapele jsem informován od poloviny sedmdesátých let, kdy jsem v JAZZ BULLETINU našel obsáhlý článek o jižanském rocku a tahle kapela tam byla vyzdvižena jako jedna z těch zásadních. Sehnat jejich album byl pro mě ale tehdy problém, až zapracoval kamarád, kterému byla deska poslána s USA a tím pádem jsem se s touhle partou seznámil právě přes tohle album. A jak ho vnímám dnes?

UNCLE LIJAH – příjemně zvonící akustické kytary navodí libou atmosféru a důrazná baskytara za podpory jednoduchých bubenických postupů rozbalí první skladbu na albu. Vevodí jí sytý nakřáplý hlas zpívajícího frontmana Jima Mangruma, který má přezdívku Dandy. Tak tenhle hlas už nezapomenete. Je pořádně ohoblovaný a do jižanského drsného prostředí patří jako dříví do lesa mezi deklarované duby. Tohle je ovšem skladba, kterou bych označil za moderní country. Tady toho rockového odbočování moc nenajdeme, ale podbízivost a ryčnost skladby samozřejmě musí slavit úspěch.

MEMORIES AT THE WINDOW – další výrazně melodická skladba v rychlejším tempu s kvílivou kytarovou ozvěnou Haveyho Jetta, který má zase pro změnu přezdívku Burley. Rytmika tvořená basy a přesnými bicími se valí vpřed a skladba má několik proměnlivých poloh. V mezihře to kvílí kytarami s ozdobnými ornamenty a akordické proměny akustických kytar stačí ještě tu a tam vsunout nějakou změnu v rytmu a dokonce i nenápadné flažolet. Jinak se jedná o klasickou refrénovou píseň, která se odvíjí od předem stanoveného schématu bez nějakých zásadních překvapení.

THE HILLS OF ARKANSAS – také třetí skladba je hodně westernová a moje čekání na námluvy s rockem, blues a boogie se zatím stále nekoná. Dobře se to poslouchá, ale obecně mi skladba přijde (odhlédnu-li od Dandyho), že by ji mohla zpívat a hrát jakákoliv jiná americká skupina tohoto žánru. Osobitost tady stále nějak víceméně postrádám a těšit se na podobný typ skladby ještě v dalších případech mi začíná připadat jako kontraproduktivní. Dokonce si myslím, že podobný typ skladby by i u nás mohlo zahrát docela úspěšně i několik nejmenovaných vytipovaných kapel. Myslím, že by se kapela mohla více opřít do dynamika a neujíždět na zesíleně sentimentalizovaných pasážích….

I COULD LOVE YOU – tak tady jsem byl mírně vyslyšen. Rockovější prvek vstoupil do tématu. Elektrické kytary jsou dost přiostřené a dodávají albu hmatatelně výraznější porci energie a dravosti, kterou jsem předtím postrádal. Ale po kompoziční stránce se zde neděje nic zásadního a hudební struktura skladba je dost čitelná (možná až příliš). Kytarové sólo je dobře vybroušené s klouzajícím dozvukem a tahle dravost je zcela namístě. Dočkáme se zde dokonce i vokálního vícehlasu, který nad opakovaných riffem mírně připomene Crosby, Stills And Nash. Opakované téma se prolíná s baskytarovými improvizacemi a perkusivními zvuky bicích a do hry vstupují i dvě sólové kytary, skladba je ale v závěru a tak kýžené naplnění zůstává tak trochu na půli cesty…

HOT AND NASTY – tohle je dobře ošetřen skladba. Žádné uhlazené country ale rockový šlapavý nářez s výtečnou baskytarou Pata Daughertyho, který se honosí přezdívkou Dirty. Zpívané sbory, které sekundují Dandymu (stejně jako dvojhlasy Ricky Reynoldsem zvaným Ricochetem, druhým kytaristou a zpěvákem) jsou živočišně dravé, ale pochválit je třeba i kytarové duety, kterými se oba hráči motivují k dalšímu hráčskému exhibování….

SINGING THE BLUES – tady se podařilo zdařile propojit boogie s rockem a country a tak zemitá dravost je míšena s unylými tóny steel-kytary druhého sólového kytaristy Stanleyho Knighta přezdívaného Goober. Dobře se to poslouchá, ale na Allman Brothers Band to stále nějak nestačí a já se obávám, že už nějaké převratné a zásadní překvapení mě na albu nečeká…

LORD HAVE MERCY ON MY SOUL – tahle skladba je pojednáná skoro jako gospel song, nebo nějaká obřadní píseň, čemuž předchází pateticky recitovaný text Dandym, za kterým znějí hammondky a spousta nezařaditelných destruktivních zvuků z pozadí. Přemýšlím, jak vnímat tenhle vstup na albu, jestli se jedná o nějaké závažné téma, které má zintelektualizovat tohle přímočaré hudební řádění, anebo se jedná o nějakou parodii, což se nedá poslechem tak jednoznačně tvrdit…. Pak se zcela nečekaně rozběhne skladba do šlapavého rock and rollu s boogie základy, kde všechno dusá, šlape a šustí přesně podle předem stanovených pravidel. Název jakoby přinášel závažnější a hlubší téma, ale zpracování mě odvádí spíš do nějakých odlehčenějších poloh. Sborové zpěvy se tváří vážně, ale povyk lidí z pozadí a šustění na washboard hovoří alespoň pro mě jinou řečí….

WHEN ELECTRICITY CAME TO ARKANSAS – úvod jako z Woodstocku, kdy byl vzýván všemi přítomnými déšť…. Za podpory percussion a následného povyku a potom se nám přihlásí boogie jako vyšité a zemitá rytmika a dobře stavěná baskytara drží celou architekturu skladby pohromadě. Za zvuku zvonících elektrických sólových kytar, které objíždějí základní hudební schéma….. povyk lidí vrátí kapelu do hry a tak můžeme pokračovat dál až do rána bílého, až bychom při tom očekávali něco, co by zásadně změnilo tuhle strukturu. Myslím, že tenhle typu hudby nestojí na invenci a podnětech, ale na schopnosti reagovat na ostatní spoluhráče a hrát přesně podle nich. Nikdo nevybočí a všichni jedou jako na povel. Koncertně to musí být strhující, ale pro běžný poslech mi tohle pojetí přijde hodně schematické a živelné bez muzikantské osobitosti a názoru….

Necítím se být kompetentním hodnotit Black Oak Arkansas nějakým hlubším ponorem do jejich hudební produkce, protože znám od nich jenom tohle album a jeden výběr a soudě podle hudebních témat bych řekl, že v jejich případě hrozila dost velká nadprodukce. Samozřejmě, že podle jednoho alba nelze soudit kapelu komplexně, ale tady jsem na vážkách. Subjektivně asi bude jejich nejšpičkovější album u každého posluchače jiné a tak nemyslím, že by právě zde se mělo jednat o nějaký zásadní pilotní projekt jejich kariéry.
Jsem rozkročen mezi třemi až čtyřmi hvězdičkami, ale jak už jsem zmínil na začátku, lepší než Allman Brothers Band, Lynyrd Skynyrd nebo Molly Hatchett nejsou a asi ani nebudou. To ale neznamená, že bych je nějak kategoricky odmítl…. Spíš nenaplnili moje představy o southern rocku, jaké jsem od nich očekával tehdy a ani dnes…. Tak dám jenom tři hvězdičky.


reagovat

hejkal @ 11.02.2012 10:14:23
Ja súhlasím iba s tým, že debut nepatrí k najzásadnejším počinom tejto skvelej južanskej bandy. :)

hejkal @ 11.02.2012 10:24:01
K tomu poňatiu Lord have mercy... dodávam, že kapela patrila k nejakej náboženskej komunite, žili "na jednej kope", a preto ide určite o závažné zdelenia vyvierajúce z jej vtedajšieho spôsobu každodenného života.

Petr Gratias @ 11.02.2012 10:44:41
Zdravím, Hejkale...
a moc děkuji za vysvětlující informace,
které vnesly více světla do mých nejasností.
BLACK OAK ARKANSAS to tedy řeší podobně jako
ALLMAN BROTHERS BAND.... pamatuji si na tu pospolitost muzikantů, jejich žen/milenek, dětí a psů....
Jestli jsou to nějaké pozůstatky hippieovské kultury sice nevím, ale zajímalo by mě, jestli jim tahle vzájemnost vydržela až do současnosti....
Které album BOA bys Ty označil jako jejich vlajkovou loď?
Zdravím!

gunslinger @ 11.02.2012 11:13:56
mne sa najviac páčia Keep the faith 1972 a High on a hog 1973

Petr Gratias @ 11.02.2012 11:29:36
Díky za informaci. PG

hejkal @ 11.02.2012 12:57:07
Zhodujem sa s gunslingerom a dodávam, že skladba Fever in my mind má svojou prepletenou sólovo sprievodnou trojicou gitár dosť invencie i prezentácie pre každého. :)

27.08.2011 gunslinger | #
5 stars



Southern Rock ma vždy priťahoval, už aj vtedy keď som nevedel že sa tento žáner tak volá.. Je to skríženie Country a Rocku teda pre mňa skríženie môjho detstva a dospievania . priznám sa že o skupine Black Oak Arkansas som sa dozvedel iba nedávno asi rok dozadu (2010).skladby s prvého albumu sa mi hneď zapáčili.. všetky! Len ich live vystúpenia som nemusel a to iba kvôli výstrednému spevákovi menom Jim "Dandy" Mangrum. Vžíval sa až príliš do hudby to som nemusel… ale ako v každom albumu ide hlavne o hudbu. Prvý album Black Oak je husto napustený akustickými skladbami čo je pre mňa veľké plus keď sa chcem trocha odreagovať od elektrických gitár( ale samozrejme že sa tu elektrické gitary nachádzajú čo by to bol za južanský rock)

1 Uncle Lijah - cítiť tu čisté nefalšované americké Country s tým neskutočne klasickým skákajúcim južanským akustickým rytmom a zo spevom ktorý pripomína starého rančera v klobúku ( skladbu spríjemňuje banjo v ústraní)

2. Memories At The Window – krásna balada v ktorej akustická gitara vybrnkáva riff a elektrická gitara si hrá zmes tónov ktoré skladbu prikrášľujú.

3. The Hills Of Arkansas - skutočne krásna skladba s tou neskutočne klasickou slide gitarou … prejav speváka Jima “Dandyho” je neskutočne originálny .

4 I Could Love You - tuto môžeme počuť prvý vážnejší gitarový riff. Hlasná psychedelická skladba s vynikajúcim sólom skladba znejúca a dostatočne hlasná na hard rock z roku 1971 .

5. Hot And Nasty – úprimne ( a ani sám neviem prečo) je táto skladba moja najobľúbenejšia od Black Oka Arkansas. kruté bicie ktoré otvárajú tento album sú neuveriteľné. Neuveriteľné je aj to ako si v tejto skladbe Jim „Dandy“ ohýba hlas akoby to spievali dvaja alebo traja navzájom odlišný speváci. Ten spev je vynikajúci.

6. Singing The Blues – country naplnená skladba kde sa opäť Jimi predvádza zo svojim hlasom.

7. Lord Have Mercy On My Soul – skladbu otvára predhovor speváka k nemu hrajú na klávesy. Po minúte sa spustí ďalšia skvelá skladba

8. When Electricity Came To Arkansas - posledná skladba je vrcholom albumu je to pekné zlo! Zo začiatku iba vydupávajú rytmus pomaličky sa k skladbe pridávajú aj ostatné hudobné nástroje až napokon spustí gitara parádny riff.. a hrajú s výkrikmi poslucháčov až do konca

Udelujem tomuto albumu 5 hviezdičiek už iba kvôli môjmu citu ku Country. Na albumu mi nič nevadilo nič mi tu neprekážalo a do tretice nič nehyzdilo. pre Nadšencov Hard Rocku je to nič moc ale pre nadšencov Southern Rocku to je príjemná muzika ktorá ma nepriamo donútila siahnuť aj na iné ich albumy.

reagovat



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 1x
gunslinger
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 1x
Petr Gratias
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0437 s.