Diskuze


« další předchozí »
Antony - 12.01.2025 14:25:49 #
chimp.charlie
George Martin nebyl PC bot, ale člověk, pokud se nemýlím. Neukradl zvuk orchestru a hudební postupy z nějaké databáze, ale udělal všechno sám, případně v  kooperaci se členy The BEATLES. Jeho lidská práce byla přinána a honorována. Tohle srovnání s AI kulhá na obě nohy.
Jinak celkem souhlas.
Antony - 12.01.2025 14:21:07 #
stargazer:
Pokud tě nepřesvědčily dosud předložené důvody, tedy, že AI produkty jsou ve srovnání se skutečnou hudbou fake, podvod, lež a falzifikát, že postrádají základní aributy uměleckého díla, a že z hlediska autorství jde o prostou krádež, pak není třeba nic dodávat. 

A slovo cenzura je zcela mimo mísu. Zabránění podvodu není cenzura, pleteš si pojmy. Buď rád, že tvoje banka zabraňuje podvodníkům, aby ti vybílili účet, protože to je taky cenzura. Ale klidně jim řekni, že s tou cenzurou phishingu a kdovíčeho ještě nesouhlasíš.. Protože když jich jsou mraky, tak je to normální módní záležitost. Až se jednou bude o tvoje zdraví starat doktor s AI vytvořeným diplomem, tak to vlastně bude taky v pořádku,.
Judith - 12.01.2025 14:13:09 #
Zvážení a rozhodnutí je na moderátorech s Pokim, bylo by asi fajn doplnit do pravidel větičku, která by situaci ošetřila systémově, protože opravdu nejde o osobní odmítání jednoho konkrétního člověka. 

Otázek to budí spoustu a jsou zajímavé, já už jsem se dneska vykecala :-) Jen znovu zopakuju, že říct "tohle do místní databáze nepatří" není cenzura. Cenzura by byla zakazovat někomu jeho činnost, mařit koncerty, znemožňovat nahrávání a vydávání, trestat ho za umělecký projev nebo osobní názor. Nesouhlas v diskusi není trest, i když může být nepříjemný. Neumožnit využívání komunikačních kanálů soukromého média (nebude profil, nebudou recenze na FB) není zákaz činnosti, i když může činnost omezovat tím, že jí nedá prostor. 
chimp.charlie - 12.01.2025 13:53:59 #
Přiznám se, že zrovna minulý týden jsem chtěl v Hospodě položit Apačovi (píšu takhle, protože s tímhle mám problém: Apachemu? Apachovi? – Judith nebo někdo jiný mi snad poradí) otázku, zda nehodlá dát profil MR na Rockboard. Myslel sem to spíš jako legraci, protože i u něho jsem MR vnímal hlavně jako zábavu, ale mezitím se rozvinula tahle diskuse a já zjistil, že jelikož nejen díky svému roku výroby patřím mezi ty, jimž vymoženosti IT spíše ztrpčují život, vím o AI jen to, čím nás straší v médiích. Proto jsem se rozhodl použít Judith doporučovaný selský rozum (ač člověk městský, nějaké selské kořeny přece jen mám :)) a vyjít z toho, jaký je skutečný tvůrčí podíl autora na výsledném díle (dá-li se určit, ponechme teď stranou původnost vycházející z předpokladu, že všechny tónové kombinace už byly vyzkoušeny a použity). Pokud je to tak, jak jsem si myslel, tj. že Apache vymyslel melodii a text, nahrál či nazpíval je do kompu a AI pak dal za úkol zinstrumentovat to ve stylu XY, pak je to otázka, protože takhle se tvoří už dávno – například i takové božstvo jako Beatles, kteří sice měli geniální nápady, ale písničky z nich často dělal až George Martin (klasický Paulův požadavek, aby se symfonický orchestr v A Day in the Life „nějak“ – ale sám nevěděl jak – odvázal). Takže bych asi tak přísný nebyl – pokud by autor skutečně dodal svůj vlastní základ a spolupráci s AI přiznal.
Ale je fakt, že žijeme v divné době – někde jsem četl třeba o plánu zorganizovat olympijské hry, kde bude povoleno dopovat, v čemž vidím jistou analogii ke zde probíranému problému: výkony to jistě budou ukrutné, ale je otázka, jestli nám takoví sportovci (umělci vědci…) opravdu budou imponovat.
Judith - 12.01.2025 13:50:16 #
AI se určitě časem okouká, přestane bavit. Je to módní záležitost a slepá kolej, souhlasím. 

Každá databáze má svoje vymezení, v případě Rockoboardu především žánrové - v diskusi si můžeme povídat o Bedřichu Smetanovi, profil mu nikdo zakládat nebude. Jiné vymezení zatím nebylo potřeba, teď potřeba je. To je problém provozovatele webu a moderátorského týmu. Řadoví uživatelé mohou z jejich rozhodnutí vyvodit důsledky dle svého uvážení a žebříčku hodnot, to je regulérní proces. Každopádně vymezit pole zájmu určitého webu není cenzura, to je nutnost. Každé médium potřebuje mít určitý profil, "svůj ksicht", a zřetelně ho komunikovat navenek. Podle mého osobního názoru tady například neproběhla dostatečným způsobem diskuse o přerodu z Progboardu na Rockboard, což se později promítlo do některých sporů pod recenzemi, jelikož různí lidé "logicky předpokládali" různé věci.

V naší zemi s naší historickou zkušeností jsme na regulace a omezování projevu citliví. Cenzuru nechceme, pochopitelně. Ale nějaká pravidla a omezení existovat zkrátka musí, všude. 
stargazer - 12.01.2025 13:37:53 #
Zatím mě nikdo nepřesvědčil o tom, proč by tady nemohla ta Apachova AI kapela paralerně existovat vedle hudby normální. Ta cenzura je mi proti srsti. Těch fejků od AI bude všude do budoucna mraky, ale jsem přesvědčen o tom, že AI v muzice je pouze slepá kolej a módní záležitost.
Judith - 12.01.2025 13:13:13 #
AI v hudbě: případová studie

Zahrada nemožnosti, Il Giardino dell'Impossibilità. Album s vročením 2024, pod kterým je podepsaný Gerd Weyhing. Pár lidí už si je na Bandcampu koupilo. Autor má svůj profil na Discogs, svou hudební historii. Čili trochu jiný případ než anonymní Lojza, který si něco pro radost uplichtí doma v obýváku (a pak se s tím zkusí různými způsoby dostat na veřejnost). Přímo toto album na Discogs u daného tvůrce není. Zavedené a důvěryhodné databáze získávají další rozměr, protože když narazíte na YTB na něco, u čeho si nejste jistí, jak si ověříte, že jde o skutečné lidi, tvůrčí umělce, a opravdové autorské dílo? Proto vidím jako důležité, jak se k otázce AI produktů oficiálně postaví Rockboard.

Il Giardino dell'Impossibilità je album sestavené v duchu RPI, tradiční (čili sedmdesátkové) italské odnože progresivního rocku. Baví mě zhruba stejně jako jiná RPI alba, tedy nijak zvlášť. Zážitek z něho nemám, ale neznat (pravdivé) informace kolem, rozdíl bych asi nepoznala.

Autor produktu začíná propracovaným vyprávěním o nalezených páscích, čili narážkou na dnes už klasický narativ. A pak píše: "Tohle je náš příběh, Je to dobrý příběh, ale není to pravda. Bývalo by to mohlo být takhle, ale bylo to jinak. Před třemi týdny jsem narazil na Udio.com, AI hudební stránku, a z legrace ji vyzkoušel. Stvořil jsem 11 písní a všechny byly brilantně zkomponované, provedené a namixované. Udělal jsem spoustu editování a dalších věcí. AI není jen mačkání tlačítka. V každém kroku se musíte rozhodovat, co dál. Tak to při komponování chodí... děláte spoustu rozhodnutí a měla by být dobrá. Tato hudba je plná emocí a pro mě jsou tito hudebníci a zpěváci naprosto reální. Útržky mi pořád zní v hlavě. Jsem velmi šťastný, že ke mně tato hudba přišla. Kéž si najde i vás."

Pozoruhodnost číslo jedna: Proces tvorby. Ten chlapík je skutečně přesvědčený, že hudbu složil. Ve skutečnosti je složená z práce tisíců jiných lidí, podobně jako u příkladu obrazu v duchu holandských mistrů. Ponořil se do procesu a ztotožnil se s výsledkem natolik, že dokonce "muzikanty" považuje za skutečné. I když je hudba složená z práce tisíců reálných lidí a z plodů jejich ducha, tohle by sami nenahráli, možná by ani nechtěli. Nezákonné to zatím není, nefér podle mě ano. A ty hlasy skutečné zkrátka nejsou. Mluvit o AI produktu jako o "mojí kapele", jak můžeme někdy vidět, chce buď vyšší stupeň smyslu pro humor, nebo svědčí o jisté ztrátě kontaktu s realitou.

Pozoruhodnost číslo dva: Emoce. Autor ze své práce zážitek měl. V těch původních skladbách, které jsou tady po přemletí a přefiltrování vykradené, emoce jsou. A on si album složil tak, aby mu zážitek přinášelo. V konkrétních žánrech je to nejspíš dost dobře možné, udělat skladbu s hitovým potenciálem. Osvědčené přísady a postupy známe, spousta kapel produkovala hudbu tímto způsobem i dřív: aby se to líbilo. 

Osobně jsem zatím u AI produktu umělecký zážitek neměla, ale nevylučuji, že se to může stát. Jsou dělané tak, aby prožitky evokovaly. Stejně jako reklama je dělaná tak, aby upoutala pozornost, nebo pornografie, aby vzrušovala. Všechny tyto oblasti vědomě či instinktivně pracují se zákonitostmi lidského vnímání a člověk se někdy neubrání, vlezlá melodie nebo slogan mu uvízne v hlavě, obraz mu rozproudí krev. Otevírá se tady nové pole plné otázek a zmatků... Tahle stránka je pro mě osobně k přemýšlení nejzajímavější.
Antony - 12.01.2025 12:45:42 #
Jak se stalo období kolem roku 1998 bodem zlomu, kdy přestala být hudba z hlediska dynamického rozsahu produkována poslouchatelně, tak se stane rok 2024 bodem zlomu autorské důvěryhodnosti. Zdráhám se dnes u současné hudby často uvěřit, že jde o autorská díla. Když dáš lidem možnost lhát a podvádět bez rizika odhalení, většina jich toho využije. A když je odhalíš, dál lžou a za fakt samotného odhalení tě začnou napadat.
Judith - 12.01.2025 12:31:19 #
Pokročilé nástroje AI v hudbě

Stejně jako Chat GPT umí prohledat velké množství textů a sestavit podle požadavků kompilát, umí výtvarné nástroje "vytvořit obraz v duchu holandských mistrů, na kterém bude večeře ke Dni díkůvzdání", čili něco, co by žádný holandský mistr nemohl a možná ani nechtěl malovat. Klíčový bod: je využívaná duševní práce stovek minulých umělců, bez jejich souhlasu, vědomí. Složitá věc. Po stránce autorských práv dosud nevyjasněná. A další důležitý bod: AI samozřejmě neudělá olejomalbu na plátno. Ale i spoustu reálných obrazů dneska většina lidí zná jen z reprodukcí, a to spíš z monitoru počítače než z tištěné publikace. Internet lidem přiblížil hodně jinak nedosažitelných věcí.

Hudební AI programy (nástroje v technickém slova smyslu) dokážou vytvořit "fiktivní album Genesis, které by mohlo vzniknout mezi roky 1973 a 1975" - tady bude tedy potřeba víc dílčích kroků, ale podobná "alba" na YTB jsou a zrovna Genesis se stávají předmětem proměn často. Tady je třeba "imaginativní nevydané album Genesis z roku 1977". Osobně mě docela baví projekty typu "jak by zněli Led Zeppelin, kdyby hráli v 50. letech". Člověka, který má trochu přehled, nic takového nezmate, ale o tenkou půdu z heldiska důvěryhodnosti jde, protože speciálně YTB se v minulých letech stalo relevantním zdrojem málo známé hudby. Existuje spousta kanálů, které uvádějí ve známost raritní LP, desky, co vyšly jedinkrát v malém nákladu někde v zapadákově. Dost lidí si zvyklo, že na YTB jsou věci, které jinde nenajdete. 

No a se způsobem předložení si různí lidé vedení různými motivacemi taky začali hrát. Někdy je za tím hra, zábava, mystifikace. Někdy něco jiného. Jak to rozsoudit? Posouvají se významy užívaných pojmů (což je z jazykového pohledu normální vývoj), například se pro AI produkty často používají slůvka jako fiktivní skupina, imaginativní album. Nebo tklivý příběh o pásku nalezeném na půdě. Bylo nebylo, za devatero horami... 

Uf, tak ještě jeden příspěvek
Antony - 12.01.2025 12:09:14 #
Judith:
O žádném zmizení AI jsem nemluvil, ani jsem nic podobného nenaznačoval. Opakuji - dobrý sluha, ale zlý pán. Nechť AI slouží pod kontrolou jako nástroj ke přesně stanoveným účelům. Zneužití nástroje je vždy nežádoucí, příklady jsem uváděl.
« další předchozí »
Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0481 s.