Diskuze
« další předchozí » |
Antony - 16.01.2025 16:19:20 #
|
Judith: Na ukradených hodinkách taky nepoznáš, že jsou ukradené. Na faktu jejich ukradení to však nemění nic. Okolnosti často dopředu naznačují původ (jsou podezřele levné, nabízí je neseriózní individuum). Jsme-li společensky gramotní lidé s morálními zásadami, původ si prověříme. A hned víme na čem jsme, podle toho se nadále zachováme. Není tedy nutno hned rozeznat umělou utvořenost, aby umělou byla. Jestliže je umělá (strojově algoritmicky generovaná), nevzešla z lidského autorského ducha, není uměleckým dílem. Může se jako umělecké dílo vnějškově tvářit, ale chybí základní předpoklad. Stejně jako u příměru s hodinkami, i zde si je třeba klást otázku, jak tento produkt vznikl, když nám jej nabízí někdo, kdo nemá schopnost hudbu skládat, neumí hrát na žádný hudební názor, zato se však dlouhodobě vyznačuje různými druhy nekorektního jednání. Věřit, že právě on je autor hudby, je stejné jako věřit tmavé postavě v podchodu, že mi nabízí za pětistovku pravé a legálně nabyté Rolexky. Estetický účinek není odtržen od zbytku světa. Je otázkou jak moc odráží dílo a jak moc odráží stav naší duše. A jak moc se do něj promítají i další okolnosti. Každopádně způsob, jakým mne současné dílo osloví, je poznamenán i paralelními úvahami, zda to není AI staženina z internetu. Jistotu mám u data výroby dejme tomu do roku 2020. Cokoli novějšího je automaticky podezřelé. Problém je, že jako generická tvorba AI dnes zní i tvorba mnoha živých lidí. Třeba poslední nahrávka The ROLLING STONES je pro mé uši AI břečka od začátku do konce. V důsledku se obloukem promítne to, co tu bylo odjakživa. Osloví nás jen výjimečně kvalitní dílo. Protože ona výjimečnost je vylučuje ze strojové tvorby. Jak si lze povšimnout, stroje ze sebe vyluzují jen zaměnitelný kašovitý marast. Čím víc mainstream, tím víc AI. |
Judith - 16.01.2025 15:47:56 #
|
Moc se těším, až se tohle vlákno vrátí k filozofickým úvahám, ještě jsme se s Antonym řádně nerafli ohledně otázky estetické funkce a účinku. Sbírám síly ;-) Na obecné rovině mě též zajímá, jestli skutečně je argumentem pro či proti čemukoli ten moment, zda člověk umělou utvořenost pozná. Protože na tohle podle mě nemáme jiné rozlišení než právě estetický účinek. |
Judith - 16.01.2025 15:45:00 #
|
Čtu příspěvky, které mezitím přibyly, tenhle už mám naťukaný, tak ho přidám. Shrnuje za mě podstatné. Aby člověk mohl pracovat s něčím jiným než generativními AI aplikacemi, tedy používat virtuální hudební nástroje či software, který skládání ulehčí, musí být schopen popsat žádané tóny a vztahy mezi nimi v pojmech hudební nauky. To se mi zdá evidentní. Je potřebná znalost vnitřní hudební struktury - kompoziční práci si může ulehčovat ten, kdo ji alespoň v základech ovládá. A nebo je potřeba praktická zkušenost s hraním. Komerční generativní AI aplikace pracují se slovním zadáním, které popisuje povrch kýžené zvukové textury. Žádaný styl, tempo, jednotlivé typické prvky hotové "písničky". Že bude s generativní hudební aplikací někdo zacházet tvořivě (povede ji specifickým slovním zadáním co nejblíž své představě) a třeba i pečlivě výsledek upravovat, tomu já osobně věřím. Opravdu hezký koníček. Pořád ale zůstávají dva problémy: materií takového zvukového souboru je nelegálně získaná masokostní moučka (výrobce aplikace ji ukradl) a vedle skutečného hudebního díla, byť jednoduché písničky nebo na druhé straně cover verze s malým osobním vkladem, má takový produkt povahu bramborového salátu, v němž už nejsou ani brambory, ani okurky, ani hrášek, ani majonéza. Tohle je za mě hlavní argument, proč tyto produkty nejsou hudebním dílem. Kvůli souhře faktorů, které vylučují všechno, co dělá hudební dílo dílem. V každé z jednotlivostí najdeme výjimky a hraniční případy (nápady se půjčují, počítače používají, živí muzikanti jen plní cizí vizi, atd.), ale generativní AI aplikací vytvořený soubor tyto hranice rozmazává všemi směry. Všechno dohromady je to prostě příliš mnoho posunů a změn, aby se dalo pořád mluvit o bramborovém salátu. Není to hudební skladba. |
Antony - 16.01.2025 15:22:50 #
|
Poki Jsem rád, že to čteš a reaguješ. Jelikož se pohybuji na internetových fórech celkem dost a jsem všímavý, byla to glosa hlavně vyjadřující obecnou zkušenost. Jistá hořkost z vývoje na Rockboardu v tom také zněla, nepopírám. Pojďme se tedy posunout dále, moudrá slova, beru si je k srdci.. :) |
Poki - 16.01.2025 15:07:40 #
|
Antony, ty to vždycky tak zaobaluješ ... jsem ten nedůsledný s pravomocí, co měl eliminovat škůdce Apache? :) Já už bych rád tuhle kauzu uzavřel. Myslím, že Apache dostal značnou odezvu a že na Rockboard se hudba generovaná pouze AI dávat nebude (alespoň do té doby než půjde o prokazatelně originální tvorbu). Poté co jsem se do toho více začetl uznávám, že u těch služeb, které dosahují "nejlepších" výsledků jako Udio a Suno jsou zdroje dat dosti pochybné ... snad to ty podané žaloby jednou vyjasní. Pojďme se posunout dále... |
Antony - 16.01.2025 14:15:48 #
|
Problém je vždy v lidech. Jedni lidi škodí, jiní před nimi varují. Jisté části lidí je to jedno, ale pak jsou první, kdo se diví, že něco není v pořádku. Pak jsou tu lidi, kteří mají pravomoc škůdce eliminovat. Pokud to udělají, OK, prostředí je v pořádku. Pokud to ale dělají nedůsledně, ať už z naivity, alibismu nebo prosté nekompetentnosti, problém eskaluje. Pak je ještě možnost odstranit ty, kdo před problémem varují. To ten problém taky zmizí, že.. |
Judith - 16.01.2025 13:53:57 #
|
Ohledně věcí, které nás možná jednou zničí, vidím naléhavější kandidáty, na kauze AI v hudbě je ovšem fascinující ta propojenost. Nemůžeme se omezovat jen na věcnou stránku, to bychom nepochopili, co se opravdu děje - a místní dění je jen malým zlomkem, kapkou v moři. Odráží se v něm širší problémy, současně samo o sobě něco znamená, spoluformuje postoje zúčastněných i jen pasivně čtoucích. V tomto ohledu se například ukázalo, jak rychlý vývoj oblasti a terminologická neujasněnost ztěžují formulaci jasných pravidel. Ale třeba taky to, že každý (třikrát podtrhuji) má nějaké svoje limity, které mu brání určité aspekty vnímat, a na jiné reaguje snad až příliš citlivě. Všichni jsme jenom lidi. Nejsme roboti. Naštěstí! Uf. Nechtěla bych být AI. Skutečná inteligence se pozná podle toho, že se umí učit a poučit. Vidí širší rámec, ne jen explicitně předložená data. Nejde mít na všechno pravidlo, spoléhání na psané zákony a pokyny nefunguje, když se objeví nějaký nový fenomén, jako tady. Možná jednou bude situace stát v rovině "lidi vs. stroje". My lidé se musíme spoléhat i na další vodítka. Zdravý rozum, hodnotové povědomí, schopnost úsudku. Nakonec jde i o to, komu budeme v určitých otázkách věřit, protože prostě víme, že má větší přehled, hbitější mozek, umí jít do hloubky. A tady jsem se sama naučila a mnohokrát si ověřila, že někteří lidi prostě poznají, když něco smrdí. Poznají to mnohem dřív, než nám ostatním bude hořet židle pod zadkem. Nebudu je vnímat nekriticky, ale budu je rozhodně brát vážně. I věci jako sympatie a antipatie mají své pozadí. Na druhou stranu prostá slušnost, vstřícnost a předpoklad, že druhý je též elementárně slušný, může přispívat k mylnému vyhodnocení situace. Tak to zkrátka je. Se všemi těmito lidskými danostmi se potřebujeme naučit zacházet, aby nás ty mašiny jednou nepřeválcovaly. |
Antony - 16.01.2025 12:44:53 #
|
Pegas: Osobní zkušenost nade vše. Kdo si jednou na AI sáhne ví, že počítač ze sebe hromadně plive obrázky, texty, zvuky, jen na základě zmáčknutí čudlíku. Otázka minut. Tvorbou se to nazvat nedá, autorstvím už vůbec ne. Vystavit tohle jako vlastní dílo je nestoudnost. Člověk bez talentu se na AI spolehne. Člověk bez morálky AI produkt představí jako své umělecké dílo. Problém není v AI, problém je jejích uživatelích. Jarouš: Ona se Pandořina skříňka neotevřela sama, někdo ji otevřel. Člověk. Zničit nás může jedině tehdy, když dáme prostor uživatelům, kteří produkty AI bez zábran využívají ve svůj prospěch. Přišla doba, kdy se stanovují hranice. Nejenom tady, ale všude v uměleckém světě. Vykutálenců, co se pomocí AI snaží získávat falešnou slávu, je všude plno. Lidé vždycky dělali podvody za pomocí jakékoli dostupné technologie (PC viry např.). Tohle jen jiná forma téhož. Právě proto je nutné nekompromisní stanovení limitů, za které nelze zajít. |
Jarouš - 15.01.2025 05:11:37 #
|
Ohávám se, že AI nás jednoho dne znočí. Otevřela se Pandořina skříňka. |
Pegas - 14.01.2025 18:38:07 #
|
Nějak jsem to tu moc nesledoval a koukám, jaká se tu rozjela kauza s AI hudbou. Nemůžu si zpětně přečíst vše, tak za mě jenom krátce, kdyby to někoho zajímalo. AI je určitě aktuálně velké téma a určitě z technologického hlediska zajímavá věc. Nepochybuju o tom, že AI se teď bude stále více vyskytovat ve všech možných oblastech, jako komerční lákadlo, podobně tomu bylo v minulost s pojmy HD, 3D, virtuální realita ap. Trochu mě děsí to, jak na AI mnozí začínají spoléhat a bude to horší. Dnes spousta lidí bere za stoprocentně správné informace třeba na wikipedii, tohle je další level na cestě to zblbnutí. Pokud jde o tu hudbu, asi AI dokáže vygenerovat něco, co by se mi líbilo, ale vždy mi bude asi bližší jakýkoliv živý muzikant/kapela, který nemá nápady a bude napodobovat někoho slavnějšího, ale dá to toho i něco svého, ať už třeba jenom melodii a zvuk si ukradne a nebo prostě bude jenom instrumentálně hodně šikovný a bude umět zahrát klidně i přímo coververzi, která bude mít duši. Jestli takové nahrávky zařadit na Rockboard, za mě ne, nebo oddělit do nějaké samostatné kategorie. Vidím to jako zcela jiný případ, než třeba elektronickou hudbu, kde je hodně programování a ne klasického hraní. Obábám se podobného zahlcení všech možných kanálů AI generovanou hudbou, podobně jako mě štvou všude přítomné obrázky generované AI. V grafice se to už dnes často používá třeba na obálky alb, knížek... je to levné, rychlé, ale nepovažuju to za umění, i když si to mnohdy nezadá s digitálními ilustracemi, které se léta běžně používají (a je radost mít třeba knížku/desku s poctivě kreslenou obálkou než generickou počítačovou grafikou). A zatím asi AI neumí vytvořit nic originálního, vždy parazituje na něčem, co už existuje. AI se bude určitě vyvíjet a zlepšovat a bude toho stále víc... bude hůř a v mnoha oblastech tomu neuniknem. Pokud jde o zde probírané Midnite Razors, ze zvědavosti jsem si to pustil a popravdě mě ta muzika nebaví, bez ohledu na to, kdo to tvořil, plácnout takovou věc třeba na Discogs mi připadá jako vrchol debility, ale netuším, jestli tam je podobných věcí víc. V nějaké zjednodušené tvorbě by mě zajímalo, jak taková písnička vzniká, ale zkoušet to nebudu a zabývat se tím nehodlám. Umím si představit, že takto tvořenou hudbu/grafiku použije někdo jako součást třeba tvorby třeba indie počítačové hry, nebo podkres k nějakému videu, dokumentu, ale to je něco jiného. Když si chci užít nějakou hudbu, neumím si představit, že bych sáhnul po AI tvorbě. |
« další předchozí » |