Dave Matthews Band - Walk Around the Moon (2023)

Tracklist:
1. Walk Around the Moon (Dave Matthews, Carter Beauford, Stefan Lessard, Tim Reynolds, Rashawn Ross, Jeff Coffin, Buddy Strong, Rob Evans) 4:49
2. Madman's Eyes (Matthews, Beauford, Lessard, Reynolds, Ross, Coffin, Strong) 4:48
3. Looking for a Vein (Matthews, Evans) 2:44
4. The Ocean and the Butterfly (Matthews, Beauford, Lessard, Reynolds, Ross, Coffin, Strong) 3:05
5. It Could Happen (Matthews, Beauford, Lessard, Reynolds, Strong, Ross) 2:46
6. Something to Tell My Baby (Matthews) 2:32
7. After Everything (Matthews, Beauford, Lessard, Reynolds, Ross, Coffin, Strong) 2:47
8. All You Wanted Was Tomorrow (Matthews, Beauford, Lessard, Reynolds, Ross, Coffin, Strong) 3:50
9. The Only Thing (Matthews, Beauford, Lessard, Reynolds, Ross, Coffin, Strong, John Alagía) 4:42
10. Break Free (Matthews, Mark Batson, Beauford, Lessard, LeRoi Moore, Boyd Tinsley) 4:08
11. Monsters (Matthews, Beauford, Reynolds, Alagía) 3:33
12. Singing from the Windows (Matthews) 2:58

Total length: 42:42



Obsazení:

Dave Matthews Band
Carter Beauford – drums (1–2, 4–5, 7–11), background vocals (1–2, 7–9), cabasa (1), tambourine (9)
Jeff Coffin – tenor and baritone saxophone (1–2, 7–10), tárogató (2), soprano saxophone (4)
Stefan Lessard – bass (1–2, 5, 7–10), Moog Taurus pedals (2), upright bass (4)
Dave Matthews – vocals, acoustic guitar (2–6, 8–9, 11–12), electric guitar (1–3, 5, 7, 9), background vocals (1–2, 5, 7, 9, 11), Wurlitzer (1, 3, 5), synthesizer (1, 3), piano (1, 5), Mellotron and nylon string guitar (1), tambourine and electric sitar (2), bass and loops (3), organ (6), baritone guitar (10)
Tim Reynolds – electric guitar (1–2, 4–5, 7–11), 12-string acoustic guitar and backwards guitar (2), nylon string guitar (5), dobro (8), acoustic guitar (9)
Rashawn Ross – trumpet (1–2, 4, 7–10), bass trumpet and background vocals (1–2, 7–9), flugelhorn (1, 5, 9)
Buddy Strong – Hammond B3 organ (1–2, 5, 7–10), background vocals (1–2, 7–9), piano (1, 5, 8), Wurlitzer (2, 4, 7, 9), Moog One (5, 7, 9), vocals (7), Rhodes (8), clavinet (9)

Additional musicians
John Alagía – arpeggio guitar (5, 10), background vocals (10–11), electric 12-string guitar and synthesizer (5), drum programming, ebow, slide, electric guitar, and Hammond B3 organ (11)
Mark Batson – Hammond B3 organ, piano, and Rhodes (10), Moog bass (11)
Charlie Bisharat – violin (2)
Jacob Braun – cello (2)
David Campbell – conductor and string arrangement (2)
Susan Chatman – violin (2)
Giovanna Clayton – cello (2)
Mario De Leon – violin (2)
Amie Doherty – string arrangement (6)
Andrew Duckles – viola (2)
Thomas Evans – trombone (2)
Alma Fernandez – viola (2)
Joe Fotheringham – trumpet (5)
Maria Grigoryeva – viola (6), violin (6)
Thomas Harte, Jr. – double bass (2)
Paula Hochhalter – cello (2)
Nick Hodges – ambient guitar (5)
Julie Jung – cello (2)
Suzie Katayama – violin (2)
Oliver Kraus – cello, string arrangement, viola, and violin (5)
Marisa Kuney – violin (2)
Ana Landauer – violin (2)
Luke Maurer – viola (2)
Natalia Nazarova – cello (6)
Alyssa Park – violin (2)
Sara Parkins – violin (2)
Kerenza Peacock – violin (2)
Michele Richards – violin (2)
Teresa Stanislav – violin (2)
Jennifer Takamatsu – violin (2)
Josefina Vergara – violin (2)
Rodney Wirtz – viola (2)

 
06.07.2023 Voytus | #
2 stars

Ach jo, Dave, jak jsi mi tohle mohl udělat? Mně? Tvému letitému fanouškovi? Já samozřejmě chápu, že všichni stárnem, s přibývajícím věkem dochází k určitému zvolnění a zklidnění, a že se to může odrazit i v tvorbě. Ostatně, už předešlé dvě desky Away From the World a Come Tomorrow byly ve znamení pomalejších temp a rozjímavých nálad. Co jim ale nechybělo, byly nosné, chytlavé riffy a jak je u Tebe dobrým zvykem, promakané písně. Kam se poděly melodie? Kam zmizely typické riffy akustické kytary? Teda, napsal jsi skvělé texty, to je bez debat. Ale proč jsi při tom zapomněl na songy? Máš v sestavě skvělé hudebníky, proč jsi jim tentokrát nedal víc prostoru? Jeff Coffin, jeden z nejlepších saxofonistů, kteří kdy chodili po planetě? Proč do těch pomalých songů, které se i přes krátké stopáže dost táhnou, občas nezazní nějaké dojemné sólo? To samé Rawshan Ross, jehož dechberoucí výkony na trubku mě tak válcovaly při vašem pražském vystoupení před čtyřmi lety, proč se mnou tady někde nemůže zamávat? Kde jsou ty skvělé dechové figury, kterými oba zdobili předešlá alba? Jasně, protože muselo dojít na smyčce a taky toho dost hraješ sám. Proč si to nevyšetříš na sólovku a nedáš těm úžasným hudebníkům prostor? Taky máš okolo sebe tři šikovné vokalisty, jako například klávesáka Buddyho Stronga s hlasem, který nás v Praze taky fakt dostal. Že si střihne pár řádek v After Everything, no budiž. A co kytarista Tim Reynolds? Že tys ho zapomněl před studiem, co?



No né, není všechno úplně špatně. Deska má skvělý nástup v podobě titulní písně. Druhá, východními motivy protkaná Madman’s Eyes, má patřičně znepokojivou atmosféru a dá vzpomenout na podobně vystavěnou The Last Stop z Before These Crowded Streets. Mimochodem, ten základní dechový motiv tu Coffin hraje na v rockové hudbě velmi vzácný nástroj Tárogató, který je typický zejména pro maďarskou lidovou hudbu. Ale ve třetí Looking For a Vein dojde na programované bicí, přičemž Carter Beauford by jí určitě dokázal výrazně oživit. Čtvrtá The Ocean and the Butterfly používá nejtypičtější akordický sled sladkobolných balad z 60. let, ale překvapivě docela funguje a pasáž s dechařskými běhy je fakt podařená - jen až moc krátká. It Could Happen je ale přesně ten song, který jde jedním uchem dovnitř a hned zase ven. Na necelých třech minutách nemá moc co nabídnout a smyčce to rozhodně nezachraňují. Další, ještě vyklidněnější Something to Tell My Baby hraje Matthews víceméně sám, jen opět se smyčcovým podmazem. Tady se mi už vyloženě chce začít přeskakovat. 



Ovšem, pak jako by se něco stalo a po nevýrazném středu přichází song, který by se neztratil třeba na našlápnutém Big Whiskey & the GrooGux King. Právě v After Everything se Matthews ve zpěvu střídá s Buddy Strongem a je to paráda. Též dechaři si zařádí a i pomalé tempo díky určitému zatěžkání šlape. Jen to skončí až moc brzo. All You Wanted Was Tomorrow opět upadá do baladického rozpoložení předchozích písní. Má alespoň zajímavé aranžmá s bottleneckovou akustikou a nenápadnými, ale funkčními vyhrávkami klavíru. V refrénu se rozjede do bluesového rytmu a la New Orleans a Rawshan Ross tu konečně zazáří s téměř barovou trubkou. Jo, tady si dechaři konečně zahráli. Překvapení alba je The Only Thing. Takhle, tempo se příliš nemění, ale to prakticky na celém albu. Ale najednou jsou tu výrazné melodie, někde vespod se skrývají funkové inspirace a ten riff se také povedl. Co mě rozseklo, je druhá půle, kde si mezi dechovými vyhrávkami Reynoldsova kytara vyměňuje brutálně jazzové figury se Strongovými klávesami. Tady se dostáváme až někam k sedmdesátkovému fusion a živě to posluchače zaručeně rozseká na nudličky - ale opět to mohlo být o trochu delší. Bohužel závěr alba je už dost rutinní, byť se tu kapela snaží pracovat s atmosférou. Break Free a Monsters jedou úplně ve stejném tempu a závěrečnou Singing From the Window si Dave zase dal sám. Vokálně se už delší dobu ustálil na křehkém falzetu a divous, který se noří do písní s takovou vervou, že o něj má posluchač skoro strach (viz třeba Donť Drink That Water), je už dávno pryč.



Na živákách mají pánové rozesetou řadu songů, které se stále nedočkaly studiové podoby (taková Granny, ta by si to zasloužila!), ze kterých by zaručeně sestavili daleko lepší a záživnější desku. Po pěti letech od poslední studiovky je tohle album trochu málo. Málo výrazné, některé songy působí jako polotovary, které je ještě potřeba dopracovat. Pro mě jde o nejslabší desku od Stand Up z roku 2005. Po prvních singlech (Madman’s Eyes a titulní věc) jsem byl natěšen a nakonec se ukázalo, že ty patří k tomu nejlepšímu a další tři, čtyři dobré už to nezachrání, protože zbytek alba jen tak proletí kolem. Co naplat, že to má skvělou produkci a zvukově je to tradičně paráda - i když mám chvílemi pocit jisté přeprodukovanosti. Nicméně, jsem zvědav, co se uchytí v koncertním setlistu a jak si s tím pánové poradí. Třeba prodloužený jam v The Only Thing, to by byla bomba. Takhle mi to ale nestačí ani na tři hvězdy.


reagovat

Judith @ 14.07.2023 20:23:49
Nulové očekávání je nejlepší kuchař. Album jsem si poslechla a připadá mi pěkné, děje se tu toho docela hodně... i když je pravda, že se hodně děje, ale vlastně se nic moc nestane. Matthewse jinak vůbec neznám, takže neposoudím, nakolik se opakuje. Připomíná mi Hrabalovy pábitele, pro které je řečnění samo požitek i cíl a oddávají se mu znalecky a s potutelnou radostí. Vidím ho tak dokonale zabydleného ve svých šatech a zvycích, až splývá s prostředím. Hudba mě uvedla do lenivého, vláčného rozpoložení. Pokud právě tohle člověk ocení, pak je album trefa.

stargazer @ 15.07.2023 18:49:18
Souhlas s Judith. Mě se to docela líbí a i když to není zrovna hudba, co bych si musel hned pořizovat hmatatelně /tím myslím cd/, něco to do sebe má. Nic podobného jsem dlouho neslyšel, jestli vůbec. Každopádně si musím někdy v blízké budoucnosti pustit pro porovnání alba jako Big Whiskey and the Groogrux King, Away from the World nebo Busted Stuff, co jsou zde na rockboardu hodnoceny čtyřmi až pěti hvězdami. 

Voytus @ 15.07.2023 22:09:56
Judith: Samozřejmě porovnávám v kontextu celé diskografie v níž stále úplně dole zůstává nemastný neslaný Stand Up. Doporučuji k náslechu třeba hned jejich skvělý debut Under the Table and Dreaming a určitě dvě následující desky, a pak i Busted Stuff nebo Big Whiskey and the GrooGrux King. Všechno je to hudebně úplně o něčem jiném. Opakování zas až tak neřeším, oni mají už od začátku dost typický rukopis, který si bere ze všech možných žánrů. A nepochybuji, že se i k tomuto albu nebudu vracet, jen asi už ne tak nadšeně, jako k jiným.

Stargazer: Ty starší si určitě dej. A doporučuji i nějaký živák, právě v živém vystupování je jejich síla.

Judith @ 16.07.2023 09:36:47
Novinka zjevně budí zájem o další Matthewsova alba a to je vždycky dobře. Ale že takhle rozčaroval svoje věrné, za to má vroubek, to zas jo. Myslím, že když posluchač zná někoho dobře, pozná, jestli se hudba zkrátka jen vyvíjí směrem, který ho míjí, nebo tomu něco chybí. 

Judith @ 20.07.2023 00:06:38
Poslechla jsem si doporučované Under The Table And Dreaming (1994) a protože u něj není žádná recenze, navážu tady. Zní mi, jako by si bratři Ebenové udělali večírek s pár bombičkami helia. Hudebně výborné, ale zvláštně, nepřirozeně exaltované. Někdo mě tahá za rukáv, zorničky jak tenisáky, vidíš to, vidíš to?, a já říkám sory, nevidím, je mi líto.

hejkal @ 24.07.2023 12:15:17
Ja som mal svojho času dosť rád album Crash (1996), ktorý sa ku mne náhodne dostal napálený. Myslel som si, že som sem aj recenziu dával, ale nie je tu. Skúsim pohľadať vo svojom archíve.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 0x
4 hvězdičky - hodnoceno 0x
3 hvězdičky - hodnoceno 1x
Judith
2 hvězdičky - hodnoceno 1x
Voytus
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0487 s.