Naposledy přidané reakce na recenze

Marillion - Script for a Jester's Tear
Recenze: Antony |
Reakce uživatele jiří schwarz:
Jo, myslim, že kdyby Genesis byli o cca 12 let mladší, jejich první album by muselo být podobné, jako prvotina Marillion. Ale fakt Fish nemohl nemít naposloucháno Gabriela. Tak či onak, skvělé. V semdesátkách bylo skvělých alb milióny, naopak 80. léta byla na ně skoupá. Tenhle počin jednoznačně úžasný, jakkoli člověk může vnímat inspirace dřívějších (ano, to je vývoj, a je to tak ok).
» ostatní recenze alba Marillion - Script for a Jester's Tear
» popis a diskografie skupiny Marillion

Marillion - Brave
Recenze: Judith |
Reakce uživatele jiří schwarz:
Krásná recenze na krásnou hudbu (kterou jsem neznal - devadesátky jsem věnoval spíš rodinnému a pracovnímu rozletu). Zpěvák je výrazově naprosto dokonalý, silný, přesvědčivý. A celé album též zvukově dokonalé, přesně, co tahle hudba potřebuje, ten hlas krásně ční nad zvukem kapely, s nepřeslyšitelnou dunivou basovou linkou. Opravdu pozoruhodné album.
» ostatní recenze alba Marillion - Brave
» popis a diskografie skupiny Marillion

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele Antony:
jiří schwarz:
Ad "bigbít". V případě názorového sporu je nutno předložit argumenty. V krátkosti alepoň tyto.
Prvním argumentem byl odkaz na sdělení pana Sedláčka, kde popsal, jak a proč zmíněné slovní spojení vzniklo. Druhým argumentem je samotná definice pojmu neologizmus, která odpovídajícím způsobem přiléhá ke vzniku termínu bigbít. Třetím argumentem je slovníkové zařazení v Akademickém slovníku současné češtiny, kde je přidána poznámka "(v Československu)", tedy je zdůrazněn regionální význam. Čtvrtým argumentem je publikace "Pseudoanglicismy: české neologismy z anglických slov - IVANA BOZDĚCHOVÁ – ALEŠ KLÉGR", vydaná při Ústavu pro jazyk český zřízeného Akademií věd České republiky, kde je bigbít za neologizmus důsledně označován. Vzhledem k tomu, že zmíněná instituce (AV ČR) je arbitrem ve vědeckém výzkumu v oblasti českého jazyka a jazykového vzdělávání, nepovažují za smysluplné jakékoli další zpochybňování jejích závěrů a považuji svůj názor za dostatečně prokázaný.
Ještě upřesním, že mluvím o vzniku slovního novotvaru bigbít (slovník připouští i méně časté podoby bigbeat a big beat) v československém prostředí s novým lexikálním významem, ostatně jak vyplývá z definice termínu neologizmus. Nikoli o jeho následném použití, které se různými cestami rozšířilo. Proto existence rádia TheBigbeat.fm nijak nenarušuje integritu mých úvah.
Tím téma v tomto Mouzonově vlákně ze své strany uzavírám. Nebráním se však pokračování disputace v samostatném vlákně, které případně mohu založit, neboť samotná tematika je úzce svázaná s historií prostředí i na Rockboardu probíranou hudbou.
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele jiří schwarz:
Ad Judith: jo, tak to bylo. Odpoledne čaje, večer zábavy (ty spíš na vesnici - dnes je tam obbykle mrtvo, přišly o hospody, o možnost pro omladinu se setkávat)
Ad Antony: přisuzuješ slovu bugbít unikátně český význam, ale nemyslím si, že je to 100% tak. Diskuse je o tom, jestli i jinde to slavo znají, mají. Vygúglil jsem teď např. cizácké rádio TheBigbeat.fm, hrají tam Animals, Supertramp, U2..., tj. věci dávno před vznikem takto zvané elektronické hudby 90. let. Ne, není to neologismus. Ale připouštím, že na našem dvorečku měl ten pojem možná o něco širší význam a byl a je třeba mnohem používanější, než jinde.
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

Whitesnake - Slide It In
Recenze: Antony |
Reakce uživatele Antony:
stargazer:
Mám v plánu zhodnotit celou diskografii WHITESNAKE. Dopředu klidně prozradím, že Slip Of The Tongue (1989) dopadne velice dobře. Patří do mého oblíbeného trojlístku 87/89/97.
» ostatní recenze alba Whitesnake - Slide It In
» popis a diskografie skupiny Whitesnake

Whitesnake - Slide It In
Recenze: Antony |
Reakce uživatele stargazer:
Poslouchal jsem obě alba /tohle a Saints and Sinners/ paralerně vedle sebe na spotify . To znamené jeden song z desky SaS a hned druhý song z druhého alba SII. Nejsem nijak zaujatý hudbou WS, proto mi obě alba přišla celkem totožná. Upřímě se mi zdá, deska SII více skladatelsky propracovanější, než předchůdce SaS, ale tak diametrální změna by u mě v hodnocení ježků nebyla. Zaměřil jsem poslech na bicí a rozdíly jsou slyšitelné i lajkovi jako jsem já. Nechci nijak zhazovat hru Paiceho na SaS, nehraje ha bicí jako svázanej do kozelce, hraje dynamicky jako vždy i když se mi skladyby z alba SaS zdají jednodušší "tříakordy", stejně ten jeho drive já tam slyším. Samo Cozy Power je další super hráč a jeho příchod do WS je víc než dominantní. To musí oceni i stoletá, hluchoněmá stařena. Díky za recku, kěž by se tady rozběhlo ohledně recenzí ve větší míře.
Anthony: budeš recenzovat komplet WS ? jestli ano, jsem moc zvědavej, jak u tebe dopadne Slip of Tongue.
» ostatní recenze alba Whitesnake - Slide It In
» popis a diskografie skupiny Whitesnake

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele Judith:
Jiří, díky za pamětnické okénko ohledně tanečních zábav. Změna, jak ji popisuješ, musela být opravdu markantní a nemilá. Ono to s těmi pojmy souvisí. Máme něco, čemu je potřeba dát název, máme (někde vezmeme) slovo, nějak je případně upravíme a v užití mu dáme význam. Slovo diskotéka znamená vlastně sbírku nosičů. Začalo se používat pro označení akce, kde se pouštějí nahrávky (na rozdíl od živé produkce). Tak se stalo, že na diskotékách - aspoň tak mi to z tvého příspěvku vyplývá - se vlastně vůbec nemuselo hrát disko.
A že zde přítomný Mouzon "není disko"? Kapka ho tam je. Neumím to na konkrétním příkladu rozkrýt muzikologicky, ale disco mělo v jednu chvíli opravdu hodně blízko třeba k funky a soulu. Vývoj byl urychlený zásahy nahrávacího průmyslu, který vycítil příležitost (což jistě vedlo i k unifikaci, zploštění, zmíněnému vytrácení kumštu), a v USA pak násilně přervaný.
Sedmdesátkové disco, které je zmíněno v recenzi, je opravdu něco trochu jiného, než co si pod tím pojmem představí běžný rocker. Tvoje reakce to dokládá. Já jsem před časem zkoumala, proč mi tohle sedmdesátkové disko nevadí, když jiné ano. Psala jsem o tom tehdy v poslouchacím vlákně a teď mi přišlo fajn tyto poznatky dát i sem. Můj vstup byl trochu neústrojný a odstartoval částečný off topic. Ten je pro mě zajímavý, takže se nebudu kát.
Pokud jde o tanenční zábavy, přidám generační a krajový pohled (jihovýchodní Morava). U nás se v 90. letech a určitě i v letech 80. (tehdy ještě beze mě) chodilo na zábavy. Říkalo se tomu prostě "zábava" - jdu v pátek na zábavu. Hrály tam živé skupiny s rockovým rozložením nástrojů. Někdy měli klávesy, ale žánrově šlo o rock. Zpětně mám dojem, že většina z nich se zhlédla v albu Perfect Strangers od Deep Purple, což bylo ve své době opravdu zjevení, jak to dnes i zde pamětníci potvrzují (maně si vybavuju, že Jarda P psal, jak ho tato nahrávka vyvedla z pro něj slepé metalové uličky). Tyhle kapely hrály částečně vlastní tvorbu, ale většinou šlo o cover verze s českým textem.
Což je zase zajímavé jazykově, protože cover verze byly v české hudbě velký fenomén, jen se tomu tak neříkalo a mnohdy se ani nepřiznávalo nebo minimálně nezdůrazňovalo, že hudba je převzatá, leckdy prakticky ukradená. Vztahy mezi skutečnostmi a pojmy jsou někdy klikaté. Když už tu byla zmíněná dechovka (chimp.charlie: Doufám, že tvé marodění je přechodného rázu a brzy budeš zase fit!), je zajímavé, že ony zábavové kapely se kolikrát pojmenovávaly dost podobně jako kapely dechové, podle podobné slovotovorné formy.
Dovedu off topic ad absurdum, mám potřebu do toho vtáhnout i též zmíněný metal a sklenout plný oblouk: pamatuju si, jak jsem psala bráchovi dopisy na vojnu a zdobila jsem obálky názvy zábavových i dechovkových kapel v úpravě log metalových skupin, takže třeba Moravanka bylo vyvedeno po vzoru Metallica. V tvořivém odvětví se zkrátka styly, vlivy a nápady přirozeně promíchávají, nebo na sebe i nevraží, to je takový pubertální projev zájmu o cizí a divné.
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele Antony:
jiří schwarz:
Právě že jen tak prostě se o převzaté cizí slovo nejedná. Pokud se máme bavit o etymologii, je nutno upřesnit.
Výraz "bigbít" není slovo plně přejaté z cizího jazyka, jde o v českém prostředí vytvořený neologizmus z anglických slov. V tomhle smyslu jsem zmiňoval český kořen. Narozdíl třeba od slova skener, které jsme jenom počeštili, ale lexikální význam nezměnili. Bigbít představuje pseudoanglicizmus, a nelze jej striktně vzato považovat za přejímku nebo výpůjčku. Jedná se o nový výraz z hlediska sémaziologického. Ještě podrobněji lze konstatovat, že jde o sekundární neologismus (produktivně utvořený lexém), tzn. novotvar druhotně vzniklý až v cílovém jazyce.
Další takový pěkný český příklad je např. autostop.
Co se týče diskoték, chodil jsem v letech 82-83 na diskotéky, kde se naprosto běžně hrály metalové hity. Jen člověk musel vědět, kam jít. Dodnes si pamatuji, že z alba Highway To Hell pouštěli s velkým úspěchem dvě skladby, přičemž Touch Too Much překládali jako "Příliš mnoho doteků"..
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
Recenze: hejkal |
Reakce uživatele hejkal:
Som rád, že to tam vnímaš. Na mňa je to priveľmi voľné, skôr hluky a plochy ako zvuky a melódie. Tento typ muziky, podobne ako napríklad disco, nevyhľadávam. Život je príliš krátky, aby som ho premrhal na niečo, čo sa mi nepáči.
» ostatní recenze alba Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
» popis a diskografie skupiny Soft Machine

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele jiří schwarz:
Ad Stargazer: z úcty k pisateli recenze 1 poslech. Příjemná hudba, ničím neurazí, ničím nenadchne (jistě nejlepší asi 2 poslední stopy, ty za 4*). Dobré jako zvuková kulisa, dnes bych použil, kdybych chtěl s někým probrat výsledky slovenských voleb a nechtěl být v toku myšlenek rušen muzikou. Stylově nevyhraněná, jistě dost funky, placama ozvy Genesis i Yes v malých dávkách. Ano, i trochu jazzíku. Jistě ne disco ani bigbít, o nichž se tu, vzhledem k obsahu alba, rozvinula vlastně trochu mimomísná diskuse. Když dám v RB hodnocení 3*, tak jsme drobet v nadprůměru v prapodivné škále 0-5.
Ad Antony: bigbít je z Tebou zmíněného „filologicko lexikálního“, tak i z mnou užitého pojmu „etymologicky“, prostě cizí slovo (tím víc z hlediska toho kořene, Tebou zmiňovaného), ať to Sedláček první nebo n-tý použil u nás namísto slova rock. Sám to svými citacemi RNR písniček z padesátek vlastně říkáš sám. Myslím, že Sedláček cítí, že je trochu nedoceněná veličina naší bigbítové historie (viz ten Tebou uvedený odkaz na článek na webu). Nejsem si jist, že je to opravdu tak (oceňován je :-).
Ad Judith: Stran dizin: jo, ty se změnily v letech 1974/75 markantně. Jak repertoárově, tak celkovým ovzduším. Do té doby převládal rock, namátkou, nesměli chybět komerční Sweet a Slade, Glitter, Nazareth, k tomu klasiky v podobě Led Zep, Sabbath, Stones, Purple, Bowie. A taky Grand Funk, Shocking Blue, James Brown. A pak vtrhlo to „disco“, bump, a různý pitominy, s rockem, potažmo s kumštem, ani zbla nic společného. Dost se změnilo osazenstvo, z post-hippies holek, co s náma dřív chodily, měly zvonáče, džínový bundy, korálky, a pily s náma pivo, najednou (tehdy to slovo nebylo) vystajlovaný holky, se sexy žvýkačkovou bublinou u úst a tupým, lehce znuděným pohledem koukající na možné protějšky, nejlíp s tuzexovým kontem, co je pozvou na drink. Tolik jen zcela individuální dojmy z jednoho klubu. V době spartakiády 1975 jsem byl v F klubu na dizině naposled.
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
Recenze: hejkal |
Reakce uživatele Antony:
Tak jsem si musel Third (1970) znovu pustit. 4 skoro 20 minutové skladby, 4 strany LP. Nádherná muzika. Tak odlišná od předchozích dvou desek, taky se výrazně změnilo obsazení.
A máš pravdu. Je tam! Ten free jazz. Nejsou to tedy žádné kakofonické improvizace, ale pěkná uvolněná proměnlivá forma, co protéká časem a pěkně se rozvíjí. Já tu desku mám tak zažitou, že mi to ani nepřijde, ale když se na tento aspekt zaměřím, tak s tebou musím souhlasit.
» ostatní recenze alba Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
» popis a diskografie skupiny Soft Machine

Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
Recenze: hejkal |
Reakce uživatele hejkal:
Debut mám veľmi rád. Čo sa týka free jazzu, napríklad slávny dvojalbum Thirds je ho plný. Počúvať ho nedokážem, skúšal som viackrát.
Samozrejme, priaznivcom fusion hlbší ponor odporúčam. Ja som vlažný poslucháč tohto štýlu a vôbec sa za to nehanbím. :)
» ostatní recenze alba Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
» popis a diskografie skupiny Soft Machine

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele Antony:
Ve sbírce mám Mouzonovo album The Essence Of Mystery z roku 1973. Vyšlo na Blue Note Records, což je noblesní značka, kde vydávali svá legendární alba nejpřednější jazzmani napříč desetiletími. Na desce je mistrně provedená směs jazzu a funky, ale pár skladeb inklinuje i ke komplexnějším bebop formám. Fantastická věc!
Zde recenzovanou nahrávku jsem si poslechnul také, mimochodem, vyšla taktéž na Blue Note. Je vidět, že za ty tři roky se Alphonse posunul, integroval do kompozic vokální soul, zdůraznil rytmičnost funky, a jazzový prvek šel smerem k easy listening genre. Zcela se shoduji s charakteristikou "krásně uhlazený jazzík, pohodová a pozitivní hudba". Styl je nazývaný obligátně jako jazz fusion a prakticky žádné disko v něm neslyším. Nezpochybňuji však, že některé esence z něj do své hudební matérie průkopníci disco soundu přimíchali. Asi tak, jako má v sobě heavy metal zbytky blues. Tedy téměř neznatelně.
V tomhle ranku mám hodně rád Američany SPYRO GYRA. Ti provedli od roku 1974 ne méně než 30 studiových alb a většina stojí za poslech. Uhlazený, pohodový a pozitivní poslech, zdůrazňuji.
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
Recenze: hejkal |
Reakce uživatele Antony:
SOFT MACHINE mám za jednu z největších skupin všech dob. Z hlediska působivosti hudby jsou první dvě alba těžko s čím srovnatelná. Mám s nimi jedny z nejsilnějších zážitků celé své posluchačské éry. Následující jazzrockovější nahrávky jsou též vytříbené a svými kompozicemi si mne chlapci pěkně omotávají kolem palce. I reunion je pro mne vítaným oživením hudební scény.
Osobnosti, které ze SOFT MACHINE vzešly, sleduji i v jejich následujících projektech. Velmi často se jedná o vynikající záležitosti vymykající se žánrovým a dobovým klišé. Dodám, že jsem u nich zaznamenal mnoho stylových prvků, ale free jazzové plochy prakticky vůbec.
Tím chci skupinu doporučit k podrobnějšímu zkoumání. S výběrem a už vůbec ne koncertním bych se v žádném případě nespokojil.
» ostatní recenze alba Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
» popis a diskografie skupiny Soft Machine

Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
Recenze: hejkal |
Reakce uživatele hejkal:
Som rád, že som ťa navnadil. Holdsworth i Etheridge patria k absolútnej špičke technických rýchloprstých gitaristov.
» ostatní recenze alba Soft Machine - Tales Of Taliesin – The EMI Years Anthology 1975-1981
» popis a diskografie skupiny Soft Machine

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele chimp.charlie:
Já ne a asi (nikdy neříkej nikdy) ani nemám v úmyslu tak učinit, i když na tvé recenze docela dám. Zapojil jsem se anžto se diskuse zvrtla na téma disco obecně a já jsem marod a nemám co dělat :)
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele Judith:
Já prosím dvakrát :-) Mouzon je výborný všude, i když některé věci dělal na zakázku.
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele stargazer:
Docela by mě zajímalo, jestli si tohle album někdo z diskuzujících poslechl.
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse

McLaughlin, John - After Rain
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele stargazer:
Hammondky zní skvěle nejen u Deep Purple, ELP nebo Johna Mayalla. I na jazzovém albu jako je tohle, mají obrovskou sílu podání.
» ostatní recenze alba McLaughlin, John - After Rain
» popis a diskografie skupiny McLaughlin, John

Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
Recenze: stargazer |
Reakce uživatele chimp.charlie:
Antony to napsal za mě a já můžu jen podepsat. Jen doplním, že zráním člověk dospěje i k toleranci hudby svých rodičů. Ona i dobře odvedená dechovka má něco do sebe.
» ostatní recenze alba Mouzon, Alphonse - The Man Incognito
» popis a diskografie skupiny Mouzon, Alphonse