Blue Effect - Svitanie (1977)

Tracklist:
01. Vysoká stolička, dlhý popol [Hladík/Frešo/Veselý] (10:16)
02. Ej, padá, padá rosenka [trad./Hladík/Frešo/Veselý/Čech] (6:38)
03. V sobotu popoludní [Hladík/Frešo/Veselý] (4:17)
04. Svitanie [Hladík/Frešo/Veselý/Hutka] (19:34)

Bonus track (1998):

05. Golem [Hladík/Krůta] (6:47)



Obsazení:

Radim Hladík - guitar
Oldřich Veselý - keyboards, synthesizer, vocals
Fedor Frešo - bass, bass mandolin, percussion, vocals
Vlado Čech - drums, percussion

 
09.02.2014 hejkal | #
5 stars

Spoločné vydanie M Efekt - Svitanie a Gattch v roku 2012 ma potešilo. Zabil som dve muchy jednou ranou, obzvlášť druhá menovaná kapela je inak úplne beznádejne nedostupná. Ale aj Hladík s Frešom ma naplnili eufóriou.

Synťák čosi zašmodrchá a už je tu bárka nefalšovaného artrocku nazvaná Vysoká stolička, dlhý popol (čo iného čakať od inštrumentálky, hádam nie akýsi rozumný názov). Navyše, pekne tvrdého, nehrajú ho žiadne upípané primadony, ale rázni rockeri. Rytmika je skvelá, klávesy rozumné, ale všetkému kraľuje gitara. Radosť počúvať, tomu vravím extraligový výkon. čo napísať o geniálnej skladbe Ej, padá, padá rosenka? Krásna vec, jedna z najlepších, aké tu kedy vznikli. Toto by sa malo vyvážať do sveta a nie politické delegácie! Už rázny nástup je mrazivý, ale dojemná spievaná pasáž je ešte podmanivejšia. O gitarovom sóle to potom platí stonásobne. Bravó! V sobotu popoludní počúvať v nedeľu, no nič. Je to prirodzený inštrumentálny doplnok k predchádzajúcej skladbe, príjemne natvrdnutý, majstrovsky odohraný. Dvadsaťminútovka Svitanie je esenciálnou artrockovou machrovačkou, nemám slov, to sa musí počuť. Isto, viac ako tretinu skladby zaberá pomaly sa prebúdzajúce intro, ale to vôbec nevadí. Dokonca sa tu aj spieva.

Toto je svetový album z našej proveniencie, veľa podobných nemáme.
reagovat

Snake @ 09.02.2014 13:46:37
Fíha,to jsi mě docela překvapil.Mám Svitanie rád,ale za nejlepší počin v diskografii tuhle desku nepovažuji..Co nejdřív si ji budu muset zopakovat.Dík za recku!

Jardo @ 09.02.2014 14:06:09
Absolútny súhlas!!!

tykeww @ 09.02.2014 14:34:20
Svitanie a Gattch vyšly dohromady?

hejkal @ 09.02.2014 14:41:39
Tuhľa: >> odkaz

tykeww @ 09.02.2014 14:56:46
To je věru neobvyklá kombinace. Nejvíc se mi ale líbí, že texty napísal J. Hupka :)

hejkal @ 09.02.2014 15:00:22
Hej, je to prapodivná séria, 100 naj albumov Opusu po dvoch CD, ale čudne domiešaných i volených. Som rád, že sa im podarilo do stovky vpašovať oba albumy, keď si pozrieš, čo všetko je v tom napchaté.

PaloM @ 09.02.2014 16:59:39
Silná inšpirácia kompozičnými postupmi Yes a preto až tak svetový to album nie je. Svetové sú Svět Hledačů a Nová synteza 2. U mňa je Svitanie tiež za 5. Som pamätník koncertu na internáte Horský Park, kde Fedor vravel, že Svitanie malo byť 2LP, ale ako obyčajne im to mocní zatrhli.

hejkal @ 09.02.2014 17:23:32
Svetovosť nemeriam iba a len akousi (často pochybnou) originalitou. Mnohé svetové skupiny boli neoriginálne až hrôza. Ďakujem za reakciu.

VaclavV @ 24.02.2020 14:47:14
Nemá někdo zkušenost s vinylem z roku 2019? Zajímá mě především zvuk...

02.12.2012 tykeww | #
5 stars

Album Svitanie rozhodně stojí za poslech. V kapele se zajímavě změnilo obsazení (Semelku vystřídal Veselý a na basu přišel excelentní Frešo, známý z Collegia nebo předtím z Prúdů a ze Soulmen). Skupina tím získala nový zvuk a zajímavý autorský přínos Freša i Veselého.

Celá deska začíná skladbou Vysoká stolička, dlhý popol. Počátek je energický, následuje ale uvolnění a skvělé kytarové jasné tóny v čiré harmonii.

Pak předělávka lidovky Ej padá, padá rosenka (v česku jako rosička), to je sutečná perla. Nástup je senzační. Veselý zpívá dobře za skvělé rytmiky. nastupuje Radim Hladík se svým sólem, které postupně graduje. Rozhodně jedno z nejlepších (ne-li vůbec nejlepší), které kdy bylo vymyšleno, a Hladík mi tímto dokazuje, že v Čechách nebylo, není a nebude lepšího kytaristy (i když i Andršt nebo Pavlíček jsou excelentní). Chvíle odmlčení, a už opět nastupuje Veselý, který zpívá skutečně dobře a melancholicky. Skladba je výborně proaranžována a skvělá i díky rytmice - Frešova baskytara je zcela typická a Vlado Čech (budiž mu země lehká) byl skutečně excelentní bubeník. Skladba končí jemným vybrnkáváním ve výškách, a vlastně se tak přejde do další skladby:
V sobotu popoludní je taky naprosto skvělá skladba, a s rosenkou, ze které vlastně volně vzešla, už nemá nic společného. V sobotu popoludní působí o mnoho veseleji a je to vskutku kreativní počin, kde je mnoho nápadů, které se nikterak neruší.
První strana skončila, a přichází Svitanie, které zabralo celou stranu druhou.
Obecně druhou stranu považuji za slabší než první, Svitanie (skladba, ne deska) mohlo být zkráceno, aby se tak na desku vešla další kratší skladba.
Ovšem nechci, aby to vypadalo, že si myslím, že druhá strama je špatná, ne, skladba Svitanie je vskutku dobrý počin, jen mohl být trochu kratší.

Obecně mám desku o trochu níže než Svět hledačů, ale jen o trošku, a možná je to absencí skvělých textů (samozřejmě jsem si vědom toho, že texty na desku mohly být jen ve Slovenštině, ale je to škoda.)

Nicméně se mi moc líbí, že o každé epoše a sestavě kapely vzniklo svědectví v podobě LP desky, u jiných kapel tomu tak bohužel nebylo.

Takže hodnotím slabšími pěti hvězdičkami.
reagovat

PaloM @ 02.12.2012 12:29:34
Texty napísal Jaroslav Hutka pod pseudonymom. Hladík vyrazil Freša z kapely, lebo Fedor bol príliš tvorivý, čo pánovi kapelníkovi vadilo. Zrazu Hladík zistil, že skladby sú na iný obraz ako mal predstavy. Mal som česť zažiť ich koncert a Frešo hovoril o plánoch na Svitanie 2LP, ale OPUS im nedovolil.
Mám rovnaký názor na hodnotenie, Svět hledačů je vrchol a tiež som vďačný osudu, že som bol na koncerte a odniesol som si dvojmo autogramy s vtedajšou zostavou.
Vďaka za recenziu.

PaloM @ 02.12.2012 12:33:43
Pozeral som tvoj profil, to je skvelé, aké muziku počúvaš. To ti vraví starý, 55-ročný páprda :-)

Snake @ 02.12.2012 14:30:15
Díky chválihodnému počinu od Supraphonu mám všechny
Effecty pěkně v jedné škatulce.Svitanie jistě patří
k tomu lepšímu,ale více si cením Nové syntézy 2 a
Světu hledačů.

tykeww @ 02.12.2012 15:45:47
PaloM- ale Hutka text na Svitanie nenapsal pod pseudonymem, na desce je uvedený jeho pravý jméno (což je zajímavé vzhledem k tomu, že byl rok 1977). To jen pro přesnost, jinak děkuju za souhlasnou reakci :)

Mohyla @ 02.12.2012 16:06:30
tykeww, pochvala, pekne napísané. Čo sa týka autorstva, pozerám na originálny vinyl z roku 1977 a opisujem:
Side B
F. Frešo, R. Hladík, O. Veselý/ J. Hutka
SVITANIE
/DAWNING/

PaloM @ 02.12.2012 17:00:02
Aha, tak mi prepáčte, zmýlil som si to, text za Krokem žen na ďalšom albume je Hutkov pod menom Daniel Macík.

tykeww @ 02.12.2012 17:05:17
Ano, tam už to nešlo, tak si Hutka vypůjčil rodné příjmení své tehdejší ženy: Macíková.

21.07.2011 Petr Gratias | #
5 stars

Album Svitanie v podmínkách československého státu lze vnímat jako první skutečný artrockový projekt, který u nás vznikl. Jestliže zde snad byly nějaké pokusy sjednotit hudební koncept pod jednotící myšlenku, tak se to nepodařilo přivést do nahrávacího studia a zanechat o tom nezpochybnitelné svědectví…. Proto má Svitanie z mého pohledu zvláštní postavení v naší hudební historii, ať už má více či méně kritiků či příznivců – to je z pohledu hudebního historika vedlejší…
Zajímavé ovšem je, že existují různé výklady, jak album vznikalo. Jednu verzi vypráví v seriálu Bigbít Radim Hladík, trochu jinou verzi znám přímo od Oldy Veselého a když nedávno i Fedor Frešo napsal svůj portrét Sideman, tak i on vidí historii svým pohledem…. Vlado Čech nám k tomu už bohužel nic neřekne (přes jeho přímočarou kamarádskou výřečnost), protože se v r. 1986 odebral do rockového nebe…
Asi nemá smysl se do toho zaplétat a za každou cenu hledat „pravdu“.
Jisté je, že bylo zvláštní, že skupina M Efekt (Blue Effect) nedostala příležitost natočit regulérní album u Supraphonu, třebaže její produkce na pěti předešlých albech byla dostatečným argumentem (i obchodním) k tomu, aby kapela mohla zdárně natáčet v Praze (?!) Snažím si totiž představit, že by například slovenský Opus odmítl skupině Collegium Musicum po řadě vydaných alb na jeho labelu vydat další projekt a třeba album Continuo by zcela nečekaně vydal třeba Supraphon nebo jeho chudší bratr Panton.
Svědčí to tedy o tom, jak podivně se u nás za totalitního režimu odvíjela vydavatelská politika a obchodní strategie. Původní záměr zněl – že plánovaný projekt měl mít formát dvojalba!! Ale prosadit dvojalbový formát bylo absolutně nereálně – to mohl v Praze jenom mistr Gott, Václav Neckář a Petr Spálený… Byl to samozřejmě nesmysl, protože obliba federálního M Efektu byla tehdy tak velká, že kdyby album vyšlo jako dvojité, prodalo by se zcela bez větších problémů a vydavatel by vydělal velmi slušné peníze….
Nakonec se tedy podařilo podepsat kontrakt v Opusu (zásluhou Fedora Freša) , ale podmínka byla zpívat buď anglicky (což by zase ideologicky neprošlo v Praze, nehledě na to, že kapela už dávno nebyla orientovaná na zpívanou angličtinu), anebo slovensky. Možná ani tohle nebylo pro brněnského vokalistu úplně průchodné, ale došlo ke kompromisu a protože je album z větší části vnímáno jako instrumentální všechny překážky byly odstraněny.
Nahrávání proběhlo v moderním studiu v Pezinku na počátku ledna 1977 (brzy nato Charta 77 rozvířila politickou a společenskou hladinu u nás a začal hysterický hon na nepřátele státu u nás…) a vydané album se na naše poměry velice rychle dostalo do prodejen a všichni jsme se vrhli na tento vinyl s velkým očekáváním. Samozřejmě, že jsem z koncertů skupiny daný repertoár víceméně znal, ale ta zvědavost, jak se podaří emocionalita z koncertů přenést do nahrávacího studia byla pochopitelně velká.
S odstupem času si říkám, že tak zásadní artrockové dílo mělo mít lepší obal, než byl ten původní albový co nabídl Opus v roce 1977, ale také výrazně lepší, než nabídl Opus v CD formátu v r. 1998. Tohle je skvrna na kvalitě jinak výtečného rockového díla (asi jsem byl moc zhýčkán obaly výtvarné skupiny Hipgnosis). Už s tím nic nenaděláme – to je ta naše česko-slovenská polovičatost, hlavně aby nás to moc nestálo… Deska ale není katalog, leták, nebo magazín a je uměleckým artefaktem a ten tady bude stále jako vizitka…

VYSOKÁ STOLIČKA, DLHÝ POPOL – bzučení synthesizeru za doprovodu výrazné baskytary otevírá celý projekt. Kapela zahraje v rychlém sledu velice důraznou introdukci a pak se odmlčí a prostor převezme Olda Veselý, který zahraje základní motiv na varhany a tento motiv slouží k dalšímu prokreslování harmonické struktury. Kompresor na basovém fenderovi Fedora Freša má výrazný attack. Moc dobře se poslouchají jeho ostináta. A to už je tu Radim Hladík s jeho rychlými kytarovými proměnami ve výtečných unisonech s baskytarou. Olda drží harmonii varhanami, ale zároveň nahrál i elektrické piano Fender-Rhodes a tak další část se odehrává ve zvukovém kouzlení kytarových tónů, varhanních vrstev a baskytarových modulacích ve výtečném uchopení. Vlado Čech hraje v podstatě nekomplikované bicí nástroje, ale řadou přechodů a breaků dokáže zahrát výtečné rytmické proměny a s Fedorem Frešem vzájemně nalezli výtečný rytmický motor. Olda vkládá varhanními motivy slovanskou zpěvnou melodiku, kterou vzápětí přebírá elektrické piano, ale především svižně elastické kytarové honičky Radima Hladíka. Slyším rovněž elektrické smyčce a tak se nám klávesový park rozevírá v širokém barevném spektru. Olda sice není Marián Varga, ale jeho přístup ke klávesovým nástrojům je kreativní a hledačský. Možná hodně lidí chtělo mít nějaké srovnání, takže artrockoví Yes byli hned v první linii. Nevím, myslím, že se M Efektu podařilo vytvořit dost osobitý česko-moravsko-slovenský derivát artrocku, který měl svou legitimitu…..

EJ, PADÁ PADÁ ROSENKA – a už je to tady. Známá moravská (slovenská) balada, která se stala pilotní skladbou alba, ale také významným repertoárovým příspěvkem M Efektu vůbec. Úvodní téma vymýšlel Olda hlavou cestou autobusem z Brna do Prahy a když dorazil do zkušebny, zasedl za varhany, kapela měla introdukci k lidové písničce, pojednané v artrockovém rozměru. Prokreslené nástrojové proměny instrumentace mají svou okázalou velkolepost a po Čechových breacích je už za mikrofonem Olda Veselý, doprovázející se na varhany a jeho sférický tenor s podmanivým, až charismatickým timbrem vám vstoupí do mysli….. Zpívá s velkým zaujetím, s melancholickým prožitkem daným pro interpretaci balad a vedle zpěvu vnímám i klávesové vrstvení synthesizeru, elektrických smyčců a varhan. Zatímco Vlado Čech hraje svoje stručné bubenické doby s melodickou baskytarovou linkou Fedora Freša, Radim Hladík se představí jako suverénní sólista a vystaví tady nádhernou kytarovou architekturu s pevnými základy, ale s mnoha patry do výše a s prosklenými prostorami jeho výtečného průhledného kytarového tónu. Troufnu si říci, že tohle sólo by mohlo aspirovat mezi excelentní příklady kytarové práce v naší historii vůbec!
Po instrumentální mezihře je Olda zase před mikrofonem a vnímáme jeho zpěv se stejným zaujetím jako v první části. To už ale skladba graduje a pompézní závěr bzučení synthesizerů a přeznívaných kytarových tónů uvádí skladbu do finále…..

V SOBOTU POPOLUDNÍ – ale není to tak úplně pravda, protože se vlastně přechází volným způsobem do další skladby. Frešova basova ostináta jsou famózní a synthesizerové pazvuky u nás v té době příliš neslýchané vás málem zvednou ze židle. Hladíkova kytarová hra – soustředěná a suverénně bezchybná vyšívá svoje témata prostorem, za aktivní účasti prešovských basových linek v melodických obrazech, do kterých vstupuje i Olda s klávesovými spojovacími mezihrami. Hudba je kreativní, s vysokým energetickým potenciálem a hraná s velkým nasazením. Rytmické i melodické proměny vás nenechají ukolébat nějakými nudnými instrumentálními kouzly. Jede se tady na plný plyn, včetně závěrečného zrychlení, které velmi exponovanou skladbu ukončuje…

SVITANIE – téměř dvacetiminutová kompozice vykazuje úvodní dlouhé varhanní téma v duchu Pink Floyd a tvoří tak předobraz skladby, v níž se M Efekt vyjadřuje v širším formátu a v jednotlivých vrstevnatých hladinách. Monumentální charakter umocňují nejen varhany, ale i šumění činelů a basové tóny hrané ve vyšších polohách a elektronické vibráto zpožďuje kytarové kouzlení. Olda Veselý nahrál s pomocí Fedora Freša vokální linky v dlouhých tónových vlnách a už vnímáme i slovensky zpívaný text. Původní text napsal pražský folkový rebelant Jaroslav Hutka, kamarád skupiny, ale protože v době vydání už bylo jeho jméno na indexu, proto se nemohlo na původní vinylu objevit a jeho česká verze byla přeložena do slovenštiny… Fedor Frešo zde mistrovským způsobem moduluje svoje basové tóny za bzučení varhanních rejstříků a my můžeme celou část vnímat jako rozjímavé hudební vize. Souvisejí samozřejmě i s názvem Svitanie a s našimi představami, co si pod daným pojmem dokážeme představit. Jednotlivá kouzlení nakonec dostanou konkrétní podobu, třebaže Vlado Čech mění rytmickou strukturu kytarové svištění se nese nad skladbou a zase jsme vtaženi do instrumentálního mlýna, který otáčí soukolím celého hudebního konglomerátu. Výtečně proaranžovaná skladba, v níž byly sebemenší nuance pečlivě zváženy a s pečlivostí hodináře vzájemně propojeny. Do nástrojové instrumentace nahrál Radim Hladík téma na akustickou kytaru v rychlých bězích, střídanou s elektrickou kytarou a klávesovými vstupy, spojujícími jednotlivá instrumentální témata. M Efekt zde předvedl svou schopnost hrát v širším formátu se zachováním napětí a organické semknutosti.

Bonus:

GOLEM – bonusovou skladbu napsal Radim Hladík s textem Jana Krůty, tuším redaktora Mladého světa (?). Byla to mj. první skladba, kterou v r. 1976 Olda Veselý s M. Efektem natočil. Byla určena pro grandiózní projekt Staré pověsti české (Supraphon 1976), na které se podílely různé domácí skupiny a zpěváci a M Efect si vybral téma tajemného Golema zasazeného do současné Prahy. Olda skladbu moc rád nemá, protože má pocit, že tam příliš vyčnívá brněnský timbr. Skladba se moc nehrála a zná ji relativně málo lidí. Při vytváření CD verze byla šance tuto skladbu „zviditelnit“ a tak se zde objevila, aniž by patřila do konceptu alba. Text písně není žádná rocková poezie cítíte z něho práci na objednávku. Rockové pojetí samotné skladby je ale docela zajímavé a tak zde můžete vnímat jakýsi artrockový předobraz federálního M Efektu.

Album Svitanie mám rád – řekl bych, že hodně rád. Nejen v repertoáru M Efektu, ale i jako významný hudební relikt domácí scény. Kapela ani po dalších personálních proměnách v artrockových dimenzích už takhle nikdy nehrála. Schválně neříkám, jestli lépe nebo hůř. Zdá se mě, že právě zde se instrumentální složka ocitala na špičkových pozicích, třebaže si zde Olda Veselý nemohl jako výtečný a na naše poměry mimořádný zpěvák tolik zazpívat, jak by si asi přál. Ale po hudební stránce zůstal vynikající artefakt.
Možná bych ještě mohl prozradit, že autorství u skladeb tehdejšího M Efektu se odvíjelo podle dohodnutých pravidel. U každé skladby jsou uvedeni jednotliví hudebníci v následujícím pořadí: ten, který je první je skutečným autorem skladby a ostatní dílčím, ale i aranžérským způsobem dotvořili jeho podobu. Pak si jednoduše dovodíme, jak to s autorským zázemím na tomto albu bylo.
Myslím, že dekorovat album plným počtem hvězdiček je spravedlivé, nejen kvůli onomu deklarovanému prvenství, ale i kvůli muzikantskému nasazení, pěveckému a v tehdejších našich poměrech nadčasovému pojetí.





reagovat

miguel12 @ 05.01.2012 22:28:12
Perfektná recenzia, ďakujem za zaujímavé informácie, aj keď som tiež čítal Sidemana od Freša, dozvedel som sa tu veľa nového o tomto vynikajúcom albume. Zaujímavé je, že aj jedne môj dobrý kamarát má rád toto album a jeho najobľúbenejšou skladnou po Rosenke je práve Golem.A aj ja ho mám veľmi rád, i keď viacej sa mi páči Vysoká stolička, dlhý popol :) Ináč, nevieš či aj v Golemovi hrá Frešo na base ?

Petr Gratias @ 05.01.2012 23:14:35
Zdravím Miguela12....
knihu Sideman také vlastním a o Vánocích jsem ji dočetl. Dobře napsáno, s velkým smyslem pro detail a s jedinečnou pamětí.
Na druhé straně si myslím, že kniha naštve hodně hodně, protože obsahově je až příliš detailně pravdivá a tvrdá. Je to ale jen úhel pohledu, i když s řadou věcí souhlasím. Některé postřehy jsou obnaženy až na kost a z jiných cítím osten útočnosti.,
Muzikantský svět má svoje zákonitosti a vejít se do nich není jednoduché.
Myslím, že ve skladbě Golem Fedor Frešo už na baskytaru hraje. Do nově sestaveného M. Efektu přišel baskytaristy Josefa Kůstky v únoru 1975 Hladík nejprve nabídl místo baskytaristovi Janu Novému z plzeňské skupiny Koule, ale ten neměl profesionální přehrávku u Pražského kulturního střediska a tak z plánované sestavy vypadl. Poté měl být baskytaristou Slovák Pavol Daněk, ale ten se Hladíkovi nepozdával a tak nakonec Olda Veselý nabídl členství spolustudujícímu oboru skladba na brněnské hudební fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně - Fedoru Frešovi, který byl potom jasná volba. Znal se nejen s Oldouz už z dob Soulmen, ale Hladík ho znal z natáčení Zelené pošty.... tak asi tak.

Mohyla @ 06.01.2012 08:26:22
Miguel7, Petr Gratias. Zdravím chalani! V piesni Golem naozaj hraje na basu Fedor Frešo. Informácia je z bookletu 2CD Blue Effect - Beatová síň slávy/Supraphon 2004/.

miguel12 @ 06.01.2012 12:26:20
Mohyla, Petr Gratias
ďakujem, moja zvedavosť po informáciach bola ukojená ;)

Petr Gratias @ 06.01.2012 15:23:28
Omlouvám se Migueli za ty šílené překlepy,
ale mám korektur během dne na hlavu a tak alespoň tady to nechávám být, i když se stydím.
Inteligentní čtenář to ale rozezná a bude mě pardonovat.
Díky za pochopení. PG

miguel12 @ 06.01.2012 17:08:42
tu niet za čo sa ospravedlňovať ;) pochopiť som pochopil a pochopia aj ďalší :)

fotoARCH @ 18.01.2012 17:37:22
Souhlasím ba přímo tvrdím, že Fedor Frešo byl a doufám, že ještě je basák Nr.1 (vždyť on ještě hrál s legendárním Dežo Ursinim a snad i kapelou Soulmen) stejně jako Vlado Čech drummer Nr. 1.
Nedávno mi Radim H. sdělil mailem, že takových bubeníků jako byl Vlado Č. je povícero v Čechách, ale moc tomu nevěřím. Po každém poslechu CD Svitanie mám vážné pochybnosti; protože Vlado Č. byl skutečně bubeník par excellence na české i mezinárodní rockové scéně (myslím, že lze srovnat s Ginger Baker nebo Carl Palmer aj.); a Olin Veselý je zde kapitola sama pro sebe v tom nejlepším slova smyslu... A propos jsem původem z Brna a Olina pamatuji z "trapných přehrávek" v Králově Poli-Semilasu 70' letech, kde všechny ostatní hrubě a vysoce převálcoval. Ovšem nevím jaké tehdy dostal ohodnocení, jako pouhý divák a posluchač jsem ho však hodnotil nejvýše. Zdravím všechny příznivce Blue Effect v jakékoliv sestavě... fotoARCH-H.J. Gritz, 18/1-2012

Mohyla @ 18.01.2012 19:42:54
fotoARCH, s tým Fedorom je to asi pravda. U Freša sa stretli tri veci: vrodený talent, láska k nástroju a hudbe a ešte to aj vyštudoval, lepšia kombinácia asi neexistuje!
Zdraví Mohyla.

Petr Gratias @ 18.01.2012 19:53:14
Zdravím fotoARCH....
jinými slovy Brno zdraví Brno.
No, pokud Tě podrobnosti kolem Oldy Veselého zajímají
hlouběji tak doporučuji knihu Černý racek (Vakát 2009), kde je pojednáno o Oldových osudech poměrně podrobně.
Pokud by Tě to neuspokojilo, mohl bych Ti dát na něho e-mailový kontakt a Olda by určitě zapátral v paměti a tyhle věci Ti objasnil.
Zdravím a wishing well!

Jarda P @ 19.01.2012 06:35:31
Ahoj Petře, zaujal mě tvůj závěrečný pozdrav wishing well, což v tomto tvaru znamená studna přání (když do ní vyslovíš své přání, splní se ti). Já sice na takové pověry nevěřím, ale wish you well.
>> odkaz

mikepis @ 19.01.2012 11:48:47
Teraz som si vsimol nazov prvej a celkom oblubenej pesnicky uvedenej hore vedla obalu - 01. Vysoká stolička, dlhý popoľ

Verim, ze ceski debateri su zo slovenskych makcenov dostatocne schaoseni, aby vedeli, co je kde. Je tu vsak dost slovakov na to, aby ten makcen z popola dali dolu.

Mohyla @ 19.01.2012 11:52:51
mikepis, popol je odmäkčený :-)

09.08.2010 MiBu | #
5 stars

Ako náhodne kolemjdoucí poviem, že to album nás ako 15 ročných okolo roku 1985 nadchlo. Toľko diskutované Svitanie, ktoré tu niekoho baví a niekto nad ním ohrnuje nos malo pre nás kúzlo v tom, že ako zimní turisti sme presne vedeli o čom je muzika aj text. Keď sme sa ráno zobúdzali v stane skrehnutí ranným mrazom, keď pri každom dotyku stien na nás padala vyzrážaná inoväť a tak sme radšej vyliezli von, obuli si na kosť stvrdnuté vibramy a v hlbokom snehu šliapali hore do horského sedla, aby sme sa dostali z mŕtvolného tieňa na tú časť, kde začalo svietiť slabé zimné oranžové slnko, aby sme sa aspoň duševne zohriali (reálne nehrialo) v jeho lúčov - často sme si spomenuli na text Svitania. Aj video, by som si k nemu dokázal predstaviť - zamrznutý, snehom zapadnutý rybník, lanské suché rákosie sa jemne mihoce v slabom vetríku, na rozplyznutom obzore tušiť vstávajúce slnko...
reagovat

PaloM @ 10.08.2010 08:58:39
Takýchto náhodne kolemjdoucích mám rád. Som pamätník koncertu s reperotárom Svitania, na internáte Horský park v Bratislave.

Jarda P @ 09.05.2011 12:23:53
Petře Gratiasi, díky tvým pořadům na „kdysi“ skvělém (po tvém odchodu úpadkovém) rádiu Hey jsem měl možnost se s tvými názory na hudbu seznámit podstatně dřív, než místní progborďáci. Proto jsem tzvůj příchod na zdejší web nadšeně přivítal.Ač jsem o 3 roky mladší, vyrůstal jsem na stejné hudbě jako ty a názory na ni máme z 95% stejné. Když zde zavítal zdejší „Petr Hájek“ jménem Bobík se svými názory (m.j. na rosenku), taky jsem se nechal vyvést z míry a horlivě reagoval . Později jsem zjistil, že na tyto provokace reagovat nemá cenu a příspěvky pod jeho nickem čtu jen s lehkým pousmáním. Doufám, že tě podobné „výplody“ neodradí od přispívání na Progboard. Byla by to věčná škoda.

Petr Gratias @ 27.05.2011 21:14:11
Ahoj Jardo.....
reaguji až teď, protože jsem se delší dobu nevrátil k B lue Effectu, takže jsem nezaregistroval Tvůj pozdrav a vzkaz.....
Souhlasím s Tebou. Někteří posluchači prostě mají diametrálně odlišný způsob vnímání hudby a když se potom do toho třeba připojí i jistá tvrdošíjnost, tak potom je jakákoliv diskuse marná.... Asi mě chvíli trvalo, než jsem to bezezbytku akceptoval.
Ono je to dáno také tím, že s tou hudbou člověk roste a stárne a kolem mě se pohybovali a pohybují lidé, kteří k té oldies hudbě mají téměř intimní vztah a přísahají na ni. Těžko by najednou jen tak mohli přijmout názor, že to co je obecně uznávané a respektované nejen hudebními kritiky, hudebníky, ale také příznici, kteří si jejich alba koupili a kteří stáli v ochozech stadionů a v divadelních sálech a vnímali jejich hudbu každým pórem.... by mělo být najednou zpochybněno....
Moje roky na Rádiu Hey - to byla krásná doba, ale potom se všechno totálně obrátilo, aniž by člověk cokoliv mohl ovlivnit.... ale tgo už jsem psal na jiném místě. Díky za podporu!!!

Filozof @ 28.05.2011 11:40:37
Petr
Naštěstí zde jsou i mladí a hodně mladí, kteří přísahají na starou hudbu úplně stejně, ačkoliv ji nezažili. Myslím, že starost o štafetu nemusíme mít. :-)

29.10.2009 nowhere_man | #
5 stars

Fedor Frešo je pre mňa basák číslo jedna, a preto som sa snažil zohnať čo najviac vecí, kde figuruje. A tak som zohnal aj Svitanie, prvý album od BE, ktorý som počul a ktorý ma presvedčil k skompletizovaniu ich diskografie. Svitanie je vlastne ich prvý artrock album a jediný so slovenskými textami (Veselý vie ozaj krásne spievať po slovensky). Dominuje tu basová linka (Fedor je skrátka Fedor). Tá osviežuje aj menej zaujímavé časti (V sobotu popoludní). Prvé dve skladby sú skvelé (prvá svojou energiou a druhá ľudovou melodikou). Svitanie je potom suita, ktorá má síce hluché miesta, ale predsa len je to skovstné dielo. Ešte raz musím (možno zaujato) absolútne vyzdvihnúť basovú gitaru, Frešo môže len brnknúť a absolútne ho rozpoznáme všade, kde brnkol. Pán hráč.

Bonus Golem z 1975 mi najprv nepasoval na albuma ako bonus. No neskôr som mu prišiel na chuť a dnes som rád, že ho tam mám.
reagovat

PaloM @ 30.10.2009 04:33:47
Podľa slov Fedora na koncerte (internát Horský park, 1977-8 ?), Svitanie malo byť 2LP, samozrejme OPUS-u sa to zdalo veľa. Silná basa a Fedorov tvorivý prínos do soundu znepokojili aj Radima, po čase zistil, že hudba M.Efektu je inde ako chcel :-)

nowhere_man @ 30.10.2009 13:42:29
Áno, je vidno na tomto albume prínos Fedora Freša. Zaujímavé je, že v knihe Collegium Musicum povedal, že Blue effect je jediná kapela, z ktorej odišiel kvôli inému pohľadu na hudbu.

Jarda P @ 30.10.2009 21:52:25
Jsou 3 basisti, kteří dali duši kapelám, ve kterých působili a na jejich sound měli záísadní vliv. Jack Bruce v Cream, Chris Squire ve včera skvělých Yes v Olomouci a Fedor Frešo ve všech kapelách, ve kterých působil či dodnes působí. Basa jako sólový nástroj umocňuje zvuk kapely a Fedor je jedním z nich. S Blue Effect (tehdy M.Ekekt) jsem ho zažil naživo někdy v době vydání Svitania a bylo to famózní.

20.01.2008 mikepis | #
3 stars

myslim, ze spicka tvorby BE. hladikova technika a cit spolu s fresovym klasickym myslenim. platna ma ma aj svoje slabe stranky.

vysoka stolicka dlhy popol - originalne, rovne hocktorej pesnicke z CTTE alego Fragile. moja najoblubenejsia.

rosenka - uz trosku notoricka, ale vyborna adaptacia ludovky. vyborny veseleho spev a "solova" basa fresa.

zvysok platne trochu nudi - sutia svitanie je prekomponovana, motivy su nasilu nenadvazuju na seba. asi dosla invencia.

z platne si pustam preve dve pesnicky a som absolutne spokojny.
reagovat

12.03.2007 Wenzl | #
5 stars

Kdo je schopen se přenést přes(slepičí) slovenský úlet,což jistě nebude problém,jistě také absorbuje toto skvělé album bez dalších problémů.Rozpracování nastolené cesty do nejmenšího detailu ad absurdum.Vynikající kytarové linky podtržené výtečným zpěvem Veselého.Není o čem pochybovat!Hladík opět potvrzuje své kompoziční a hráčské kvality."V sobotu popoludní" je pro vybroušená ouška tou pravou potravou, z mistrovské kuchyně.Douho,dlouho bych musel přemýšlet, abych našel důvod k výtkám.Jedno bych chtěl určitě vědět a to kdo a jak dlouho vymýšlel zpěvovou linku ve "Svitanie"? Zabijácké dílko.Hladíku!Vrať se!
reagovat

Mirek Kostlivý @ 12.03.2007 00:00:00
Naprosto nechápu slovní spojení "přenést se přes (slepičí) slovenský úlet". Autor těchto slov asi neví, kdy a v jaké době byla deska natočena, že v polovině 70. let v českých zemích vládla tuhá normalizace, takže v Supraphonu ani Pantomu žádný BigBeat prakticky nevycházel. Slovensky musela být natočena proto, že vydavatelství Opus byla jediná čs. firma, jež byla ochotná tuto desku natočit, ačkoliv jako čistě slovenská firma natáčela pouze! slovenské autory. Z těchto a pouze z těchto důvodů ji Oldřich Veselý musel nazpívat ve slovenštině. Nebýt této firmy, tak s velkou pravděpodobností by tato nádherná deska vůbec nevznikla. V Opusu byli liberální, nikdo tam nezkoumal, že ve skupině jsou dva Češi (Hladík, Čech), jeden Moravan (Veselý) a pouze jeden Slovák (Frešo).
A nám, kteří v té době žili, bylo úplně jedno, jakou řečí je to nazpívané. V té době by jsme se nad to přenesli, i kdyby to bylo nazpívané třeba tatarsky.
Tak nad co by jsme se měli "přenášet"?

Wendy @ 16.03.2007 00:00:00
Špatně jsi mě pochopil nebo jsem se až příliš expresivně vyjádřil.Snažil jsem se pouze jen naznačit(znám z vlastní zkušenosti),že existují trubci,kteří nejsou ochotni př.slovenštinu akceptovat.Nakonec čteš,že jsem dílo pochválil,ne?!Mě bylo tehdy sedmnáct,takže dobře vím v čem jsem žil.

24.02.2007 Luka | #
3 stars

POslední album které mi od BE chybělo- čekal jsem ovšem víc- Rosenku z koncertů znám,je skvělá. Ovšem titulní Svitanie mě neoslovilo vůbec, Vsobotu popoludni je jen pokračování Rosenky. Všechno tak musela zachránit Vysoká stolička, jejiž klávesový motiv spolu s Hladíkovöu kytarou z ní dělá nádhernou záležitost.
reagovat

02.11.2004 | #
3 stars

Tak tonle album vydaný za divných okolností na slovensku (tehdy prý měl M.Efekt zákaz vydávat desky v česku)je ukázkou že v "Efektu" se dala do kupy vždycky výborná parta muzikantů.Mám na tomto albu raději první stranu,která je skvělá.Od druhé strany s titulní skladbou Svitanie jsem ale bohužel očekával víc.
reagovat

Ivo Ambrož @ 01.10.2007 19:24:26
Plně s Vámi souhlasím. Efekti v tomto období vyprodukovali velice dobrou desku. Všiml si někdo z Vás mimořádně zdařilého zvuku ? Repertoár jako vždy plně nedotažen, ale přenesme se do té šílené doby, kdy efekti museli zpívat slovensky , aby je zaznamenali na LP,pak, že tady nebyla nacionalita v extrémní podobě !
Nicméně i po takové době dobře poslouchtelné a výborně zahrané album. Kus rockové historie .

28.10.2004 Mayak | #
4 stars

Vynikajúce, skutočne federálne, česko ?moravsko ?slovenské album, na ktorom sa stretávajú a premiešavajú jazz rockové a počínajúce art rockové cítenie zúčastnených muzikantov. Posledné regulérne album kapely ešte s poctivou basgitarou?
Radim Hladík tu hrá často, ako český Steve Howe, rytmika Fedor Frešo ?Vlado Čech si evidentne rozumie a ich spoločný prínos albumu je markantný. Oldo Veselý hrá na klávesy relatívne striedmo, ale vysoko účelne, žiadne zbytočné predvádzanie sa. Po rokoch počúvania tohoto diela si ho v konfrontácii s európskym art rockom a jazz rockom z ľubovoľných končín sveta vážim stále viac.
?Vysoká stolička, dlhý popol? a ?V sobotu popoludni? sú skladby, kde dominuje Radimova gitara, ale basové linky Fedora mu skvele sekundujú. ?Ej, padá, padá rosenka?, do art rockového tvaru pretvorená ľudovka je ukážka majstrovského aranžérskeho umenia najmä Olda Veselého na klávesách i po vokálnej stránke. A titulná, takmer 20 minútová suita ?Svitanie? sa vyrovná art rockovým poémam mnohých, oveľa známejších a vo svete etablovaných kapiel 70. rokov. Bonus ?Golem? pôsobí trochu úsmevne a čiastočne narúša prirodzenú koncepciu a atmosféru albumu. Je len a len dobré, že aj v rokoch neprajných tejto hudbe v dobe a na mieste, kde vznikla, sa podaril štvorici československých muzikantov takýto kúsok?
...škoda, že nemôžem dať 4 a pol boda...

reagovat

anonymustwo @ 03.05.2008 15:31:43
Mohol si dať päť... Som presvedčený, že nikto,ale nikto na svete dokonalejšiu, krajšiu, úžasnejšiu hudbu nenapísal.
Ani pred tým, ani potom.

gymli @ 16.03.2010 10:14:30
je to uplna sračka, neviem prečo sa snažite "TO" zrovnopravniť so svetovou špičkou? Jedine kto tu bol na svetovej urovni , je ujo Varga!!! howgh!

Cossack @ 13.06.2010 20:11:49
gymli: Zřejmě „kolemjdoucí”, že...?
No, na vlastní názor má právo každý a já ti ten tvůj neberu, ale napsat „uplna sračka” je dost síla... To podle mě může leda někdo hodně „přemoudřelý”, hluchý anebo ten, kdo poslouchá úplně jinou hudbu (možná dechovku?)... :-P

Bobík @ 13.06.2010 23:25:16
Gympli má pravdu,tato deska je z hlediska umělecké kvality nehorázná sračka.Už jenom ta příšerná úprava té lidovky Ej padá rosenka,kde ta pompézní hudba téměř na hranici kýče nejde dohromady s tím prostinkým lidovým textem.Za tou pompézností a řemeslem je úplná prázdnota....dejte to nějakému odborníkovi na dějiny umění a ten si s tím akorát podepře stůl.*****

merhaut @ 14.06.2010 09:36:42
Bobík – známý to vyznavač Katapultu – nám tu po čase hodil svýho bobka. Překročit...

Jarda P @ 14.06.2010 10:43:14
Já naopak považuju úpravu Ej padá... za možná nejlepší rockovou úpravu jakékoliv české lidové písně. A Hladíkovo sólo v této skladbě patří do zlatého fondu kytarového umění. Pokud někdo považuje pompéznost za kýč, zřejmě nemá rád pompézní rock a bylo by lepší, kdyby se k němu nevyjadřoval.

Zdeněk @ 14.06.2010 12:47:23
Souhlasím,Rosenka je jedna z mála,ne-li jediná lidovka,která není v podání rockové kapely přitažená za vlasy.
Tohle je vrchol alba Svitanie.

Caine @ 14.06.2010 15:04:44
Bobík - ty jsi asi taky nikdy neslyšel Rosenku živě. Je hodně výborných pecek, jejichž studiová verze není zrovna povedená. Já ji naživo slyšel a myslím, že kdekoho by to posadilo na zadek včetně tebe.

PaloM @ 14.06.2010 15:06:03
Nemá zmysel reagovať na náhodných provokatérov, lebo sa asi na tom len zabávajú. Roky preverili kvalitu, nám je to jasné.

yngwie3 @ 14.06.2010 15:48:35
gymli, priznaj sa, že ty si volil HZDS na Slovensku a Bobíku ty paroubkovcov za riekou Moravou. V tom prípade by vaše vyjadrenia dostávali zmysel.

Borek @ 14.06.2010 16:13:54
Caine: S původní studiovou verzí 'Rosenky' jsem nikdy neměl nejmenší problém, živě v podání současné sestavy je na hranici poslouchatelnosti, někdy i za ní...

PS: Volil jsem Občané.cz

Caine @ 14.06.2010 17:56:59
Jasně, každý má trochu jiný vkus(a je to jenom dobře:-)), mě se to líbilo.

Bobík @ 14.06.2010 19:41:06
Různé od Bobíka

Pro Merhauta:Merhaut je starý zaprděný měšťák,pro něhož každý odlišný názor je projevem nepřátelství.Jeho duševní obzor je pak limitován nonartificiální hudbou.Nejsem vyznavač Katapultu,jen tvrdím,že má některé písně kvalitní.Jsou jednodušší než např. zde tato deska,ale kvalitnější.Mají hlavu a patu,což se zde říci nedá: písně jsou zde hrané jako instrumentálky a Svítání je navíc ve slovenštině, se slabým textem od Hutky.


Pro Jardu P:Kýč z toho dělá ten poměr mezi pompézností a prázdným sdělením.Pompéznost sama o sobě kýčem není.Nejde o to,jestli se líbí,nelíbí,ale jestli je to kvalitní.

Pro PaloMa:Ty už jsi taky řádně vycepovanej komunismem, že jiný -odlišný názor považuješ za provokaci.Říká Ti něco pojem Malý český člověk?....a mimochodem,nemluvíš pravdu,mýlíš se.Čas sám o sobě není kritériem kvality, protože i kýč přežívá.Kritériem kvality je kvalita sama a k posouzení kvality je potřeba vzdělání.Mě to jasné není a vždy před davovým chválením kvality jsem na pochybách.Kdyby všechny věci,co jsou tu hodnoceni jako kvalitní,byly skutečně kvalitní,tak žijeme v naprosto geniálním světě,kdy by zlo ani neexistovalo.Opak je bohužel pravdou,kvalitního je naprosté minimum a po skupině MOdrý efekt opravdu kvalitních věcí zbyde pár a ne desítky.

Bobík vlídně kyne všem lidem,co chtějí přemýšlet.*****

Jarda P @ 14.06.2010 20:10:28
Bobík je další z mudrců, který si osobuje právo posuzovat, co je kvalitní a co ne. Před 20 lety naštěstí skončila doba, kdy podobní odborníci rozhodovali o bytí a nebytí kapely, jejíž desku dnes kritizuje. Naštěstí je nás zde na Progboardu většina, která má vlastní názor a přemýšlet dovede (i když on o tom pochybuje).

Bobík @ 14.06.2010 20:27:01
Milý Jardo P:
1)Posuzovat jestli je něco kvalitní či ne může každý myslící člověk
2)Před 20 a více lety se neposuzovala kvalita,ale loajálnost ke komunistickému režimu
3)A když už jsme u toho,Modrý efekt nikdy nebyl zakázaný a byl oficiální kapelou a sám Radim Hladík rozhodně byl režimem komunistickým uznávaný hudebník....žádný bojovník proti komunismu
4)Myslím si,že to máš trošku pomotané,ale třeba se mýlím.

Zdar bobík.****

Caine @ 14.06.2010 20:53:12
Tak a tohle už je urážka. Ty nám tu vlastně říkáš, že Hladík a Efekt svojí(podle tebe chabou) tvorbou jen podlézal bolševikům, aby mohl dál vesele vyprodávat větší kluby a sály. A tím se snažíš umocnit pravdivost svého negativního názoru na skupinu. Jestli je to tak, tak to je ubohé...

Cossack @ 14.06.2010 21:04:18
Netřeba se rozčilovat... Pro Bobíka už si spěchá Fifinka, protože měl jít dávno spát. Únavou už ani neví, co píše... :-)
Jinak by totiž nevěřil tomu, že kvalitu vidí všichni „myslící lidé” v tomtéž, a uvědomil by si, že hodnotit, co je a co není kvalitní, je velice ošidné a hlavně neobjektivní (každý hodnotící subjekt vyjadřuje jen svůj názor)... Vyjádřil svůj - OK, já ho nesdílím, neberu mu ho, ale nutit si jej taky nenechám...
P. S. Jinak, vepříku ze čtyřlístku, stačí napsat, že se mi to nelíbí, že je to podle mne slabota, odpad apod., není ale třeba siláckých slov, jako „sračka”. To by spíš sedělo k mnohým songům od (kousek výše) zmiňovaných Katapult (a podotýkám, že od nich mám pár věcí taky rád).

Bobík @ 14.06.2010 22:03:44
Pro Caina:Milý Caine,nevím,proč by pravda měla být urážka:
jen fakta
1)Modrý efekt byla oficiální ( tedy komunistickou cenzurou schválená)kapela,která hrála pro komunisty nekonfliktní hudbu a mohla vydávat desky
2)Radim Hladík nebojoval proti komunismu
3)To jsou jen fakta....
4)"Ty nám tu vlastně říkáš, že Hladík a Efekt svojí(podle tebe chabou) tvorbou jen podlézal bolševikům, aby mohl dál vesele vyprodávat větší kluby a sály. A tím se snažíš umocnit pravdivost svého negativního názoru na skupinu. Jestli je to tak, tak to je ubohé..."-ne toto neříkám,zkus to lépe
5)A řekl jsem to proto,že kromě toho,že je to pravda,leccos to naznačuje a to,že Radim Hladík nikdy žádný názor neměl,byl to dobrý řemeslník,nic více,nic méně a nebýt Pavla Vrby,byl by Modrý efekt o ničem...takto alespoň Svět hledačů a 33 jsou dobrá alba


Díky milý Cossacku,jsi milý.Jinak říkáš něco,co jsem netvrdil,v myšlení musíš více zabrat.Jinak obecně se dá říci,že na kvalitě se odborníci,většinou,říkám většinou,ne vždy,shodnou.A už tehdy se shodovali,že je to slabé....na rodíl třeba od Světa hledačů.Jinak s tou subjektivitou bych to nepřeháněl,ne každý názor má stejnou váhu.K hodnocení kvality je třeba hudbě rozumět,tedy úplný laik přeci jenom má šanci se mýlit více.A k určité míře objektivity lze přikročit a dosáhnout......Zde většinou zaznívají kromě střízlivějších hlasů jen názory fandů,kteří od své oblíbené skupiny chválí vše.Svůj názor přece nikomu nenutím,pouhé vyslovení není nucení,to přece uznáš.Dobře kvůli Tobě za tu sračku se omlouvám.A klidně řeknu a je to pravda,že Katapult též sraček vytvořil požehnaně,kromě kvalitních písní. Zdraví bobík.*****

Cossack @ 14.06.2010 23:19:27
Já, drahý Bobíku, nemusím NIC, leda tak umřít a na to ještě nespěchám... :-)
Pokud jde o hodnocení kvality, jak píšeš, „odborníky”, moc mě to nepřesvědčilo... Většina těch rádoby odborníků a kritiků nevytvořila sama nic, než pár subjektivních názorů na něco, co by sama nezplodila... (A trvám na tom, že subjekt objektivně hodnotit nemůže, může se leda shodnout svým názorem s více subjekty... Objektivnost neexistuje, je to leda názor většiny - a ten nemusí být vždycky nej...)
Hudba (a vůbec umění) je, myslím, o prožitku a pocitech, takže takové teoretické a učené debaty o tom, co je a co není kvalitní (umění), jsou k ničemu... Jaký je rozdíl mezi „jednoduchou” hudbou, která přivodí příjemný pocit a líbí se posluchači (a nemusí to být posluchač „jednoduchý”), a „složitou” neboli „náročnou”, jež udělá stejnou radost někomu jinému (klidně i „jednoduššímu”)? Já myslím, že žádný... Ani bych si netroufl tvrdit, že složit tu „jednoduchou” věc je snažší, než zkomponovat tu „složitou”... (Možná spíš naopak...)
Abych se vrátil k Blue Effectu: Znal jsem mnohem dřív (asi před 27 lety), a mám také víc naposlouchaná, alba „33” a „Svět Hledačů”, k „Svitaniu” jsem se dostal teprve nedávno (tak před rokem), Tvoji „oblíbenou Rosenku” jsem znal z 2 koncertů, zbytek vůbec... Přesto se mi líbí a nemyslím, že je to takový průšvih, jak píšeš. A ačkoliv mám desky „33” a „Svět Hledačů” taky raději, „Svitanie” za nimi nijak výrazně nezaostává - je trochu jiné, ale ne špatné...
Na závěr jen tolik, že se osobně za žádného odborníka nepovažuji (což zřejmě o Tobě neplatí), proto nepíši, že je, nebo není, něco kvalitní, ale že se mi něco líbí anebo nelíbí... A, mimochodem, Bobíku, když po „Efektech” tady „zbyde opravdu kvalitních věcí pár a ne desítky”, co kvalitního tu zůstane po Tobě? ;-)

Bobík @ 15.06.2010 00:05:31
Milý Cossacku,především díky za odpověď.Diskutovat je vždy zajímavé.
1)co se týče toho co musíš nemusíš je z psychologického hlediska zláštní,že zdůrazňuješ,že nic nemusíš.......pravděpodobně opak bude pravdou,ale to je na Tvém zvážení...hodně často se stává,že lidé,kteří tvrdí,jak se mají dobře a jsou spokojení,nebývá tomu tak.....ale to jsem hodně odbočil
2)"Pokud jde o hodnocení kvality, jak píšeš, „odborníky”, moc mě to nepřesvědčilo... Většina těch rádoby odborníků a kritiků nevytvořila sama nic, než pár subjektivních názorů na něco, co by sama nezplodila..."....to je klasická lidová floskule,že kritici nic nevytvořili,no minimálně vytvořili tu kritiku,což někdy může ta kritika být kvalitnější než samo to dílo...pokud ve svém věku nechápeš smysl kritiky,asi už se s tím nic neudělá.....
3)"A trvám na tom, že subjekt objektivně hodnotit nemůže, může se leda shodnout svým názorem s více subjekty... Objektivnost neexistuje, je to leda názor většiny - a ten nemusí být vždycky nej...)"..obecně tedy říkáš,že nelze objektivně poznávat,poznání je vždy subjektivní,pak by nebyla možná věda a například výrok" člověk je smrtelný" je čistě subjektivní či objektivní pravdou,nezávislou na subjektu? Objektivnost rozhodně není spojena s množstvím-nějakou většinou,ale řekněme s logickými postupy a možností ověření pravdy.
4)No právě že umění není jen o pocitu a prožitcích,protože když se třeba opiješ,tak můžeš mít kvalitní prožitek třeba při tančení u hudby Michala Davida ( jen příklad) a přesto Michal David ve své většině nebude považován za kvalitní umění a určitě se do encyklopedie dějin umění 20. století nedostane.Čili umění je i jednoduše řečeno o sdělení,o hloubce sdělení a pak třídění je snažší.Honza Rejžek svého času měl celkem dobrou metodu,když měla kapela blbý text,bylo jasné, že i hudba nestojí za nic.Čili snažím se Ti jen naznačit možná k úvaze.
5)Svítání prostě průšvih je,je to bez obsahu a pokud Ti to nevadí,je to věcí Tvého vkusu.
6)"A, mimochodem, Bobíku, když po „Efektech” tady „zbyde opravdu kvalitních věcí pár a ne desítky”, co kvalitního tu zůstane po Tobě? ;-)".....mimochodem,tohle je jeden ze základní podrazů,podpásovek,co se činí:že se nepolemizuje s názorem-je deska Svítání kvalitní či ne,ale zaútočí se na nositele opačného názoru osobně:co jsi dokázal ty,že kritizuješ apod.Přesto Ti rád odpovím:doufám,že po Bobíkovi také něco kvalitního zbyde.Zdravím Tě.******







Cossack @ 15.06.2010 00:23:21
Je vidět, že se nudíš (to já ne)... Přečtení prvního bodu Tvé „odpovědi” mě od další „diskuze” odradilo, protože si vymýšlíš a překrucuješ fakta... Já jsem nepsal nic o tom, že se mám (nebo nemám) dobře atd., takže nechápu, o čem je tahle Tvá poznámka: „...hodně často se stává,že lidé,kteří tvrdí,jak se mají dobře a jsou spokojení,nebývá tomu tak.....” (?)
A co „musím nebo ne”, od Tebe rozhodně číst nepotřebuji (a ani nehodlám).
Zbytek (od bodu 2) si přečtu, zas až budu mít někdy náladu zabíjet čas nevýznamným a vcelku zbytečným (ale občas veselým až zábavným) dialogem (skoro „o ničem”) s panem „Vševímlíp”.
Měj se... :-)

PaloM @ 15.06.2010 06:05:20
Chlapi, bohužiaľ nepoučili ste sa na mojich a iných chybách a neignorujete blbcov: bobík, znalec, pozorovatel & spol.

Filozof @ 15.06.2010 06:54:41
Milý Bobíku,
píšeš, že rád diskutuješ. Klidně bych Ti udělal radost a podiskutoval s Tebou. Bohužel Ty i Cossack používáte nefér argumenty (vkládání nevyslovených vět protivníkovi do úst, vývody, které z řečeného neplynou, útok na osobu, nikoliv na názor...) a v takovém ovzduší se diskutovat věcně a férově nedá.
Navíc máš ve svých názorech logické chyby a něco mi napovídá (možná se to plete), že by sis je nenechal vyvrátit.
Například operuješ neustále kvalitou v umění, ale to bys musel nejprve (jako první na světě) dokázat, že taková objektivní kategorie existuje. Bavit se o Tebou subjektivně vnímané kvalitě můžeme, ale pro ostatní to mnoho neřeší.
Vzdělání je pěkná věc, ale většinou řeší ještě méně - to mi věř. Zkus spíše poslouchat a sbírat zkušenosti, než tituly. Jistě musíš vědět, že Tebou zmínění "odborníci" se také pletou, jediný rozdíl proti laikům je ten, že se více brání to uznat.

Neberu Ti libovolné Tvé názory a jestli miluješ Moravanku, M. Davida a Katapult, je to jen Tvoje věc a nejsi proto horší (ale ani lepší), než milovník Wagnera, ale prosím:
- neútoč osobně a nefér
- používej k argumentaci logiku.
Děkuji.

merhaut @ 15.06.2010 10:16:35
Už jsem to psal, jen jinými slovy: hovno je nejlepší překročit.

Vždycky mě pobaví, když se vzděláním ohání někdo, kdo má pravopis na úrovni prvního stupně :-)

Bobíka neroztírat.

Bobík @ 15.06.2010 13:00:08
Milý Filozofe,především díky za odpověď a díky za pozdrav.
1)"Bohužel Ty i Cossack používáte nefér argumenty (vkládání nevyslovených vět protivníkovi do úst, vývody, které z řečeného neplynou, útok na osobu, nikoliv na názor...)"...aby si milý Filozofe měl pravdu,musel by si uvést příklady pro své tvrzení.Sám vidíš,že Bobík jedná slušně,pokud je s ním jednáno slušně.Což neplatí např. pro Merhauta,kde platí na hrubý pytel hrubá záplata.Co se týče vkládání protivníkovi do úst něco,co neřekl,to je problematické,ale to se dá v diskuzi vyvrátit.Taktéž špatné logické vývody,to je přece právo diskutujícího,právo na omyl,proto se diskuze vedou,tedy jedinou diskvalifikací z diskuze by měla být velká neslušnost a Bobík Tě myslím nikdy neurazil.Jinak je škoda,že si neuvedl příklady Bobíkových omylů,také pro poučení mně samého.
2)Tedy otázka zní:existuje kvalita v umění? Čili z toho nutně vyplývá existuje nekvalita v umění? Pokud by neexistovala nekvalita v umění,veškerá díla v umění by byla stejná z hlediska kvality a měla stejnou hodnotu.Začal bych argumentem,že ve světě,ve kterém žijeme,existuje pravda a nepravda.Tedy lze rozlišit dle kritéria pravdy,jestli výrok je pravdivý či ne.A jsou základní pravdy,které jsou snadno ověřitelné.Nejjednodušší to je pouhými smysly.K tomu může být příklad:z nebe prší pivo.Kouknu a vidím,že to není pravda.Složitější pravda je výrok: všichni lidé jsou smrtelní.Zde už smysly sami nepomohou,ale logickým vyvozením lze dokázat,že je to pravda.A pravda je nezávislá na subjektu,prostě je to objektivní pravda a neměnná a z toho vyplývající,že každý člověk jednou umře.A jestliže v oblasti poznání máme kritérium pravdy,které rozlišuje pravdu a nepravdu,stejně tak v oblasti umění máme kritérium kvality,které rozlišuje kvalitu od nekvality.Je to kritérium,ke kterému dospěl poznávající duch svým vývojem.Určitou objektivitu získáme,když stejné měřítko kvality vztáhneme na všechna umělecká díla.Já za měřítko kvality považuji hloubku sdělení,jednoduše řečeno.A k tomu přistupuje ještě vrstva:líbí,nelíbí,což je problém vkusu.Může se stát,že se někomu líbí i méně kvalitní věc či i úplně nekvalitní,že se s ní naprosto spokojuje.Z toho nutně vyplývá,že má nízký vkus,který není schopen příliš rozlišovat mezi kvalitním a nekvalitním nebo mezi vyšším uměním a nižším.Nízký vkus většinou souvisí z nedostatečnou ( omezenou )zkušeností s uměním a bohužel také se vzděláním.Celý život je vlastně výzvou kultivovat svůj nízký vkus,jelikož se rodíme nevědomí.S úsměvem pak vzpomínáme na věci,které se nám líbily v dětství či v mládí-byly to někdy dost hrůzy a to proto,že naše zkušenost s uměním,náš vkus byl ještě slabý.A poslední věc jestliže pro někoho je vrchol hudebního umění např. Moravanka,jistěže to není nějaký horší člověk,ale je to člověk s nízkým vkusem a v duchovních oblastech značně omezený člověk.Zdraví Bobík.


merhaut @ 15.06.2010 13:58:06
hop

Cossack @ 15.06.2010 14:22:15
Filozof: Nějak si nejsem vědom, že bych použil „nefér argumentů” (vkládl nevyslovené věty protivníkovi do úst, vyvozoval závěry, které z řečeného neplynou, útočil na osobu, nikoliv na názor atd.). Jinak takovéto diskuze beru vždy s nadhledem a „rezervou”, a zásadně nikdy nikomu nevnucuji svůj názor. :-)

Caine @ 15.06.2010 14:36:44
Bobík- je to moje poslední reakce, do dalšího hádání se už přidávat nebudu. Jen bych ti chtěl připomenout a objasnit to podstatné, protože ty jsi to nejspíše během té dekády dedukcí a úvah zapomenul. Proč se proti Tobě ozvali někteří jiní posluchači? Přečti si to po sobě ještě jednou:

"Gympli má pravdu,tato deska je z hlediska umělecké kvality nehorázná sračka.Už jenom ta příšerná úprava té lidovky Ej padá rosenka,kde ta pompézní hudba téměř na hranici kýče nejde dohromady s tím prostinkým lidovým textem.Za tou pompézností a řemeslem je úplná prázdnota....dejte to nějakému odborníkovi na dějiny umění a ten si s tím akorát podepře stůl.*****"

Jak by se ti líbilo, kdyby toto někdo začal tvrdit v takovémto znění o nějaké tvojí oblíbené desce? Asi by ses taky ozval, když rád diskutuješ.

Dále si uvědom, že si tímto výplodem strašně protiřečíš. Podporuješ a bráníš zde toleranci k rozdílným názorům a vkusu. Copak tento tvůj článek, na který se ozvali asi tři lidé, obsahuje nějakou toleranci? Promiň, to je článek, který nám oznamuje, jak to je. Nemá to nic společného s příspěvkem do normální slušné diskuze. Notabene když svůj názor srovnáváš s názory odborníků a tím ho pomyslně stavíš nad ty ostatní.

A poté místo toho, abys "svůj" názor odůvodnil, tak nejdříve zkritizuješ a pourážíš všechny, kteří na tvůj příspěvek reagovali, byť i neslušně(ale ten příspěvek sám slušný také nebyl a na hrubý pytel patří hrubá záplata) a pak napíšeš pouze rozvedení svého oznámení v podobě toho, že "po skupině modrý efekt opravdu kvalitních věcí zbyde pár a ne desítky."
Opět jsi to napsal jako všeobecně schválenou pravdu a to je asi tvůj největší problém. Že nedokážeš napsat nic způsobem, kterým by to nikoho neuráželo.

Nenazývej toto další podpásovkou. Stejně jako ty každou reakci větu po větě dedukuješ až do mrtě, si konečně někdo dovolil přímo rozebrat tvoje reakce a tvé jednání.
Měj se.

Bobík @ 15.06.2010 15:47:20
Milý Caine,nejprve pozdrav a poděkování za odpověď.Tedy:
1)Kdyby někdo napsal o mé oblíbené desce,že je to sračka,prostě veř mi či ne,ale žádný problém bych s tím neměl.Naopak,zajímalo by mě důvody k onomu tvrzení.Prostě já s opačným názorem problém nemám,pokud se váže k věci a to v jakékoliv formě.Tedy i pojem sračka je jen názor,není to nic osobního.
2)"po skupině modrý efekt opravdu kvalitních věcí zbyde pár a ne desítky."...opravdu nechápu,co Tě na tom pobuřuje,je to jen teze a můj názor do diskuze.Nic víc,nic méně.
Tak snad jako odpověď jsem Tě uspokojil.S pozdravem Bobík.*****

PS.Podpásovku jsem definoval jinak než jako rozdílný názor,tedy v Tvé odpovědi žádnou podpásovku nevidím.****

yngwie3 @ 15.06.2010 20:20:26
Nech robím čo robím, ale nemôžem si ani za svätého spomenúť, kedy tu niekto naposledy, a či vôbec, napísal toľko textu k jednému hudobnému dielu, pretože Svitanie je hudobné dielo tej najvyššej kvality zasluhujúce si našu pozornosť a prípadne aj obdiv, tak ako je tomu napríklad aj u mňa, ako to urobil Bobík. V jeho prípade ide však len o hromadu slov, ktoré v konečnom dôsledku nemajú žiadnu výpovednú hodnotu. Chvíľami mám pocit, že sám autor sa zamotáva do vlastných myšlienok, ale pritom nestráca neochvejnú vieru v pravdivosť svojich slov. Na stránkach Progboardu sa stále bazíruje na tom, že nemožno napadnúť autora príspevku, ale len príspevok samotný, alebo s ním polemizovať. V tomto prípade však musím porušiť toto nepísané pravidlo, a trvať na tom že Bobíkove príspevky presne odzrkadľujú stav mysle autora.

Bobík @ 15.06.2010 22:37:34
Milý Yngwie3,opravdu,mé myšlenky zrcadlí stav mé mysli a ne například stav mých trenýrek,které mám na sobě.To je dobrý postřeh.Dále máš pocit,že se zamotávám do svých myšlenek.I to je dobrý postřeh.Ale co dál? Zdraví přátelsky Bobík.****


Filozof @ 16.06.2010 06:19:20
Bobíkovi:
“...aby si milý Filozofe měl pravdu, musel by si uvést příklady pro své tvrzení...”

A to je to, o čem mluvím. Prostě logicky chybná úvaha, a to hned v první větě. (Pravopisné chyby pomíjím.) Abych měl pravdu, vůbec nemusím nic uvádět. Pravdu ve výroku prostě mám nebo nemám. To, zda to dále podložím, s tím věcně nijak nesouvisí.

Pokud skutečně trváš, na vypíchnutí Tvé nefér argumentace, pak třeba věty “...pokud ve svém věku nechápeš...” či “...pravděpodobně opak bude pravdou...” jsou prostě osobní útoky, zřetelně cílené na autora a nikoliv jeho názor. Snaha o vyvolání konfrontační atmosféry. S tím běž do ringu, tady se chceme věnovat hudbě.

A vkládání do úst věcí, které oponent neřekl? Například věta “Ty nám tu vlastně říkáš, že Hladík a Efekt svojí(podle tebe chabou) tvorbou jen podlézal bolševikům...”

Snad Ti to stačí. Další negativní reklamu na svoji vlastní osobu bych být Tebou nevyvolával.

Fifinka,
xxx totiž, cotokecam, Filozof :-)

Filozof @ 16.06.2010 06:47:40
Bobík ještě jednou:

Abys ale neřekl, že jsem Tě odbyl, přeci jen zareaguji i na podstatnější věci

“...jedinou diskvalifikací z diskuze by měla být velká neslušnost...”
Tvůj postoj v tomto chápu a moji případnou neschopnost s tebou diskutovat neber jako neslušnost. Pokud mne někdo postaví před červenou felicii a zeptá se mne: "Proč je ta fabie modrá?", neumím s ním diskutovat. Ne, že bych nechtěl. Prostě to neumím. Ignorovat logické vazby i sémantickou stránku výroků mi není vlastní.

Dále v Tvé odpovědi vršíš jednu logickou chybu na druhou. Není v mých silách Ti zde vše vysvětlovat slovo od slova. Ani to sem nepatří. Doporučil bych Ti začít s Aristolelovým sylogismy, případně s nějakou lehčí učebnicí logiky (třeba “Sousedík - Logika pro humanitní obory” - ta je lehčí a nematematická). Tvé domnělé vývody jsou prostě syntakticky vadné, a proto Tvé závěry neplatí. Opakovaně.

Konkrétněji - jen v Tvé odpovědi na moji adresu máš nejméně 10 hrubých logických chyb, které způsobily, že ve svých vývodech nemáš pravdu téměř v ničem. Jistě uznáš, že zde nestojím za katedrou, abych přednášel o logice a těžko by někoho zajímal podrobný rozbor Tvých slov větu po větě. Jestli chceš formou doučování, pak maximálně ve speciálně založeném vlákně, případně mailem. Snad rozumíš proč.

Jo - a poznámku k Rejžkovi. Někdy si třeba zjisti, jaké má názory na vztah díla a jeho autora a z něj vyplývající hodnocení. Je to jeden z důvodů, proč ho ani já, ani třeba Jirka Černý či někteří další, nemůžeme brát příliš vážně. To jen tak na okraj.

merhaut @ 16.06.2010 08:55:06
A já jsem pro panchronní přístup :-)

yngwie3 @ 16.06.2010 16:45:10
to Bobík: musím uznať, že výmena názorov s Tebou je skutočne zážitok :o) A to ide len o net komunikáciu. Pravdupovediac, nedokážem si ani predstaviť, ako by vyzeral a prebiehal živý rozhovor na horeuvedené téma, prípadne na iné. Aj ja Ti zasielam priateľský pozdrav.
PS. Aby som bol v obraze. Ak hudba Radima Hladíka v Tebe vyvoláva negatívne reakcie, aká hudba vyvoláva pozitívne ?

Rýpák @ 17.02.2011 19:47:05
Ej padá... to je důvod zpívat česko-slovensky, myslím že čestina je do rocku někdy vnucována (tenkrát to žádala doba a strana),ale tohle album ji plně rehabilituje, umím si představit polovinu české hudby s anglickými texty, ale Rosenku nikdy.
Bobík - jsem pamětník koncertů tebou zmiňovaných skupin. známkuji: Progress 2 (cca1978)2
Olympic (1979) 2-
Katapult (1979) 3-
Schelinger (1979) 1-(f.r.čech5)
ETC (1980) 1
Heval & J.K. (1980) 1-
Progress 2 (1980) 1-
M Efekt (1981) 1
Synkopy (1981) 1-
Pražský výběr 1981) 1
To je můj pamětnický postřeh

Petr Gratias @ 08.05.2011 22:38:07
For Bobík....
Ej padá padá rosenka je úplná sračka....
Já si to musím znovu přehrát: všichni máme právo na svůj názor. Tohle je ale velmi osamocený názor a hlavně ten absolutní odsudek....
Já si myslím, že prostou lidovou píseň přetransformovat do takové podoby jako tu udělali Hladík-Frešo-Čech a Olda, to tady nebylo ani předtím, ani potom. Oldův pěvecký výkon je výtečný a Hladíkovo kytarové sólo je považováno v sedmdesátých letech za jedno s nejlepších, co vůbec vzniklo. Cítím tam vygradování tématu a tu suverenitu projevu, ta exploze a ta neuvěřitelná přesnost ve vystavění sóla a zakomponování do melodie.... Kdo tohle u nás uměl zahrát a udělat? Oldřich Říha? Petr Janda? Ne, nechci, aby to vyznělo jako nějaká invektiva, to právo na názor respektuji, ale mám dojem, že se jedná o nějaké zatížení vůči náročnější hudbě.
Mě by jenom zajímalo, že když jsem slyšel hrát tehdejší sestavu v Domě horníků v Příbrami, v Lucerně v Praze, v Brně na Stadionu a v Českých Budějovicích..., tak všude jsem kolem sebe vnímal bouřící davy, které nechtěly pustit kapelu z pódia a tato skladba se přidávalo jako bonus. Jakmile Olda dozpíval za klaviaturou varhan GEM a elektrických smyčců, davy propukly v jásot a když Hladík dohrál sólo, tak v sále hřměl takový uragán nadšení a uznání, že to málem přehlušovalo zvuk kapely.... (mezi posluchači byli i konzervatoristé a aktivní muzikanti) a teď se dozvím, že jsme vlastně všichni napříč těmito jmenovanými městy (a ještě asi dalšími, kde už jsem nebyl) byli pomýlení a slaboduší kreténi, kteří nerozpoznali umění od kýče. Člověk nevychází z údivu.... a zklamání.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 11x
Petr Gratias, Hikoki777, Wenzl, nowhere_man, tykeww, hejkal, Mohyla, ivazzoo, verjan2, b.wolf
4 hvězdičky - hodnoceno 3x
Mayak, Snake, kaktus
3 hvězdičky - hodnoceno 3x
Luka, mikepis
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.1447 s.