Blue Effect - Svět hledačů (1979)

Tracklist:
01. Za krokem žen [Hladík/Hutka] (11:43)
02. Hledám své vlastní já [Veselý/Vrba] (4:12)
03. Rajky [Hladík/Vrba] (7:14)
04. Zmoudření babím létem (8:45)
05. Zázrak jedné noci (11:48)

Bonus tracks (1999):

06. Fotka (5:31)
07. Ptáky když kroužkujou, pouštěj (3:49)
08. Šaty z šátků (4:05)
09. Nerad mám ráno dým (4:07)
10. Žena v okně (4:06)
11. Známe se dál (3:14)

All songs written by Lešek Semelka and Pavel Vrba, except where noted.



Obsazení:

Radim Hladík - guitar
Lešek Semelka keyboards, synthesizer, vocals
Oldřich Veselý - piano, synthesizer, vocals
Vlado Čech - drums, percusion

 
13.09.2016 Petr87 | #
5 stars

Upozornění:
Jelikož mám dnes za sebou celkem stresující pracovní den a pro ošklivé slovo nejdu daleko, tak chci, pro případ, že by mi nějaké prosáklo i do recenze, vyzkoušet takový experiment - každé sprosté podstatné jméno nahradím slovem "lízátko" a každé tfuj, tfuj sloveso třeba slovíčkem "cukrovat"... A uvidíme, jak s tím půjde pracovat.

V normalizační době, kdy nám vládla hromada rudých lízátek, které nebylo radno nacukrovat, protože se na ně hned kdeco přilepilo (a to platilo pochopitelně i v hudbě), tak, ač nejsem pamětník, je mi jasné, že v takovém ovzduší opravdu pro spoustu lidí, zvlášt' pokud se nebáli držet jazyk za zuby, opravdu nebylo jednoduché dýchat; a kór, pokud se jednalo o bigbít'áky, které měl tehdejší režim asi tolik v oblibě, jako hnisavý vřed na lízátku...
Ovšem, ačkoli to tito hudebníci opravdu kolikráte neměli lehké, tak občas pořád, jako věčný a neúnavný hledač stále další a další nové hudby, nestačím zírat, kolik špičkové, kvalitní produkce se v těchto dobách urodilo...
A pochopitelně, že BLUE EFFECT mezi tuto hudební produkci jednoznačně patřil!
A jejich arcidílo "Svět hledačů" dodnes osobně považuji za jeden z nejlepší zářezů, které v té době mohly gramofonové závody v Loděnicích vyrýt do svých asfaltových kotoučů!
Neskutečně mne mrzí, že Panton neumožnil kapele nahrát původně zamýšlené regulérní dvojalbum... Tuším, že dvojalbum mělo být původně i předchozí "Svitanie".
Když si vezmu, jaké hrůzy v tehdejších dobách (a to opravdu nemám na mysli skvělé "Planetárium") vycházely v dvojalbových formátech (tady si vzpomeňme třeba na pocukrované "Písně z televizního seriálu", zpívá "Ou Mein Gott!", tedy pardon, "Karel Gott Von Ein Kessel Buntes"), tak si položme otázku: "Co, do zacukrovaného lízatka, bylo tehdy špatně?!" Odpovím za vás: "Holt všechno!"
Sestavu, která se potkala na této fenomenální desce, považuji ze svého pohledu za asi vůbec nejlepší, která kdy v této kapele byla...
Klávesista a zpěvák Olda Veselý, bravurní kytarista Radim Hladík, další skvělý klávesák a zpěvák Lešek Semelka a vynikající tympánista samouk, Vlado Čech. Tohle snad už lepší být ani nemohlo!
Však samotný Radim Hladík říká, že tohle období se mu líbilo asi vůbec nejvíc, což opravdu musí něco znamenat...
Co mne osobně na této sestavě ještě zaujalo je to, že do kapely po odejitém skvělém slovenském baskytaristovi a zpěváku Fedoru Frešovi, už dalšího jiného basáka nevzali, a k tomuto využili návrátivšího se Leška Semelku, který baskytaru úspěšně suploval na svém Moogu. No, proč ne!

První stranu desky otevírá Hladíkova perfektně vystavěná "Za krokem žen", kde krásně mezi sebou "zápasí" Radimovo kytarové preludování s hradbami perfektně navrstvených kláves a Oldovým skvělým zpěvem. Opravdu velmi dobrá a dynamická kompozice!

Další "Hledám své vlastní já" je, škoda že jen jediným, ryze autorským dílem Oldřicha Veselého na této desce.
Zvláštní, ale zajímavá melancholická skladba, kde si Veselý vystačil jen se zpěvem za doprovodu klávesových nástrojů.

První stranu LP uzavírá Radimova perfektně syrová, místy takřka hardrocková skladba "Rajky", kde si, vedle skvěle sladěných hlasových nájezdů Veselého a Semelky, parádně zařádí i Vlado Čech....
Úderná skladba, která je v živém repertoáru Efektů dodnes.

Druhá strana desky je už ovšem plně v režii Leška Semelky...
Jeho "Zmoudření babím létem" považuji za opravdu silnou a přemýšlivou kompozici s tunami parádních a nosných nápadů. A opravdu hodně se mi líbí, jak se zde Lešek s Oldou krásně hlasově doplňují... Mráz po zádech je u mne tak při každém poslechu jistý!

To samé platí i u poslední, nejdelší kompozice s názvem "Zázrak jedné noci".
Možná vůbec nejpropracovanější skladba na desce, kde se Lešek opravdu donutil k bravurnímu pěveckému výkonu.
Opět kvanta skvělých hudebních nápadů z kterých emoce jen chrstají! Výtečný závěr!

No a dál už to známe:

Jelikož Semelka v té době neustále pošilhával po nějakém tom komerčním úspěchu, tak se mu nakonec podařilo napsat svůj opravdu první velký hit, z kterého tehdy dozajista vlhl spodní textil nejedné pionýrce, "Šaty z šátků", který původně napsal pro Karlíka, a který jej nakonec odmítl...
No, takže Lešákovi nezbylo nic jiného, než si svůj hit nazpívat sám, a následně s ním zkusit zabodovat na československém festivalu populárních písní Bratislavské lyře, což se mu nakonec i podařilo.
Doprovázela ho při ní i celá kapela, tedy kromě Oldy Veselého, který je mimo jiné znám jako silně antikomerčně založený hudebník, a který ho tedy na té Lyře tehdy odmítl doprovázet; což Semelku značně nacukrovalo a vybrečel si u Radima, aby byl Veselý z kapely vyhozen... s čímž Radim tehdy souhlasil, a který tohoto rozhodnutí, věřím, že dodnes lituje.
Co už. Možná bychom se po tomto nikdy nedočkali třeba takových famózních "Slunečních hodin".

Na závěr mi, při dnešní rozkolísané náladě nedá, abych se nevyjádřil i k současné sestavě BLUE EFFECT...
Když hráli před cca dvěma lety i v našem městě v rámci tzv. "Kulturního léta", tak se přiznám, že jsem byl opravdu natěšený; a navíc se jednalo o moje první setkání s touto českou artrockovou legendou, takže asi není těžké si představit, co se ve mne, jako dlouholetém fanouškovi, odehrávalo...
Tehdy jsem současnou sestavu vůbec neznal, a o to jsem byl více zvědavý...
Kapela nastoupila - hmm, kromě Radima Hladíka jsem ani jednoho hudebníka vůbec neznal... Na první pohled bylo zřejmé, že Radim kapelu dost omladil; no, je to jasné! - Hladík se chtěl přiblížit i mladšímu publiku; tak uvidíme, jak si tu hudbu ti smrkáči podají!
Nebudu psát, jak jsem to viděl - slyšel tehdy (napsal jsem o tom hned druhý den ještě čerstvé dojmy sem na Progboard), ale jak to slyším dnes s odstupem času...
Jediný, kdo tehdy na vystoupení splnil mé očekávání, byl pochopitelně Radim a i celkem dobrý bubeník Václav Zima...
Na kom bych dnes ale rozhodně nenechal nit suchou, je současný zpěvák a doprovodný kytarista souboru Jan Křížek, který působil místy opravdu trapně, choval se jako totální lízátko, a co je důležité - jako kytarista a zpěvák naprosto nevýrazně... O basákovi Vojtěchu Říhovi ani nemluvě!
A dodnes mi vrtá hlavou, kdo protlačil do setlistu kapely depešáckou "Personal Jesus", která mne tehdy málem donutila vhodit vzteky mezi diváky plastový kelímek s nějakou kysličníkovou břečkou; a nebo naprosto otřesnou, Křížkem protlačenou plíseň "Rejdit" z jeho bývalé kapavky, tedy pardon, kapely WALK CHOC ICE, a která mi celkový dojem z vystoupení opravdu docela pocukrovala!
Jako klidně mi říkejte starej slizkej, nespokojenej rejpal, ale myslím si, že skladba s refrénem: "Chci v tobě rejdit, dneska je mi to volný..." mi v rámci BLUE EFFECT připadá jako totální umělecká sebevražda! Něco asi na ten způsob, jako kdyby mi někdo přisypal k italským
Barilla špagetám místo parmazánu a čerstvých rajčat prošlej eidam a celé to zalil kečupem z Tesca!
Jsem dnes hnusnej, zlej člověk, já vím, ale tak nějak jsem se k tomu už delší dobu chtěl vyjádřit, takže se pokuste mi to nemít za zlé a... ááááá - cukruju už na to!

Jo, abych nezapomněl -
Pět hvězd!






reagovat

Snake @ 14.09.2016 06:45:14
Tuzemská rocková star Luděk Sobota kdysi zpíval písničku : "...nejlepší cukrátko, je prostě lízátko...". Teď teprve chápu smysl celého textu. Hambář jeden :)

Proti recenzi nic nemám, docela jsem se pobavil. Album Svět Hledačů je opravdu výborné a spolu s Novou syntézou II patří k mým nejoblíbenějším z celé dgf Blue Effect. A hned si ho pustím...

Jarda P @ 14.09.2016 07:10:37
Jedna z nejlepších čs desek vůbec, bonusy si ale nepouštím. Co se týče současné sestavy BE, mnohé už bylo napsáno, já už jsem se dávno zařekl, že už na ně nikdy nepůjdu. Nechci si kazit vzpomínky na jejich skvělé koncerty v původních sestavách.

EasyRocker @ 14.09.2016 07:17:18
Jeden z čs. nejlepších alb se skvosty jako Za krokem žen, Zmoudření babím létem nebo mrazivá Hledám své vlastní já Oldy Veselého. Nádhera, asi před týdnem jsem si to pouštěl...

PaloM @ 14.09.2016 07:47:19
Ako pamätník a účastník troch koncertov v 70.rokoch (Svitanie, Svět Hledačů a 33) môžem len potvrdiť a súhlasiť. Super kvalita a nezostarlo to.

bullb @ 14.09.2016 08:42:53
Pokúsim sa napraviť svoj rest, pretože po platni Svitanie som na Hladíka a spol. "zanevrel". Takže domáca úloha: Svět hledaču. Inak kdesi doma mám pásky - amatérske nahrávky - začiatok 70-tych rokov Blue Effect s Josefem Kustkou na bas.gitaru a Semelkom ako spevákom. Napriek hroznej kvalite je počuť, že mali na to. Túto kvalitu počuť z Novej syntézy II, napriek tomu, že s nimi účinkuje JOČR.

Sajgon3 @ 14.09.2016 19:34:54
Pripojím sa s obdobným názorom - v bývalom ČSSR vzniklo zopár diel so svetovými parametrami - pre mňa sú to tieto 3 : " Svět Hledačú ", SYNKOPY -" Sluneční Hodiny " a FERMATA - " Huascaran". keby som ale mal určiť úplne "NAJ" boli by HLEDAČI... viac povedať netreba -)

17.02.2013 tykeww | #
5 stars

Toto album podle mě představuje jeden z vrcholů art-rocku u nás a zároveň Blue Effect (respektive M. Efekt) v jednom ze svých nejlepších období. Sice už nebyl přítomen Fedor Frešo, který v době vydání již basoval ve Fermátě, nicméně z Bohemie se navrátil Lešek Semelka se svým typickým hlasem (který se tak skvěle střídal s podobně zabarveným tenorem Veselého). Basová linka se tím dosti zjednodušila, díky celkově plnému zvuku to však nijak výrazně nevadí; větší prostor tím dostal Vlado Čech, kterého považuji za (nezdráhám se to napsat) nejlepšího tuzemského bubeníka.

Každá z pěti skladeb je jiná, ovšem jdou skvěle dohromady a při poslechu každé z nich jako kdybych viděl a cítil toho mužíčka se světélkem z přední strany přebalu, ovšem vždy v trochu jiné souvislosti…

Úvodní Za krokem žen je skvěle proaranžovaná skladba a střídá se tu několik hudebních témat, z kterých vždy vyplyne Veselý s jeho melodickou linkou a přesvědčivou interpretací Hutkova textu (Hutka je však – není divu – podepsán pod pseudonymem; vypůjčil si příjmení své tehdejší ženy).

Následná Veselého Hledám své vlastní já je dosti zajímavou skladbou – chybí v ní bicí i kytara (!). K textařskému peru se tady dostal již Pavel Vrba (který napsal texty pro celý zbytek desky).

Po takové melancholické a teskně silné skladbě přichází údernější Rajky. Pro někoho je to vrchol alba – mě však připadá hledat vrcholy u tak výborné desky poněkud nespravedlivé; pro mne je vrcholem každá ze skladeb a pokaždé v trochu jiném smyslu.

Na druhé straně se nacházejí dvě skladby v podstatě svázané k sobě. Dávají prostor jak melancholickým a zadumaným plochám, tak v menší míře „veselejším“ pasážím v durových tóninách („čas právě skončil to léto babí…“), stejně tak energickým hudebním výbojům spějícím v zastřešení výborného alba, pro mě nejspíš vůbec nejlepšího, co Blue Effect (s různými názvy i sestavami) kdy vytvořil; celkový dojem ještě umocňuje výtvarná stránka od Petra Síse, cover Světa Hledačů řadím vůbec k těm nejhezčím.

Pět jedniček v tomto případě zcela samozřejmých!

reagovat

Danny @ 17.02.2013 23:47:17
Souhlasím s tvou recenzí, je to výborné a vyrovnané album. Taky se k němu rád vracím.

16.05.2011 Petr Gratias | #
5 stars

Navzdory tomu, že klasický britský artrock byl nazván dinosaurem, a válcován punkem a new wave se koncem sedmdesátých let ve světě nacházel spíše na okraji zájmu zejména mladší hudební generace, v Československu byla situace poněkud jiná.
V r. 1975 v Praze vystoupila významná polská skupina SBB, která na koncertní scéně nastolila nové a obecně neznámé hudební prostředky navazující na odkaz blues, ale i Mahavishnu Orchestra a Pink Floyd, a tím do značné míry připravila podmínky pro „nastartování“ domácího artrocku.
Pražská skupina M. Efekt (Modrý Efekt) už působila deset let na hudební scéně (původně jako Blue Effect, ale normalizační politika počátkem sedmdesátých let si vynutila nesmyslnou změnu názvu) a na britský artrock reagovala po svém. Ve snaze vyrovnat se s náročným žánrem už na předešlém albu v té době jako „federální skupina“ kapela naznačila, kudy se přibližně bude ubírat její další umělecké směřování.
V létě 1977 se do M. Efektu po dvou a půl letech vrátil zpěvák, skladatel a hráč na klávesy Lešek Semelka a po téhle personální změně začala nová éra skupiny. Skupina nástrojově „přezbrojila“ a do jejich nového soundu výraznějším podílem vstoupily synthesizery. Spolu se Semelkou M. Efekt získal i nového kvalitního textaře – rockového básníka Pavla Vrbu, který se dokázal ideálně autorsky propojit s novými uměleckými ambicemi kapely.
Od září do prosince 1978 probíhalo natáčení nového materiálu na další připravované album. Na jaře 1979 firma Panton připravila na domácí trh jeho vydání pod názvem Svět Hledačů. Producentem alba (spolupráce na realizaci) byl manažer skupiny Vladimír Mertlík, za aktivní spolupráce Hladíka, Veselého, Semelky a Čecha.
Výtvarný design alba vytvořil dnes světově známý výtvarník Petr Sís. Snové výjevy byly namalovány na kachli v působivém tematickém pojednání. Lze jenom litovat, že album nemělo rozevírací obal, čímž by malba dostala nový působivější rozměr.
Jak zřejmé, z nástrojového inventáře se vytratila baskytara. M. Efekt se stal první skupinou u nás, která se dokázala obejít bez pregnantních basových tónů, které nahradil klávesový Micromoog. Pro některé posluchače bylo toto rozhodnutí skupiny překvapivé (baskytarista Frešo byl v mnoha ohledech dominantní personou svými ostináty), ale po poslechu alba nevznikl nějaký markantní dojem basové nedostatečnosti…

ZA KROKEM ŽEN – úvodní skladba je důmyslně vystavěnou kompozicí s vrstvenými klávesovými party synthesizerů a kytarového tématu se skvělými technickými obraty, s použitím jímavé akustické kytary s rozsáhlým instrumentálním vstupem. Veselého pěvecký přínos znamená pro skladbu přínos ve sdělnosti a vroucném sdělení interpretačního výkonu. Citlivé aranžmá sází na subtilní plochy v mezihře, které se skvěle doplňují s celkovou koncepcí. Propojení kytarových akordických rozkladů s konejšivým vrčením synthesizerů hudbu posunuje do širokého prostoru.
Na obalu původního vinylu byl jako autor textu uveden Daniel Macík, což bylo fiktivní jméno. Naopak jméno autora Jaroslava Hutky se nesmělo na albu objevit, protože v té době už žil v emigraci v Holandsku. Příjmení „Macíková“ bylo vypůjčeno. Hutkova tehdejší žena se jmenovala Macíková… To ovšem vešlo ve známost až po změně politických poměrů v naší zemi.

HLEDÁM SVÉ VLASTNÍ JÁ – velmi netypická skladba v repertoáru skupiny. Veselý autorsky pojednal silné téma se základním klavírním motivem, na který se napojují synthesizery s absencí bicích nástrojů. Zpívající Veselý potvrzuje svůj mimořádný pěvecký talent barvou zastřeného tenoru a emocionalitou projevu. Mimořádná skladba na kterou se bohužel v jeho tvorbě už nenavázalo.

RAJKY – rockověji uchopené téma s hladíkovskými kytarovými proměnami s jasnými výrazovými prostředky. Do pěveckých partů vedle Veselého vstupuje svým syrovějším a zastřenějším tenorem Semelka. Hladík v kytarových proměnách mistrovsky ústrojným způsobem vstupuje do jádra proaranžovaných vrstev za spolehlivých Čechových rytmických vln.

ZMOUDŘENÍ BABÍM LÉTEM – tematicky silná kompozice, v níž se prolínají Semelkovy a Veselého pěvecké party, možná nejpůsobivěji na celém albu. Skladba má výtečnou atmosféru v pozadí a vokální party se prolínají se synthesizery a kytarovými ornamenty. Výkony obou zpěváků jsou do značné míry podmíněny okolností, že se mohou pevně položit do Vrbova metaforického textu, který je ostatně řemeslně i tematicky na vysoké úrovni. Sugestivně působí instrumentální plocha v druhé části skladby. Zemitý Micromoog vytváří prostor Hladíkovým kytarovým eskapádám se strojově přesnými bicími nástroji.

ZÁZRAK JEDNÉ NOCI – závěrečná skladba s "kosmickým soundem" kytary a upozadněných synthesizerů otevírá prostor Semelkovu tlumenému hlasovému projevu, než se připojí bicí nástroje a proaranžované plochy. Návrat k pianissimu s prostorovým vjemem nepřímo evokuje Pink Floyd. Další část skladby charakterizují pochodový rytmus a vrstvené kytarové a klávesové party. Zpívaná pasáž zdařile prezentuje Semelkův projev. Psychedelická elektronická clona vytváří ponuré tajemno, podepřené bubenickými breaky a budí dojem nepojmenovatelného artrockového sci-fi, s velmi působivým stereofonním efektem a podmanivými ozvěnami. Harmonicky pevná stěna prostupuje další částí skladby a tvoří tak velmi důstojný závěr celého alba.

O deset let později (1999) vydává label Bonton remasterovanou verzi alba na CD, doplněnou singly autorské provenience Leška Semelky, které dramaturgicky neměly s albem nic společného a do značné míry narušují celistvost celého projektu. Album ale získalo nový kvalitní zvuk a zajímavý booklet s textovou přílohou.
Lze jenom litovat, že skupině nebylo umožněno natočit album Svět Hledačů ve formátu dvojalba. Stylová proměna skupiny by získala nový netušený prostor. Např. Veselého zapomenutá skladba Prosím v širším formátu by se tak dočkala studiové verze a autorská a muzikantská úroveň skvěle sehrané skupiny by tak dostala oprávněnou legitimitu, jako tomu bylo v zahraničí např. na dvojalbech The Lamb Lies Down On The Broadway od Genesis, nebo Tales From Topographic Ocean od Yes. K tomu ovšem chyběla vůle ve vydavatelství Panton a kromě toho natáčení dvojalb bylo v normalizačním Československu nezvyklou věcí. Na dvojalbový formát dosáhly nanejvýš jen některé hvězdy domácí pop-music.
Skupina Blue Effect/M. Efekt prošla různými formami vývoje. S odstupem času se dá konstatovat, že album Svět Hledačů patří mezi jejich nejpovedenější albové výtvory, navzdory době, kdy projekt vznikal a kdy oficiální kruhy nebyly nijak nakloněny podporování podobných počinů.

Domnívám se, že třebaže na předešlém albu Svitanie byl kladen možná ještě zesílenější důraz na instrumentální pasáže než zde, je album Svět Hledačů jedním z vrcholů zpívaného československého artrocku, proto mu dávám pět hvězdiček!
reagovat

24.12.2010 b.wolf | #
5 stars

Jestli je někde pokladnice čs. rocku, tak po jejím otevření je zcela určitě na vrcholu oné pomyslné pyramidy drahokamů tento hudební briliant. O LP jsem bohužel přišel při povodních, ale naštěstí se zachovalo aspoň na MC, než jsem si pořídil CD. Neuvěřitelné, jaké fantastické hudební lahůdky se dají stvořit v pěti skladbách! O. Veselý je Pan Zpěvák, o R. Hladíkovi je každé slovo nošením dřeva do lesa a takový tlučoun, jakým (bohužel už byl) Vlado Čech, se tady hned tak nenajde. Nádherná skladba Hledám své vlastní já, famózní suity Za krokem žen a Zmoudření babím létem... zkrátka vrchol Blue Effect. CD si pouštím pouze bez bonusů (L. Semelku jsem dodnes nevydýchal a ty trapné popárny jsou tam naprosto zbytečné).
reagovat

PaloM @ 24.12.2010 11:21:37
Je mi veľmi ľúto všetkých, že museli zažiť povodne. Je to geniálny album a mal som šťastie byť na koncerte s týmto reperetoárom.

yngwie3 @ 24.12.2010 14:03:48
Keďže som k tomuto albu svoj názor vyjadril už poniže, cca pred dvoma rokmi a momentálne počúvam Tridsať trojku, mám pripomienku, alebo skor dotaz k Leškovi Semelkovi. Neviem prečo je na jeho osobu toľko útokov. Nechápem to, veď sa podieľal na albumoch ktoré sú mílnikmi v dejinách československého rocku. A nie malou mierou. Tým, že v čase útlmu natočil veci ktoré nie sú to pravé orechové, u mňa nestratil na vážnosti.

Mohyla @ 24.12.2010 14:19:59
Keď si človek prečíta túto recenziu, ale i tie ostatné zistí, že prichádza až k neobvyklej zhode názorov na túto dosku. Ja vlastním CD bez bonusov, k tým sa vyjadriť neviem, ale samotný album je, ako píše b.wolf hudobný klenot za päť hviezd

Redrocker @ 24.12.2010 14:21:11
Semelka má nespornou zásluhu na tomto albu, že se cpal do popu, je jeho problém, hotové album už to neovlivní.

b.wolf @ 24.12.2010 14:42:04
Měl jsem na mysli pouze ty bonusy, které na tohle album prostě nepatří... jinak ovšem pěvecký koncert Semelka-Veselý je skvělý. Ale určitě si raději pustím věci s O. Veselým (sluneční hodiny, křídlení) než Leška... tak asi...

Mirek Kostlivý @ 24.12.2010 15:25:08
Ale jaképak útoky, ty nejsou ani potřeba! Prostě přiměl (2x) Hladíka k tomu, aby se zbavil dvou rockerů, kterým nesahal ani na paty (Mišík, Veselý). A že díky tomu vznikly dvě další výborné kapely (Etc, vrcholná tvorby Synkop) je jiná kapitola.
A kdo si poslechne skladbu "Prosím" (omlouvám se za opakování se), která vznikla v období vzniku tohoto alba, tak musí jenom litovat, že se tahle perla čs. art-rocku na toto LP nevešla.
Ale jinak mi Semelka na tomto LP vůbec nevadí, nic lepšího již ve své další tvorbě nevytvořil.

Redrocker @ 24.12.2010 17:20:30
Nevěděl jsem, že Hladík vyhodil Mišíka na Semelkovo popud.

PaloM @ 24.12.2010 18:14:15
Súhlasím, že treba uznať Semelkov prínos v tejto kapele. Rovnako ako Leška, tak aj Schelingera nebudem zatracovať za to, že natočili kopu pop-humusu. Prvý album som počul "Nová syntéza 2" a tam podal Semelka maximálny výkon. Pri počúvaní "Klíště" mi behá mráz po chrbte.

Rýpák @ 17.02.2011 19:52:42
Asi nejlepší album, není co dodat.
K Leškovi, bonusy na CD, něco dnes zní jako parodie na Blue Effect (9,11), víc nic.

07.11.2009 nowhere_man | #
5 stars

Blue Effect a ich artrocková krása. Spojenie Olda Veselého a Leška Semelky veľmi dobre zafungovalo. Musím povedať, že Oldo tu má krásny hlas, lepší ako Lešek a lepší ako Sluneční hodiny. Inak je toto jedna z najkvalitnejších vecí našej (ČS) scény. Hladík opäť štandardne pán gitarista. Hneď úvod Za krokem žen začína pomerne nadupane, avšak vyjde z toho pomerne posmutná pesnička, čo sa mi páči. Rovnako ako aj smutnokrásna spoveď Hledám své vlastní já. Nasledujú Rajky, s nadupanými bicími Vlada Čecha. Vrcholom je pre mňa duet Olda s Leškom v skladbe Zmoudření babím létem. Krásny začiatok, veľmi hmlistý a clivý, neskôr prejde do krásneho slnečného jasu. Zázrak jedné noci je krásnym dodatkom za týmto skvostným albumom. A vôbec mi tu nechýbala skutočná basgitara. Hoci... ktovie, aké by to bolo s ňou.

Bonusy sú... divné. Popíky Leška Semelky mi moc nesedia, to už radšej popíky Jirku Schelingera. Iba prvé dve pesničky zvládam v pohode. Ale ako kompletista beriem. Hodnotenie sa však bonusov netýka, znížilo by to známku.
reagovat

PaloM @ 08.11.2009 06:04:43
nowhere_man, iné sa nedá, len súhlasiť.

Poustevnk @ 13.11.2009 00:21:35
Kdysi byla v tv beseda s Pavlem Vrbou o jeho textaření. Velice si pochvaloval text Okno mé lásky od Olympiků, že toto bylo to pravé co se mu povedlo, nač může být pyšný. Pak přišla řeč na bigbít. O spolupráci s BE se vyjádřil, jako že to bylo něco, co nestojí za řeč, v podstatě blábolení, které bral z nouze, čeho si ani tak moc neváží. Já jej do té doby bral jako titána rockových básníků. No, dlužno dodat, že Olympikům napsal ještě větší sračky, než Okno...
Na Světě hledačů žádná piha na kráse není. Tedy bonusy do toho nepatří. Intimní zpověď Oldy Veselého v Hledám své vlastní já zatím nedošlo k překonání. Vlastně celé album nastavilo laťku, kterou pokoří jen rockoví Bubkové.

17.12.2008 EasyRocker | #
5 stars

Pro mě vrchol tvorby BE, spolu s deskou "Modrý efekt & Radim Hladík". Neskutečná souhra Hladíkovy mistrovské kytary a klávesových nástrojů, která vytváří dokonalý hudební proud. Za krokem žen a Zázrak jedné noci jsou famózní progové suity, které tady ve své době těžko hledaly konkurenci. Hledám své vlastní já je niterná, nesmírně naléhavá skladba, postavená na klávesových nástrojích. Rajky jsou asi nejdrsnější erupcí z celé desky a můj soukromý favorit - Zmoudření babím létem - pak vyniká neuvěřitelně křehkou kytarovou prací a famózním textem. Reminiscence na legendární Yes jsou zřejmé. Hloubavé texty z Vrbovy dílny jsou vůbec další důležitou nadstavbou tohoto skvostu. Celou dobu poslechu vždy přemýšlím, kam by to BE ve světě dotáhli, nebýt železné opony... Protože tohle (když odečtu dobový zvuk) je hudba, zcela konkurenceschopná i na světové úrovni. Artrock, ze kterého mrazí...
reagovat

14.12.2008 yngwie3 | #
5 stars

v prípade hodnotenia tohto alba je 5 hviezdičiek málo. som si vedomý toho že musí existovať nejaký strop hodnotenia ale v tomto prípade je skutočne aj 5 málo. je to to najlepšie čo bolo vyprodukované v bývalej československej federácii. pokladám ho za nesmrteľné dielo tak ako dielo Dvořáka, Smetanu, Martinú, Cikkera. ak by existovalo na školách povinné počúvanie tak ako kedysi existovalo povinné čítanie, toto dielo by som dal na predné priečky, aby mládež bola už od začiatku vedená k skutočnej kvalite a nie k tomu braku ktorý sa na nás valí zo všetkých tých rádoby rádií ktoré sa pchajú do éteru a otravujú okolitý priestor.
reagovat

Jaromiros @ 15.12.2008 22:29:58
Jednoznačný souhlas.

Rogi @ 09.01.2011 20:09:15
Naprostý souhlas!!!

Progjar @ 02.11.2011 19:40:36
Súhlasím. Súhlasím. A ešte raz súhlasím. Keď počujem občas, čo počúva môj syn, tak mám chuť sa hodiť z okna. Na druhej strane moja dcéra namiesto na diskotéky chodila do mojej zbierky CD a počúvala Transatlantic, Clive Nolana a Pendragon. Zostalo jej to dodnes. Bohužiaľ aj synovi.

12.11.2007 rocker | #
5 stars

Modrý Efekt či Blue Effect je absolútne najlepšia kapela aká kedy na území bývalého Československa bola.Môj názorsamozrejme...Svět hledaču + 33 sú vrchol tvorby.Mimochodom má vôbec niekto video HUDEBNÍ STUDIO M z r 1979?asi pol roka predtým ako vyšla LP.30 min ME naživo.Ukážky sú k videniu v TV seriáli Big Beat...Zaplatím dobre, eventuelne výmena za DVD Clasic rock rarity..Genesis, Van Halen /Roth../ a pod..Jano Košice
reagovat

18.03.2007 Wenzl | #
5 stars

Osobně bych postavil mezi alba "Svět hledačů" a "33" pomyslné rovnítko.Kapela dozrála,je obsazena skvělýmí hudebníky, tudíž není co kritizovat ani zvlášť vyzdvihovat.Dobře vnímatelné jsou zde paralely s polskýmí SBB.Velmi mi vyhovuje,že zde zpívá Semelka a sekunduje mu Veselý.Hlasy se výborně doplňují v drobných barevných niancích.Po stránce textové nemůžu použít jiný příměr než excelentní práce.Znovu opakuji,jaká velká škoda to je,že dnes už u nás podobné věci nevznikají.Zřejmě jsem intolerantní k dorostu nebo už až příliš starý,ale ekvivalenty nejsou ani na obzoru.Škoda,třikrát škoda!
reagovat

04.03.2007 Luka | #
5 stars

Asi nejlepší album od Blue Effectu.Jako vždy kvalitní Hladíkova kytara, s citem bubnující (v Rajkách ovšem pěkně z ostra), k tomu navrátivší se Semelka bez kterého si BE nedokážu představit. Kvalitní texty, hudba jemná zasněná a někdy i pěkně od podlahy... Nejlepší album Effectů
reagovat

24.02.2007 Zdeněk | #
5 stars

Tak tohle je konečně zdokumentovaná tvorba
Blue Effectu z období druhého vrcholu kapely
/za ten první považuji sestavu Hladík-Mišík-Kozel-
Čech/.Art rock schopen konkurence světovým
skupinám.Dva nejlepší rockoví zpěváci naší
scény v jedné partě,Radim Hladík ve výborné
formě a skladatelsky velmi zdařilé.Jen snad lepší
studiový zvuk chybí k naprosté dokonalosti.
Celý dojem trochu kazí bonusy,tady spíše v roli
malusů.Avšak ty na původním LP nebyly,takže je vy-
nechávám.
reagovat

05.12.2004 Mayak | #
4 stars

Toto album je mnohými fanúšikmi skupiny považované za vrchol tvorby Radima Hladíka & spol.
Možno... ja ho však považujem spolu s predošlým "Svitanie" a následujúcim "33" za akúsi rovnocennú art rockovú trilógiu muzikanského vývoja Blue Effect. Každé z uvedených troch albumov je výborné a pritom osobité, nahrané v inej zostave a v inej atmosfére...
Jeho špecifikum je dvojica Olda Veselý a Lešek Semelka ? obaja výborný speváci v našich zemepisných šírkach, obaja hráči na klávesové nástroje, pričom na nahrávke absentuje basová gitara (basové linky tu hrá na klávesách najmä Lešek).
Album stojí na dvoch takmer 12 ? minútových art rockových pilieroch, úvodnej skladbe "Za krokem žen" a záverečnej, takmer geniálnej "Zázrak jedné noci", nepochybne vrchole tejto dosky. Štvorminútová "Hledám své vlastní já" je originálne vyznanie (klávesové) Olda Veselého, rockovo priamočiarejšia "Rajky" má najväčší drajv zo všetkých kompozícií alba a deväťminútovka "Zmoudření babím létem" je kombináciou hlavne skvele šlapajúcej vokálnej spolupráce Veselý/Semelka so spústou gitarových motívov a riffov Radima Hladíka (skutočne je to český Steve Howe...). Ku bonusom na CD verzii sa nevyjadrujem už obligátne ? popové skladbičky Leška Semelku zážitok z konceptu alba znižujú, preto neodporúčam počúvať naraz s pôvodným obsahom vinylovej verzie... inak je to skutočná perla československého art rocku.

reagovat

Pavel @ 17.11.2005 00:00:00
Naprosto souhlasím, včetně názoru na bonusy. Při takovém výběru by míň bylo víc!

Ryback @ 10.08.2007 12:24:40
já se musím také přidat, ty bonusy, to je opravdu jak pěst na oko - po úžasném Zázraku jedné noci popík Fotka..... opravdu citlivé vydání bonusů ;-(

Radek @ 15.02.2006 00:00:00
Z bonusů bych se zastal Šatů z šátků už jen pro to, že vidět tenkrát v husákovské televizi Effekty jak vítězí na Bratislavské Lyře (a to si Lešek poplet pořadí slok), byl zážitek.

P.S. A přiznejte se, kdo nepouštěl tenhle Vrbův text holkám do hlavy...

Dennis @ 03.06.2007 00:00:00
Nemohu jinak než souhlasit se vším co se zde napsalo. Ovšem rád bych poznamenal, že Nová syntéza s Jazzovým orchestrem byl v té době absolutní vrchol jazzrocku ve smyslu samém. Dodnes to není "staré". Skutečně světová třída. Bohužel od zániku Této bezesporu nejlepší artrockové kapely se v českých zemích nestalo nic...

28.10.2004 Caravello | #
5 stars

Album "svět hledačů" - nádherná věc.Opět tu máme před sebou album,které je pro tuto kapelu zase něčím novým a to obsazením dvou vynikajících pěveckých osobností a hráčů na klávesové nástroje O.Veselého a L.Semelku.Za všechny skladby bych vyzdvihl závěrečnou "Zázrak jedné noci",která na tomhle albu doslova graduje.Kdysi jsem četl na tohle Lp recenzi:"...skupina hledá sama sebe".Myslím že tehdejší autor recenze musel být s tímto tvrzením proti B.Efektu při nejmenším zaujatej.
reagovat



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 17x
Zdeněk, Luka, Wenzl, EasyRocker, rocker, nowhere_man, b.wolf, Petr Gratias, tykeww, minirock, kaktus, Petr87, PaloM, Jarouš, Hikoki777, ivazzoo
4 hvězdičky - hodnoceno 2x
Mayak, Le Fantak
3 hvězdičky - hodnoceno 0x
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.0643 s.