Black Sabbath - Black Sabbath (1970)

Tracklist:
01. Black Sabbath (6:20)
02. The Wizard (4:24)
03. Behind the Wall of Sleep (3:37)
04. N.I.B. (6:08)
05. Evil Woman [Weiland/Weiland/Wagner] (3:26)
06. Sleeping Village (3:46)
07. Warning [Dunbar/Dmochowski/Hickling/Moorshead] (10:28)

Bonus track (1996):

08. Wicked World [single b-side] (4:47)

All songs written by Black Sabbath, except where noted.



Obsazení:

Ozzy Osbourne – lead vocals, harmonica (2)
Tony Iommi – guitar
Geezer Butler – bass
Bill Ward – drums

Rodger Bain – jews harp (6)

 
20.03.2020 vmagistr | #
4 stars

Roku 1970 se nad Spojeným královstvím schylovalo k pořádné bouři. Na spadnutí ale nebyl (jako obvykle) déšť, nýbrž sprška něčeho pořádně tvrdého. Že se s rockem dá užít spousta hlasité zábavy ukázali už v pětašedesátém The Who, z psychedelického blues dolovali uširvoucí kravál třeba Cream nebo za oceánem Blue Cheer a takoví Led Zeppelin se do toho na svých prvních dvou deskách dokázali také pořádně opřít, když na věc přišlo. V základech tvorby uvedených spolků stálo (jakkoli transformované a často docela "vytavené") blues, brzy se ale mělo začít ukazovat, že to v tvrdé muzice do budoucna půjde čím dál více i bez něj. Ledacos naznačili King Crimson, kteří na podzim roku 1969 spojili neslýchané kytarové zkreslení s "vyššími" uměleckými ambicemi. Další pořádná bomba (roku 1970 ani zdaleka poslední) přišla necelého půl roku po nich z průmyslového Birminghamu, kde pod oheň, na kterém budou za deset let své železo kout desítky a stovky jejich heavy metalových následovníků, vydatně přiložili svým eponymním debutem jistí Black Sabbath.

Předchozí zmínka o King Crimson není náhodná - pro obě kapely se v jejich rané tvorbě stala inspirací suita Planety anglického skladatele Gustava Holsta. Zatímco Robert Fripp a spol. na její první větě postavili vlastni kompozici The Devil's Triangle, Black Sabbath z melodického (nebo nemelodického, jak se to vezme) motivu z úplného počátku věty vytvořili jednu ze svých nejpamětihodnějších skladeb - Black Sabbath. Technicky nejde o nic složitého, ale možná radši ani nechtějte vědět, co se za atmosférou tak hustou, že by se dala krájet, v tomhle rybníčku Brčálníku schovává. Surový kytarový riff, ještě surovější basové výjezdy, nad Ozzyho záhrobním zpěvem by při psaní Svatební košile jistě neohrnul nos ani samotný Karel Jaromír Erben.

Následující The Wizard by to k blues (zejména díky použité harmonice) ještě trošku táhnout mohlo, masivní kytarové riffy ale skladbu drží na hard rockovém písečku - pro mě takové zajímavé pootevření vrátek ve směru, kam se nakonec Black Sabbath nevydali. V Behind the Wall of Sleep tomu kytarovému hřmění musel předcházet jeden blesk za druhým, jen to basové sólo na konci mě moc nebere. N.I.B. se ve svém tahu na branku asi nejvíc blíží nedostižné průraznosti titulní skladby, ve Sleeping Village mě zase dostává kontrast zlověstně klidné atmosféry v úvodní pasáži (o pokoji a míru ať si text přesvědčuje někoho jiného) a div ne do velikonoční pomlázky propletených kytarových linek v následné jazzem ofouknuté instrumentální části.

Na konec jsem si nechal dva covery, které Black Sabbath na debutu (ať už dobrovolně či méně dobrovolně) "spáchali". Se skladbou Evil Woman, kterou jim v touze po hitovém singlu na desku vnutil manažer, se ještě kapela poprala jakž takž se ctí - zvlášť s přihlédnutím k nabubřelému, dechy obtěžkanému originálu minneapoliských blues rockerů Crow. To Warning, elektrické blues z dílny Retaliation Aynsleyho Dunbara, bylo svým naturelem nejspíše Iommimu a spol. o něco bližší, expresivním sólováním na více než deset minut natažená stopáž skladby mi ale přijde silně přepálená. Na koncertech to samozřejmě mohlo fungovat více než dobře, na desce bych ale něco takového s klidem oželel. Mnohem radši mám b-stranu singlu Evil Woman, skladbu Wicked World, ve které je Iommiho kytarový um jen kořením skvěle secvičených doprovodných jízd s až jazzovým feelingem.

Co se textové složky týče, nebyli raní Black Sabbath ani zdaleka jednostranně zaměření. Samozřejmě, je tu známý text titulní skladby o jakémsi hrůzunahánějícím zjevení, které měl mít s okultismem koketující basák Butler (prý ho potom onen zájem docela rychle přešel), třeba sociální kritika ve Wicked World jde ale úplně jiným směrem. Fantasy črta o dobrém čaroději ze skladby The Wizard se do budoucna neukázala jako to "pravé ořechové", nejobsažnější texty tak nacházím ve skladbách Behind the Wall of Sleep a N.I.B. V první jmenované vnímám lyricky pojatý příběh smrti a vzkříšení, druhá pak z pohledu jeho původce popisuje "sladké mámení", kterým ďábel láká do své náruče. U obou dvou témat si dovedu docela dobře představit konkrétní biblickou inspiraci.

No, to jsem se zase rozepsal. Debut Black Sabbath toho rockové (později pak zvláště metalové) hudbě hodně dal, v mém vnímání ale není prost slabších míst (oba covery, možná i The Wizard). Mezi mé nejoblíbenější nahrávky od Black Sabbath se proto nevměstná, ale na slušné čtyři hvězdičky v mých očích jeho obsah stačí. Až své čerstvě vyklučené pole pánové ještě trošku poorají a přihnojí získanými aranžérskými zkušenostmi, rozplodí se, že se budou posluchačům panenky blahem protáčet.
reagovat

Martin H @ 20.03.2020 16:03:00
No vidíš, já Warning považuji za jeden z vrcholů desky.
Jinak radost číst, moc pěkně jsi to napsal.

vmagistr @ 20.03.2020 16:13:44
Sto lidí, sto chutí. Já moc nemusím takové to "sólující bloudění", jestli mi rozumíš. Covery byly zastávkou, kterou Black Sabbath ve své studiové tvorbě hodně rychle minuly, autorským skladbám naopak doba přála.

horyna @ 23.03.2020 06:18:17
Není tolik stylotvorných alba jako je toto. U mne plný kotel.

Judith @ 09.01.2023 20:51:23
Tohle album je - působivé, především svou atmosférou. Temné a syrové. Vím, že to tu psali prakticky všichni, recenze jsem pečlivě pročetla, ale taky jsem si dotyčnou nahrávku teď dvakrát poslechla, takže mám potřebu zařvat k***a jo! Tahle hudba vězí po kotníky v hlíně a radši bych moc nepátrala, co všechno jí mlaská mezi prsty. Autenticky nedokonalé provedení korunované zpěvem růžolícího ogara s ďáblem v hrdle (zhlédla jsem alespoň titulní skladbu v provedení Live in Paris 1970). Album zemité a holé jako zahrada v zimě. Beru!

25.05.2015 Martin H | #
5 stars

Může někdo uspět na hudební scéně s písněmi se záhrobní a satanistickou tematikou? Čtveřice mladíků z Birminghamu dokázala roku 1970, že je to nejen možné, ale že tato pokleslá tematika může dát impulz ke vzniku mnoha dalších směrů v rámci tvrdé hudby. Především black metal a doom metal vděčí bezejmennému debutu skupiny Black Sabbath za mnohé.
Mám dojem, že do té doby tak temné album v populární hudbě nevzniklo. Hudba Black Sabbath byla valnou částí tehdejší kritiky považována za primitivní. Ta hudba byla pro ně příliš temná a hrozivá a navíc ten divný, ukňouraný zpěv. Ano, uznávám, že Ozzy Osbourne není zpěvák kvalit Roberta Planta či Iana Gillana, ale k této hudbě se jeho projev hodí jako žádný jiný.
Album je plné nesmrtelných hitů a od úvodního deštivého začátku skladby Black Sabbath až po závěrečnou Wicked World je velice soudržné. Postupem času se mi nejvíc začaly líbit ty méně profláklé kousky. Jistě, The Wizard s Ozzyho foukací harmonikou, Iommiho výrazným riffem, Butlerovou výraznou basou a Wardovými pekelnými bicími je skvělá věc, stejně tak i kousek N.I.B. s výraznými basovým intrem, ale v poslední době upřednostňuji především skladbu Sleeping Village, při které cítím mírné mrazení v zádech. Také oceňuji, že tempo se během skladby několikrát změní, což udržuje posluchače v neustálé pozornosti. Absolutním vrcholem alba je pro mě následující píseň Warning. Při tomto zatěžkaném blues se už opravdu bojím. Iommi se zde překonává, jeho sóla jsou velmi pestrá a celý kousek stojí v podstatě na něm.
Pokud je tohle primitivní hudba, kterou vytvořila parta primitivů, tak i já zůstanu rád primitivem.

reagovat

Snake @ 26.05.2015 07:03:17
..a já též. V únoru měla tahle legendární fošna takové malé kulatiny, jak ten čas letí !

Jardo @ 26.05.2015 09:21:10
Pekná práca. Súhlasím, že aj keď Ozzy nie je pán spevák, hodí sa tu, ako nikto.

Rovnako je pre mňa Warning top skladba albumu, hoci uznávam dôležitosť tej titulnej.

23.09.2014 Akana | #
5 stars

Třicátá osmá vteřina téhle desky je asi opravdu tím nejžhavějším kandidátem na zrození heavy metalu (kam pak ale umístit jeho početí?). Chvíle, kdy se za varovného vyzvánění vynoří z mlžných slatin a deště jako zjevení osudový Iommiho riff, přibíjí k zemi i po těch letech. Umím si představit, že zástupům přimrazených rockových fandů tenkrát právě došlo, že tohle je přesně to, nač čekali. Ne každý byl muzikant, aby docenil dvacetiminutové virtuózní jamování, ne každý absolvent uměleckých škol, aby se zušlechťoval poslechem artrockových kompozic, a ubývalo i těch, kteří ještě věřili v květinové ideály. Naopak spousta posluchačů měla ráda hlučnou a drsnou zábavu, horrory a tajemno a těm Black Sabbath kápli do noty.

To, že začínali jako bluesrocková banda, dosvědčuje na debutu hlavně druhá strana, kde došlo na předělávku Evil Woman skupiny Crow a Warning Aynsleyho Dunbara, případně i Ozzyho foukačka v písni The Wizard. I tyhle pasáže ale skupina pojala zcela po svém, vykašlala se na hledání pravého bluesového feelingu a soustředila se na údernost, tvrdost a přímočarost. První strana je pak jeden velký metalový kánon, jehož architektem je zejména Tony Iommi. Jeho bohatýrské kytarové riffy nejsou tak sofistikované jako u Jimmyho Page, charakterizuje je spíš jakási barbarská neotesanost a hrubozrnnost a jejich geniální jednoduchost a chytlavost by se dala vyvažovat zlatem. Black Sabbath, The Wizard, Behind the Wall of Sleep i N.I.B. přesně takovými oplývají. V poslední jmenované pak naříkavý vokál Ozzyho Osbourna základní riff ve verzích ještě kopíruje, což kapela později zopakovala třeba v Iron Manovi.

Typickými se stávají i časté rytmické změny, ale instrumentální zručnost není tím, čím by Black Sabbath chtěli oslňovat. Jejich síla je v hrubé práci, v povýšení lehce kýčovité zábavy na srdcařskou záležitost. Kdyby zůstali věrní svým bluesrockovým kořenům, byli by z nich pravděpodobně zapomenutí, bezejmenní dělníci žánru. Tím, že všemu, co se podle dobových arbitrů vkusu "patří", ukázali prostředník, a stáli si pevně za svou proletářskou nestrojeností a v dobrém slova smyslu diletantismem, otevřeli v rockovém světě dveře, kterými brzy začaly proudit davy stejně tvrdohlavých mániček a proudí jimi dodnes.


Recenze již zveřejněna na xplaylist.cz
reagovat

Snake @ 23.09.2014 18:41:02
Parádní a výstižná recenze, musel jsem hned cedlo vytáhnout z police a znovu si ho vychutnat. Ten úvod je neskutečnej, pro mě ztělesnění tvorby Black Sabbath. Desku mám rád celou, i tu tolikrát "propíranou" Evil Woman, beru ji jako příjemné zpestření a odlehčení pochmurné atmosféry. Snad jen ta Warning je natahovaná, až běda. Ale to je maličkost...

I pro mě ja tahle placka za pět.

PaloM @ 23.09.2014 19:12:51
"kam pak ale umístit jeho početí?" :-)))
No predsa 9 mesiacov dozadu.

Prvý odstavec sa mi veľmi páči.
Kapelu som začal vnímať až od LP platne Paranoid. Však som to spätne napočúval.

Tradične dobré čítanie, vďaka Akana.

24.03.2013 zdenek3 | #
5 stars

Nedávno jsem si znovu přečetl knihu od Stevena Rosena- Black Sabbath.
Kniha je to čtivá a někdy i docela humorná. Ukazuje pouť BS v základní sestavě bez příkras a s odstupem času. (vyšla 1996).
Nechci polemizovat o tom, zda je deska BS to nejlepší od BS nebo jestli to je nějaká jiná. Minimálně je jistě ta první. S pohledu zpět je úžasné, za jak dlouho tato čtveřice tuto prvotinu udělala a že druhou, podle mnohých jestě lepší (Paranoid) vydala za 7 měsíců a 5 dnů od první.A třětí za dalších 11 měsíců. A při tom, na čem byly ty desky nahrávány, je obdivuhodný zvuk i dnes, proti té mršbě co vychází ze super studií dnes.
Vždy, když si pustím jejich prvotinu, si vzpomínám, jak na mne působila tato první deska BS.A musel to být docela šoking i pro tisíce dalších posluchačů. Když si vememe, jakou hudbu jsme v té době poslouchali, od Beatles, přes Kinks, Beach Boys,Credence C.R., Rolling Stones, a že v tom roce 1970 vyšla už trojka Led Zeppelin stejně jako Jethro Tull a také slavná pětka od Deep Purple,(vůbec ten rok 1970 se povedl) tak jednička od BS byla jak z jiného světa.

Bylo to prostě super. Pro mě byli, jsou a budou BS vždy spojeni s Ozzym a bez něj to pro mě už nikdy nebylo ono. Čímž nechci tvrdit, že desky po éře s Ozzym už nebyly dobré.

Takže za mě mají tyto desky vždy jen to nejvyšší ohodnocení.
reagovat

Jardo @ 24.03.2013 18:45:44
To je fakt, rok 1970 je z hľadiska hudby výnimočný. P. S. Trochu odbočím od témy. Kto má rád sabbatov, tak sa mu možno zapáči aj skupina Zior. Je to dobový hardrock, vydali dva albumy. Obal na ich prvotinu robil dokonca ten istý grafik, ktorý stvoril aj obal prvotiny od sabbatov.

18.08.2012 Corsica | #
5 stars

Rozhodně nejsem pamětník a hovořit o něčem, co jsem nezažil, je proto těžké, ale dovedu si představit, jaký rozruch musela tato deska udělat. Společnost je odkojená Beatles a hippies érou, jen v industriálním nitru Anglie vzniká první heavymetalový zásek.
Jak je možné, že tvrdá, syrová a temná nahrávka uspěla mezi blues rockem ve vrcholné formě, psychedelií, novým progresivním rockem a Let It Be?
Jednoduše. Je totiž skvělá. Kdybych žil v roce 1970 a poprvé uslyšel úvodní skladbu Black Sabbath, bál bych se taky. Ale není to jen o strachu nebo hutnosti. Je to něco nového.
Iommiho kytara, syrovější a jednodušší než kdykoliv potom, udává atmosféru celého alba, která je Ozzyho svěžím* zpěvem vynesena ještě o úroveň výš. Jestli eponymní album přineslo do světa rocku něco jiného, tak je to právě atmosféra. Od začátku až do konce absolutní temno pro všechny posluchače Beatles a Yardbirds. A kde jinde tahle depresivní nálada může vzniknout, než v nejprůmyslovější oblasti hudebního světa.

*=dobře, svěžím rozhodně ne, ale i oproti Paranoidu zní dost neopotřebovaně. Časy se mění a Ozzyho hlas na Black Sabbath musí vylekat každého, kdo prozatím poslouchal jen No More Tears a věci okolo.

Co se samotných písní týče... Nebudu zmiňovat všechny a popisovat je od začátku do konce, přesto je tu několik nezapomenutelných momentů. Nejvýznamnější, nejstrašidelnější a nejtemnější Black Sabbath je koncertní tutovka dodnes, bouře jako intro a těžký a jednoduchý riff, démonický zpěv a prociťované "oh nooo". Další zajímavý a můj oblíbený kousek - The Wizard. Kytara geniálně doplňovaná harmonikou. N.I.B., basové intro a zbytek skladby postavené na dalším jednoduchém chytlavém riffu. A na konec Warning, dokonale reprezentující rané Black Sabbath s pozůstatky blues.
Prvotina je sice zastíněná Paranoidem, War Pigs, Paranoid nebo Iron Man budou vždy populárnější a komerčně úspěšnější, ale kouzlo prvního metalového alba na světě už nenesou.
Nelze říct nic víc než "poslechni si to taky".
reagovat

Petr Gratias @ 18.08.2012 17:09:14
Zdravím, Corsico....
z textu je zřejmé, že jsi procítil obsah prvního alba do morku kostí.
Přiznám se, že pro mě je eponymní album a Master Of Reality natolik přesvědčivé a novátorské, že mě dokonale nahradí ostatní tvorbu Black Sabbath....
Zejména první album je opravdu horror (!)
Nicméně.... asi tím opět ťápnu do porcelánu, ale zeptám se Tě na ten termín "heavymetalový zásek".
Hovořit v r. 1970 o heavy metalu není namístě.
Žádný neexistoval - byl to hard rock.
O pokud snad použil Keith Moon termín "heavy metal" ve spojení s Led Zeppelin, mělo to jiné konotace, než že by tím vznikl nový rockový styl (potom by heavy metal musel být i Jimi Hendrix).
Heavy metal se začíná používat u kapel jako Iron Maiden, Judas Priest... äle v první polovině sedmdesátých let heavy metal jednoduše neexistoval.
Nesouhlasím ani s termíny "heavy metal první generace", "heavy metal druhé generace" a "heavy metal třetí generace".....
Tak a teď očekávám nálet všech heavymetalových fanoušků, kteří budou kobercovými nálety bombardovat moji tezi...
Zdravím!

Corsica @ 18.08.2012 19:18:31
Díky za názor. Chápu, co tím myslíš, ale... Pro heavymetalové fanoušky jsou Black Sabbath legendou.
Teď vážně nevim, jestli nepíšu kravinu, ale říkalo se o Bachovi či Mozartovi, že jsou klasici již za jejich životů? Asi špatný příklad.

Z vlastního poslechu víš, že to zní úplně jinak než hard rock Purple nebo Zeppelin. A v letech osmdesátých, za Diovy éry? Jistě, bylo to tvrdší a propracovanější, ale pořád stejný hudební styl. A já si nemyslím, že třeba Heaven And Hell je hard rock. Nenapadá mě další argument, pro mě Black Sabbath byli jsou a budou heavy metal.

merhaut @ 18.08.2012 23:03:16
Jednička Black Sabbath je hard rock, zároveň ale definovala doom metal.
Artoví King Crimson byli v době vydání debutu tiskem označováni za naději britské popmusic:-)
Slovo rock se v české hudební publicistice začalo častěji objevovat až počátkem sedmdesátých let. Například v Pop Music Expresu na ně téměř nejde narazit.
Atakdále, atakdále...

Používané termíny mají svou historii, vývoj, slepé cestičky, nelogičnosti, dvojí, trojí význam, místopisné i časové kontexty, zkrátka: jsou živé.

Cossack @ 19.08.2012 01:16:24
Ano, Black Sabbath jsou hard rock, stejně tak, jako heavy metal. Merhautův doom metal byl definován mnohem později, a to. že čerpal i z Black Sabbath je neoddiskutovatelné; nicméně hovořit u nich o této škatulce, když mnozí mají problém i z obecnější (heavy metal) mi nepřijde namístě.
Jinak, Petře, heavy metal je tu dřív, než si připouštíš – už od 60 . let (byť jejich 2. půle)!
Mrkni sem: >> odkaz
Tvé spojení metalu s (Tvými „oblíbenými”) 80. léty je mylné; tady šlo o 2. vlnu (New Wave Of British Heavy Metal) již existující „škatulky” heavy metal!
Ať se Ti to líbí, nebo ne… ;-)
O prvním heavymetalovém albu bychom mohli vést (nejen my dva) hodinové spory, krom výše zmíněných Steppenwolf bývají uváděni i britští Thje Who atd. Black Sabbath (se svým debutem i následeovníky) rovněž. Tak už se smiř s tím, že heavy metal není jen ta hudba, kterou neposloucháš… :-P

Cossack @ 19.08.2012 01:30:20
Pro Merhauta: Black sabbath by bylo možno označit za jakýkoliv metal – (ryzí) heavy, doom i thrash… Od každého najdeš na některém z jejich alb stopy; to je ale důvod, proč jsou označováni nejčastěji (a nejvýstižněji) jako praotci metalu, protože tyto styly z nich čerpají a navazují na ně. Sabbati ale nic z toho ryze nehráli. (doom – Black Sabbath, thrash – Sabbath Bloody Sabbath atd.)

merhaut @ 19.08.2012 09:20:56
Black Sabbath bych za jakýkoliv metal rozhodně neoznačoval, přeci jenom s žánry a podžánry pracuju systematičtěji, něž abych na jednu hromadu naházel všechno.

Metal obecně čerpal z různých tvrdých odnoží rocku, nejenom hard rocku, ale kupříkladu i punku, že. Je derivátem těchto předchůdců, oproti klasickému tvrdému rocku má metal výrazně oslabenou bluesovou složku, ta u některých jeho odnoží doslova vymizela, což je podle mne příčina toho, že jsou pro mnohé klasické rockery (třebas mě) některé druhy metly až neposlouchatelné.

Já nepsal, že Black Sabbath hráli doom, musíš chápat přesný význam slov, já psal, že jej jedničkou definovali. Kdybych šel proti proudu času dál, otevřel bych téma Vanilla Fudge, ti byli vzory nejenom pro Black Sabbath, ale i LZ, UH, DP, tedy celou britskou hardrockovou čtyřku. To už raději nebudu načínat, to si raději nechám někdy do Sparku nebo Rock+.

P.S. A na Sabbath Bloody Sabbath našels thrash kde a v čem?

Petr Gratias @ 19.08.2012 11:21:27
Zdravím, Cossacku.... vidím, že njsem narazil na metalistu, který hájí svoje barvy (nic ve zlém).
Nicméně připojuji se k determinaci a osvětlení toho,
co píše Jarda Merhaut - pod to se mohu podepsat.
Wikipedia sice mluví o metalu už v šedesátých letech, ale tohle je jenom mystifikační pohled ve snaze zahrnout všechno do jednoho hrnce ("protože všichn i dělali kravál").
Termín v šedesátých letech neexistoval a neexistoval ani v první polovině sedmdesátých let.
Sorry, ale myslím, že to, co můžeme nazývat heavy metalem z historického hlediska, se odvíjí od počátků IRON MAIDEN , JUDAS PRIEST.... Víš, že tohle není moje parketa a tak nemám nějak právo stanovit, kdo byl první a kdo druhý, ale v hudebním tisku se v šedesátých a ještě za za první polovinou let sedmdesátých termín heavy metal nevyskytoval.
A novu podotýkám, že podle různých reakcí a postojů nejedou všichni v jednom vlaku a neveslují všichni jedním směrem - nechci vyvolávat spory, ale je to polarizováno. ROCK je rock a METAL je metal. Také se mi to nějak moc nezamlouvá, ale z řady reakcí, postojů a názorů nejenom posluchačů, ale i hudebníků jsou tyhle věci takto vnímány.
Nehudebně tyto dva póly spojuje paradoxně možná jediná věc a to jsou DLOUHÉ VLASY. I když jsem zaregistroval, že i mezi image metalu patří holá hlava, což by v rocku v sedmdesátých letech bylo nemyslitelné.... to jsou ale oprfavdu nehudební aspekty.
Zdravím a zachovej mi přízeň. Jednou bychom to pivo v Brně měli společně vypít, co říkáš?

Cossack @ 19.08.2012 11:26:30
OK, máš pravdu, únava způsobila špatné pochopení Tvého tvrzení. Black Sabbath jsou bezesporu průkopníky mnohých odnoží metalu, doom metal nevyjímaje.
Thrash na "Sabbath Bloody Sabbath" je slyšet v úvodní, titulní skladbě (hned úvodní riff, taky pasáž za půlí – asi od 3:18). Stejně jako v případě doom metalu, jde o „vykročení tím směrem” (ne o „nefalšovaný trešík”).

Cossack @ 19.08.2012 11:27:32
Reakce výše je na Merhauta (Petr mě předběhl). ;-)

Cossack @ 19.08.2012 11:44:30
Petře, nevím nevím, ale podle mě nelze ROCK a METAL striktně oddělit (přesněji hard rock a heavy metal, včetně dalších odnoží). Už tu zaznělo mockrát, že metal z rocku vychází, vyrostl na něm, stejně jako hard rock na blues… I Jaromír Merhaut tu několikrát zmínil, že metal má oslabenou bluesovou složku (často – ale naštěstí ne vždy – maximálně). To, že čerpal i z (Tvého taky neoblíbeného) punku, je pravda (hlavně v thrash metalu je ten vliv hodně patrný).
Každopádně fakt, že něco bylo pojmenováno později, nijak nepopírá jeho dřívější existenci… Metal tu byl dřív, než na konci 70. let, ať chceš, nebo ne. :-)
Dokonce u Tvých „hmyzích” oblíbenců Beatles se dají vystopovat jisté prvky, např. na "Abbey Road". (Už toho raději nechám, nechci Tě zbytečně rozčilovat…)

P. S.
Na to pivo bychom určitě zajít měli, myslím, že bychom zažili zajímavou a přínosnou debatu. (Přízeň zachovávám…)
:-)

merhaut @ 19.08.2012 12:50:10
Rock vs metal hierarchicky vnímám tak, že metal je podmnožina rocku. Jsou to spojené nádoby, když se rock rozlil do šíře, a provalil všechny možné bariéry, tak za jednou z nich se postupně dolů po řečišti začaly měnit různé tvrdé odnože rocku v různé odnože metalu. Po čase začal žít metal vlastním životem, takže v některých odnožích toho z klasického rocku moc nezůstalo.

Přirovnal bych to k rajčeti a rajské. Někdo rajskou nesnáší, a přitom na rajčeti si pochutná. Metal je zkrátka porůznu propasírovanej rock:-)

Cossack @ 19.08.2012 12:57:07
Jo jo, pod tohle bych se klidně podepsal, tak to taky vnímám… A i když toho rocku v některých odnožích nezůstalo moc (jak Jarda podotýká), z žádné nevymizel (a ani nemohl) úplně (dodávám já). ;-)

Corsica @ 19.08.2012 16:18:08
Zase jedna diskuze :D
Jak už Cossack psal, když Iron Maiden a Judas Priest znamená NOVOU vlnu, kdo je ta stará? Black Sabbath.

Ale k čemu je škatulkování? Hranice hudebních žánrů nejsou vymezeny tak jasně, aby se dalo o každý kapele říct - tohle je pop, tohle folk a tohle metal

30.03.2012 Peterth | #
4 stars

Co nového říci o desce, která nalomila vývoj tvrdé hudby ? Ano, ještě s "In Rock", přičemž Purples dbali na technickou preciznost a syrovost, Sabbath naopak na v té době maximální temnotu a atmosféričnost. Tahle deska znamenala definitivní konec květinové hudby, představte si, jak to muselo znít tvrdě a hlavně úplně jinak a nezvykle ! Problém je, že že tehdy se tomu ještě zdaleka neříkalo metal (o genezi toho pojmu se dodnes vedou spory). Tím samozřejmě neupírám pionýrské zásluhy například takovým Blue Cheer, Cream, Hendrixovi, nebo I. Ron. Butterfly... Pro mě jsou některé momenty z prvých desek Sabbatů mnohem více heavy než u "klasických" metalových kapel pozdější doby ! O stylotvorném vodítku Sabbatů pro pozdější odnože hudby se zde asi nemá cenu rozepisovat, protože o tom již byly popsány stohy papíru. Znalcům jistě jména Pentagram, Cathedral či Candlemass netřeba připomínat (na tvorbu se ale odvolává většina s významných kapel !). Ještě poznámka než začneme, celkově se zdá, že některé skladby z první desky jakoby živým podáním vyrostly. Srovnejte si to třeba s Live in Paris ze 70. roku ("Black Sabbath" se skvělým intrem !). Je patrné, že ta takřka okultní atmosféra hudby a kapely se tehdy přenášela hmatatelně i na podium (ať už to dělalo nasvícení, brutální zvuk, Tony jako "pán riffů", Ozzyho maniakální vystupování, či až nelidská souhra rytmiky Butler/Ward...).
-----------------------------------
Celá deska začíná asi nejstigmatičtější skladbou Sabbath. Více než šestiminutový "Černý sabat" (čarodějnic chce se dodat) začíná mohutnou stěnou z deště a hromů - to intro je poté následováno mnoha podobnými ! Hutná atmosféra, že by se dala krájet (mlhy na blatech), doslova jako z béčkového hororu, snoubící se s příjemně děsivým hudebním výrazem a jeden z nejjednodušších riffů v rockové historii, ale zároveň z nejpůsobivějších (pozn. Ozzyho rodiče tenkrát kapelu podezírali, že to jistě nesložili bez pomoci omamných látek...). Mrazivou atmosféru doplňuje jakoby samozřejmě Ozzyho doprovodný vokál a velmi záhrobní a okultní text, plný podivných obrazů. Pokud si všimnete, tak je to v podstatě zhudebněný obal desky. Je to jistě z Geezerovy strany popis noční můry, kdy se "figure in black" zjeví doslova jako ve snu. Verš "big black shape with eyes of fire" také rozhodně nevěstí nic dobrého, stejně jako ostatní text. Nakonec se z té noční můry vyloupne sám Satan, který nám v dalším průběhu desky ukáže i svou jinou tvář. (pozn. jako bonus zde dám toto, neboť to původní dobové zpracování zcela podle mě vyjadřuje náladu písně >> odkaz Následuje "Wizard" s úvodní charakteristickou vyhrávkou harmoniky. Zde výraz kapely naopak nabírá značně na dynamicitě, Tony se začíná poprvé ukazovat jako mistr skvělých riffů (přímo zde v té skladbě má jeho kytara velice zvláštní odstín), které doprovázejí příběh kouzelníka, který "never talking, just jeep walking, spreading his magic" a má tak doslova ozdravnou moc proti "dissapearing evil powers". Tedy nejen okultní zlá témata... "Behind the wall of sleep" ženou mohutně vpřed především bubny. Bez Wardova důrazného bicího kroku by ta píseň dle mého byla poloviční. Více však vynikne tato stránka věci zejména při živém záznamu, kdy je vidět, že Ward opravdu doslova "dře". Já se vždy přistihnu, jak čekám na to "cinknutí vedle" (jestli více co myslím). Celkově je to taková zdánlivě nenápadná věc, která ovšem rozkvétá, a co do temnoty je pro mě srovnatelná s úvodní. Takřka plynule navazuje "N.I.B.", odpálená žhavým basovým sólem Geezerovy svalnaté basy (pozn. kdosi řekl, že na celé jedné straně LP je basa nenaladěná - Steve Vai ? a Geezer odvětil něco ve smyslu, že je to jedno, když už se přece prodalo té desky tolik...). Vše se poté již přelévá do úvodního basového riffu, který teprve až v dalším taktu doplní Tony (obvykle je to opačně !). Chce se říci asi největší hitovka na albu ? Právě tato skladba odkrývá "lidštější" část samotného Satanáše, starého známého z úvodní skladby, který v tomto textu marně hledá svoji milou skrze pronikavý Ozzyho vokál ("my name is Lucifer, please take my hand"). Iommi zde v této písni předvádí poměrně famózní sólo, i když je mnohými považován spíše za riffotvůrce. Následuje pro mnohé sporná "Evil Woman", jak si všimnete tak i přesto, že to je cover, tak i toto téma se v textech Sabbath zjevuje poměrně často. Skladba sama se zdá poněkud plytká, ale je nesmírně chytlavá (jak zde již někdo trefně poznamenal). Přesto je to pro mě vítaná věc, takové zpestření na tomto temném albu. Za zmínku zde stojí i kvalitní baskytara ! "Sleeping Village" je zpočátku taková atmosféričtější věc s nejasnými konturami, která se ovšem poté změní do doslova bouře. Pro mě podobný případ jako "Wizard", co se zhruba v polovině předvede naprosto skvělým hutným riffem, který ještě jednou repetuje ke konci písně. Následující pasáž ovšem jakoby negativně předznamenávala následující běh věcí... V podstatě podobně jako "N.I.B." pak navazuje více než desetiminutovka "Warning". Hudebně nesporně bluesově založená kvalitní věc tažená důraznou basovou linkou, která ale trpí svou nadměrnou délkou a neškodilo by jí menší osekání... Je to však dobově pochopitelné, neboť podobné improvizace byly tehdy doslova dobově podmíněné, ovšem většinou na koncertech ! (i když vzpomeňme opět na "In the Garden of Eden" !). I tak ale je zbytek skladby samozřejmě velmi poslouchatelný, působivý je zejména úplný závěr. Ovšem otázka spíše je taková, jak to stravuje dnešní posluchač, navyklý na poměrně kratší písňové útvary. Abych ale tu věc jen "nehanil", tak i zde se najde veliké množství nápadů, které by stačilo jiným kapelám na několik skladeb. Poslední "Wicked World" je takovou třešničkou na ještě ne zdaleka dopečeném, ale přesto velice chutném dortu (srv. kontext následujích alb). Píseň mimojiné obsahuje jeden z naprosto archetypálních Iommiho riffů a tvrdím si říci, že i Ozzy je zde v jedné z nejlepších forem z let 1970-78. Píseň mimojiné poté naznačuje možný průběh další tvorby, což je ovšem následované plamenným kytarovým sólem, aby se vše následně vrátilo k původnímu motivu. Celkově lze "Wicked World" označit asi za druhý největší hit desky hned po NIB.
-------------------------------
Co dodat ? Že sice tato deska znamenala přelom, ale důležitější věci měly asi přijít ! Ovšem dodnes jí nelze upřít v žádném případě její průkopnický a kultovní status, slyšel jsem i názory, že tu hudební temnotu v "Black Sabbath" dosud nic nepřekonalo a že i blackmetalové kapely jsou v porovnání s tím děsivé asi tak jako dětské hračky :D
PS: překlepy v textu vyhrazeny, nejsem češtinář :D
reagovat

Cossack @ 31.03.2012 01:03:44
„Osekat” Warning by byla největší chyba, které by se mohl kdo na debutu Black Sabbath dopustit! Tam není slabé místo a já bych naopak ještě klidně snesl nějakou tu minutku navíc.
Ale co člověk, to názor (i když v tomto případě naprosto nepřijatelný – aspoň pro mě)...

Peterth @ 02.04.2012 12:07:57
Jsem především rád za reakci, že to někdo vůbec četl a jak vidno, "dokonce až do konce" :D
Když někteří píší, že "Evil Woman" na albu nemá co dělat, je v pořádku ? (třeba ty níže o ní píšeš jako o "nejslabším článku řetezu", tj. pominu-li, že opravdu na některých verzích alba opravdu nebyla) Pro mě je příjemnou věcí jako "Im I going insane" nebo "Who are you ?"... ohledně "Warning" si za svým názorem stojím, i když asi bych to dnes již napsal jinak, možná kulantněji a dost možná také šlo o momentální pocit, ale rozhodně bych se neodvažoval to soudit jako "špatný" či "nepřijatelný" názor !... (koukám, že EasyRocker-ova názoru se strhla pěkná debata :D)
PS1: jinak, já improvizace na live provedeních rád, do hudby 70. let to výsostně patří (srv. D. Purple), škoda, že tak již dnes z moderních kapel téměř nikdo nehraje - dnes se klade bohužel důraz na co největší shodu se studiovým originálem... nebo se pletu ?
PS2: Sabbath jsou jedna z "mých" kapel, i když je mi pouze 25.

Termelinator @ 02.04.2012 12:19:29
Evil Woman byla dokonce první skladba co kdy "černokněžníci" nahráli na záznamové zařízení a byla jako první jejich píseň vpuštěna do rádia.

Peterth @ 02.04.2012 12:55:56
to je dobré vědět. já měl v paměti singl "Evil Woman Wicked World", ale že vyšla napřed uplně samostatně jsem nevěděl ! (druhá strana byla "blank")
>> odkaz

Cossack @ 02.04.2012 14:09:15
Peterth:
Tak to já se klidně odvážím... :-)
Pro mě ten názor nepřijatelný je, tak proč bych to tu nenapsal? (Jinak o „špatném” nepadla z mé strany ani zmínka, takže nevím, kde jsi to vzal...)

31.10.2011 EasyRocker | #
3 stars

Nikdo téhle desce naupírá absolutní kultovnost, danou na tehdejší dobu nehorázně temnou produkcí a hlavně ohromný vliv, které měla raná tvorba kapely na celý metal s jeho pododnožemi. I jako skalní fanda metalu ve všech jeho podobách ale musím objektivně říci, že tahle deska u mě přece jen ve srovnání s následujícími monolity pokulhává - samozřejmě úvodní skladba definovala svým ponurým vyzněním, o čem tahle kapela vůbec je, výtečný je hit N.I.B., Evil Woman mě ale svou prvoplánovostí po x-tém poslechu už spíše irituje. Kapele určitě nelze upřít ani snahy o odklon od primární tvrdé energie, ale připadá mi, že kousky jako Sleeping Village a The Warning zůstaly na půli cesty, i když druhé nelze upřít netradiční atmosféru. U mě tedy osobně tři hvězdičky - deska je rozhodně dobrá, ale boduju svůj subjektivní pocit z hudby, ne to, jaké má deska postavení mezi klenoty rocku a metalu (to jí nikdo neupírá). V podstatě se ztotožňuju s příspěvkem Miguela7, který vystihuje moje pocity jak obsahově, tak i bodově. Co chcete ale od člověka, který má častý patologický vztah k zavrženým, zapomenutým či jen nedoceněným deskám a takovou Headless Cross s Tonym Martinem řadí výš, než cokoli s Ozzym?
reagovat

gunslinger @ 31.10.2011 16:45:06
ako skalní fanda metalu si asi toto album nepochopil... najíždíš asi iné tvrďárny

b.wolf @ 31.10.2011 16:52:30
Placky s Ozzym mám rád, ale fošny s T. Martinem (zvlášť Tyr), ty prostě žeru.

Cossack @ 31.10.2011 16:57:02
Toto je monument, mohutná mohyla, která se tyčí a zastiňuje vše ostatní! Stojí pevně a hrdě – proto NEMŮŽE pokulhávat! :-)
Takhle, poněkud nadneseně, bych charakterizoval eponymní debut Black Sabbath a zároveň oponoval názoru „bezstarostného rokera”...
Ač mám "Headless Cross" taky rád (a dost), na prvotinu nestačí. Milník zůstane milníkem...

Poznámka k "Evil Woman"... Je to cover (největšího) hitu americké bluesrockové skupiny Crow z roku 1969, k čemuž mu zřejmě právě ta „prvoplánovost” dopomohla; souhlasím s tím, že jde o nejslabší článek tohoto sabaťáckého, jinak skvělého a silného, řetězu.

Na závěr pouze podotýkám, že to je, samozřejmě, jen můj názor, který si neklade za cíl, měnit názory jiných...
Take It Easy, Rocker! ;-)

hejkal @ 31.10.2011 17:10:00
Viem, že každý jeden album má svojich odporcov, ľudí, ktorí ho síce oceňujú, ale nezbožňujú a tak podobne. Nič proti tomu.

EasyRocker @ 31.10.2011 17:10:20
Díky za reakce, pánové:-)

Samozřejmě jsem si vědom hodnocení pode mnou a toho, že budete oponovat, ale to je právě na muzice tak parádní. Kdybychom měli všichni stejný názor, fóra by asi nemusela existovat. Kdybych hodnotil debut BS ještě před pár lety, možná bych dal čtyři, ale některé skladby se mi prostě chtě nechtě oposlouchaly - jediná, která neztratila nic ze své moci, je samozřejmě úvodní a titulní. Když srovnávám s následujícími alby, víc prostě nemohu dát...:)

Mirek Kostlivý @ 02.11.2011 13:56:45
Názor může mít na jednotlivou desku každý samozřejmě jiný, ale proč je tu hodnocena nějaká komerční odrhovačka Evil Women, která na té LP vůbec nevyšla? To mně nějak uniká ... Příště by to chtělo hodnotit jenom tu základní desku a ne kdejaký šunt, který tam nenasytní obchodníci dají jenom proto, aby to troubové (jako já) zase koupili. Já si například takhle znechutil první desku Lucifer's Friend, když tam byly přidány na závěr jako bonusy nějaké plytké písně ...

Mirek Kostlivý @ 02.11.2011 14:04:06
Myslím samozřejmě tuto verzi: >> odkaz
aby mne někdo nebral za slovo. Ale mohu se mýlit, člověk stárne a zapomíná :-)

Mirek Kostlivý @ 02.11.2011 14:10:41
Jasný, už jsem v obraze: >> odkaz

Člověk opravu stárne a EasyRocker má pravdu, omlouvám se!

Cossack @ 02.11.2011 21:49:05
Mirku, „sekl ses” jen na půl... ;-)
Na původní evropské verzi (americký hit) "Evil Woman" byl, ale na americké ne (tam byla skladba "Wicked World" z B-strany singlu "Evil Woman").
>> odkaz

EasyRocker @ 03.11.2011 09:28:30
Ano, obě se pak sešly na remasteru z r. 96 od Castle...

Mirek Kostlivý @ 03.11.2011 20:20:26
Cossack: Však mi to taky zmátlo, že na té americké verzi chybí, takže jsem si myslel, že skladbu neznám. Ale pak jsem si ji pustil a s "hrůzou" zjistil, jak dobře ji znám. A ta melodie je opravdu pěkně vlezlá, dneska mi v hlavě zněla celý den :-).

25.01.2011 Maeror | #
5 stars

Hned ze začátku musím upozornit na dvě věci. Osobně mi nejvíce sedí Black Sabbath s R. J. Diem. A druhá věc, je že ten zbytek toho co tu napíšu to na na první pohled popře.
Tohle album je jiné. Těch 40 let kdy je mezi námi se na něm vůbec nepodepsalo a mně se za těch 20 let co ho znám neoposlouchalo. Je to klasika rocku a metalu v každém ohledu. Má neopakovatelnou atmosféru. Celým albem prostupují těžkotonážní bluesové postupy zahalené v temnotě. Pořád dokola mě polévá mráz při poslechu Úvodní Black Sabbath, kdy se ozve zoufalý výkřik "Oh no, no, please God help me!". Velmí působivá je melodie hrána v N.I.B. Myslím, že nemá smysl se více rozepisovat, vše už o tomto albu bylo napsáno.
reagovat

gunslinger @ 26.01.2011 07:07:40
paranoid sa my zdá o jeden chlp lepší, ale stále je to bez pochyby 5 star album už len preto lebo bol prvý
svôjho žánru.možno niekto vymyslel niečo podobné ešte skoršie ale k mojim ušiam sa to ešte nedostalo.

pito63 @ 26.01.2011 18:57:54
Maeror
Chápem Tvoju náklonnosť k Diovi, mám rovnako rád jeho platne. V zásade však nerobím nejaký rozdiel medzi spevákmi Black Sabbath, každá zostava zanechala významnú stopu v rockovej hudbe. Veľmi si cením aj album s Gillanom a diela s Tonym Martinom.
Debut je výnimočný a jednoznačne za 5 hviezd!
Vďaka za recenziu!

14.09.2010 miguel7 | #
3 stars

Dlouho jsem se vyhýbal reakci na toto album a to z toho důvodu, že musím jít proti proudu a označit tohle album za klasické debutové album, kde se nějaké ambice teprve rodí a jejich hudba je ještě pouze "Embryo", než co začnou ukazovat od druhé desky.
Je to album 3 písní a pár momentů. Úvodní a zásadní temná Black Sabbath. Její atmosféra musí působit i na takového "iron mana" a když ji teď poslouchám a venku sychravo, tak dnes se mnou asi žádná sranda nebude. Začíná mi být zima a chlad se mi otírá o čelo a pošilhávám po temným koutě v pokoji, jestli se tam někdo nevynoří, asi začínám být "paranoidní".
Harmonika a blues v další písni...jen co jsem vyjmenoval tyto dva elementy, zní to jako že už bude pohoda, ale pořád to má nádech tajemna a tajuplna. Možné je i to, že poslech je ovlivněn obalem, který jednoznačně vtiskl ksicht celému albu a úvodní, která navodila tak veselou atmosféru (začínám ji proklínat i za to počasí:)
Klasikou se stala i N.I.B. Jednoduché riffy, perfektně vystavěná, perfektní atmosféra v mezizpěvech. Evil Woman je fakt poděs a vymyká se všemu co B.S. nahráli.
Sleeping Vilage začíná dobře a pochmurná atmosféra je tu zas...jdu se zas v tom plácat ("am i going insane"). Se závěrečnou jsou jaksi taks propojené. I přes kvality Iommiho a jeho zdatnosti na kytaru, tak sóla nejsou jeho doménou a těch skoro 10 minut je i na mne moc. V čem je mistr, tak to jsou riffy.
Black Sabbath zde položili něčemu základ, ale jak se říká často o téhle desce že je to základ všeho tvrdého, metalu, doom, gothic...a já nevím ještě čemu, tak s tím bych nesouhlasil. Mají zde dvě základní písně, ale ani za základní album Black Sabbath ho nepovažuji
reagovat

PaloM @ 14.09.2010 13:02:37
Opakovanie prikladám linky, ktoré sú stále funkčné (práve som odskúšal) Black Sabbath - Rock Of The 70's DVD [Yorkshire Television - 1970] >> odkaz To je video definícia Black Sabbath, pre mňa umelecky referenčná nahrávka - etalón !

miguel7 @ 14.09.2010 13:31:00
Palom: děkuji, z toho záznamu znám pouze N.I.B. a snad ještě War Pigs z DVD Undead and Alive. Je to taky...(nemůžu ho kritizovat, byl to dárek od bratra)...ale jsou tam zajímavé klipy (Sabbath Bloody sabbath, N.I.B., Paranoid)...ale jak to tak vypadá, asi jedno z nejlepších dvd od Sabbath.
Co se týče DVD Genesis, znám a až na tu tmu a uprostřed bílý flek (Gabrielův zmalovaný obličej:), tak je to silný záznam

PaloM @ 14.09.2010 14:35:43
Vrelo dodporúčam GENESIS - Six Hours Live 1972-1980 2-DVD set >> odkaz Ak by sa ti to podarilo zohnať, rozhodne by si videl z Gabriela viac než tmu a svetlý fľak :-)

04.02.2010 hejkal | #
5 stars

Debut Black Sabbath.

Black Sabbath!!!

Nič tak nevystihuje hudbu tejto skupiny ako rovnomenná úvodná skladba z debutu. Tajomná, tvrdá, intenzívna, plná vnútornej energie a vonkajšej agresie. Vlastne ani neviem, čo by sa dalo napísať nové k tomuto veľdielu.

Tak ako aj iní, aj ja žeriem harmonikovú Wizard, idem si hlavu vykrútiť pri metaní sa do podmanivých figúr Behind the wall of sleep, zatváram oči k väčšiemu precíteniu basovej predohry v N.I.B., ktorá prejde do neprvoplánovej melodickej skladby, akých veľa niet. Evil woman... čo dodať, to je vec! A tá milá basová vyhrávka... Vydýchnutie vo vánku transcendentálnej hudby s príznačným názvom Sleeping village trvá akurátne, kým nastúpi ďalšia sabbathovská variácia na to, čo sa raz bude nazývať metal. Záverečné varovanie znie ako prísľub budúcnosti, pozor, toto je len začiatok, s Black Sabbath je potrebné počítať!

Kde sú tie časy, keď sa debuty robili takto... Dnes už ten pocit nahrávania od podlahy a s jasnou predstavou, čo sa chce, bez zbytočných meditácií a dvojtýždňového nastavovania zvuku rytmičáku a každého ďalšieho nástrojového komponentu, zakúšajú iba amatérske skupiny, ktoré nemajú prachy na dlhodobý prenájom štúdia. A to je vlastne dobre, aspoň majú šancu nahrať niečo podobne nespútané.


reagovat

PaloM @ 04.02.2010 12:07:03
Pred pár týždňami som sa dostal k DVD záznamu Black Sabbath koncertu z r.1970 v akejsi Yorkshire TV, 2 časti asi po pol hodine. Mizerná technická kvalita záznamu, ale keby som nič iné od nich nevidel, tak toto je najviac vystihujúce. Pohľadám doma linky, autorské práva bude mať Noname s.r.o.
A na záver tam komentáror zahlásil, čosi ako next week Van der Graaf Generator (čo ma naštvalo, lebo to je zrejme nezohnateľné).

PaloM @ 04.02.2010 14:48:28
Tu je to, to treba vidieť ! (nájdete to aj vo "www odkazy"

>> odkaz

luk63 @ 30.06.2010 12:43:15
Když BS, tak debut! Pamatujete ten poprask, když se s ním vřítili na scénu? Toto je nedostižný vrchol jejich tvorby, zbytek je jenom jeho odvar (i když často super odvar).

11.06.2009 dreamer | #
5 stars

Neskutočný kult!!K albumu som sa dostal až cez albumy Ozzyho Osbourna ,ktorého som počúval už dávnejšie!Som rád,že som sa k nemu dostal takto asi nejak vznikal heavy metal zásadný album pre každého metalového a rockového fanúšika!!Som rád že som mal možnosť vidieť kapelu v originalnej zostave naživo v Prahe dodnes môj najlepší koncert!!
reagovat

13.01.2009 dynasty21 | #
5 stars

Black Sabbath = Ozzy, Ozzy = Black Sabbath. Dost jednoducha rovnica ,myslim si. Pocin povazovany za prvy heavymetalovy album v dejinach. Nikto nemoze nesuhlasit. Od neho sa odvija cele dalsie napredovanie metalovej sceny, ktore sa formuje dodnes. Prvy album Blach Sabbath musi pocut kazdy clovek, ktory niekedy privonial k rockovej potazmo metalovej muzike. Opat si myslim, ze pisat a rozvijat tezy a polemiky je zbytocne. KULT!!!!!!!!!!!!!
reagovat

Maeror @ 23.06.2009 17:51:34
Ozzy byl dobrý, a v období kdy tam zpíval dostali svou tvář, nicménně já má nejraději období s Diem, tam byly natočená taky naprosto kultovní alba.

dynasty21 @ 15.04.2010 16:38:40
Najlepší album s Diom je podľa mňa Mob Rules :))

Cossack @ 15.04.2010 17:07:38
Tak to podle mě "Heaven And Hell", "Mob Rules" je taky dobré, ale taková „magie” už na něm není...

dynasty21 @ 15.04.2010 20:52:15
Aj tak ked Black Sabbath tak jedine s Ozzym !!

27.12.2008 Romik | #
5 stars

První album spolu s druhým a částečně třetím jsou tím umělecky nejhodnotnějším co Black Sabbath vytvořily.
Bohužel následující alba již těchto kvalit nedosahují.
Opět syrovost a stylová nevyhraněnost těchto alb je tím co je odlišilo od následné produkce skupiny.
reagovat

Zdeněk @ 12.01.2009 16:15:11
Zkus napsat ještě něco jiného.Opakuješ se.

23.08.2007 kahvas | #
5 stars

Necelé dva dny (!) stačily kapele k natočení první desky, která vyšla symbolicky v pátek 13. února 1970.

Už samotný úvod je ohromující, z bouřky a vzdálených zvonů se na vás valí těžká rytmika, s dnes již učebnicovým riffem mladých metallistů a vše dokreslující, osobitý, naříkavý Ozzyho zpěv. Na této desce mám nejraději nepřeslechnutelnou jazz-bluesovou minulost členú kapely, byť převlečenou do těžkého hávu.

V roce 2004 vyšla na labelu Rhino reedice desky s přemíchaným pořadím skladeb, doplněná o skladbu Wicked World z US verze, která naopak neobsahovala Evil Woman.

1 Black Sabbath Butler, Iommi, Osborne, Ward (6:18) 2 The Wizard Butler, Iommi, Osborne, Ward (4:23)
3 Wasp/Behind the Wall of Sleep/Bassically/N.I.B.
Butler, Iommi, Osborne, Ward (9:44)
4 Wicked World Butler, Iommi, Osborne, Ward (4:46)
5 A Bit of Finger/Sleeping Village Warning Butler,
Iommi, Osborne, Ward (14:16)
6 Evil Woman Wagner, Wiegand (3:23)
reagovat

merhaut @ 23.08.2007 08:52:29
Technická:
- je dobré si to po sobě přečíst a odstranit překlepy,
- plus zaregistrovat se a přihlásit se

kneekal @ 23.08.2007 09:03:19
Pravda, registrace je dobrá věc. Doporučuji :)

kahvas @ 23.08.2007 09:20:59
Registrován jsem jako kahvas (Kahoun Václav), přihlásil jsem se také... někde je chybka.

miguel7 @ 23.08.2007 09:42:38
Já jsem také zaregistrován a přihlašuji se každý den a pořád nemám "červený" jméno, jako ostatní:(

merhaut @ 23.08.2007 09:51:54
miguel7 - pošli mi na mail merhaut@mbox.vol.cz popis toho, jak se přihlašuješ a jaké přihlašovací údaje používáš, ty jsi se totiž zaregistroval 3x a pokaždé s jinými údaji ... takže je mi jasné, kde je chybka.

23.08.2007 kneekal | #
4 stars

Kdeže jsou ty časy, kdy Black Sabbath a Deep Purple vládly mojí hifině a kdy se o mou přízeň rvala Highway Star, nemilosrdně vytlačovaná Paranoidem. Inu, pár let již tomu je...

Když jsem si tedy dnes pustil debut Black Sabbath, bylo to jako setkání se starým prohnilým kolegou, který povstal z nějakého zapomenutého hrobu, aby mi připomněl, že je stále ještě tady a má mi co říct.

Co k téhle desce dodat? Jistě, ta skvělá záhrobní atmosféra, která vás div neláká si udělat výlet a za zvuku titulní skladby tančit mezi hroby. :) Pláč zombieho Osbourna, valivá kytara Iommiho, klasické rockové skladby jako je The Wizard nebo N.I.B.

Pro mě má speciální význam Behind the Wall of Sleep, kterou mám z desky snad nejraději a je to jedna z dvou sabbathackých skladeb, které jsem se učil hrát na kytaru (druhá je pochopitelně Paranoid a víc jich nebylo, protože mi Iommi nikdy jako kytarista moc nesedl).

Pro hard/heavy rockery jistě stěžejní záležitost, kterou uctívají za svitu svíček, pro mě výborný hudební zážitek, který si kdykoli zas rád připomenu. ****

P.S. v žebříčku Rolling Stone 500 Greatest Albums of All Time se deska Black Sabbath umístila na 241. místě.
reagovat

18.07.2007 martin.b | #
4 stars

Black Sabbath se, možná nechtěně, podařilo na této nahrávce zachytit všechno, co do té doby v hudbě nebylo k mání. Neslýchané riffy, temné texty a hlavně titulní skladba. Nejsou to ještě hotoví Black Sabbath, ale pokud je pravda, že tuto nahrávku pořídili za pár liber a několik dní, tak přemýšlím o čem jsou dnešní technicky dokonalé nahrávky jiných kapel, nad kterými tyto tráví ve studiu rok a mnohdy i více času...
reagovat

Stepan @ 27.07.2007 08:43:07
Hmm,věru zajímavé,nad tím se stojí zamyslet..

Motorcycle Man @ 05.01.2010 00:56:57
Keď nemáš dobrú pesničku nepomôžu ti ani tony techniky (OZZY OSBOURNE).

16.07.2007 Stepan | #
4 stars

Tahle deska jako celek mě moc nezaujala,jistě by se v tvotbě "sabatů" našli lepší kousky,přesto tato deska má pro mě velkou hodnotu a to hlavně díky úvodní písni Black sabbath...vždy když ji slyším běhá mi mráz po zádech...ze začátku déšť,poté velice jednoduchý riff a až děsivý text...to vše podtrženo Ozzyho "strašidelným" hlasem a na posluchače dýchne neopakovatelná atmosféra.Neříkám že ostatní písně jsou špatné, The Wizard - obzvláště pasáže s foukací harmonikou, a nebo Warning, kde se zase vyřádil Tony Iommi na el.kytaře,nicméně celému albu vévodí úvodní hit,řekl bych dnes už pro fanoušky rocku a metalu spíše hymna.

reagovat

Cossack @ 16.01.2010 19:33:14
Lepší...?!
Stejně kvalitní (anebo, přesněji řečeno, jinak kvalitní, ale každopádně kvalitní), to určitě ano, nějaké slabší, bohužel taky (díky riffům a autorskému "rukopisu" praotce metalu Tonyho Iommiho & spol., ale nikdy ne zcela špatné), těžko, přetěžko však LEPŠÍ...
Toto album má tak neskutečnou atmosféru, kouzlo a sílu, že je div, že kapela dokázala u mnohých následovníků "udržet dech a krok".
Strop holt nepřeskočíš...
A k jednotlivým skladbám: Kromě uvedených Black Sabbath a The Wizard patří mezi klasiku i N. I. B., převzatá The Warning pak na ploše více než deseti minut předvádí hráčský um členů kapely...
Hudba nemusí být jen o kompoziční složitosti či instrumentální virtuozitě, i v jednoduchosti je krása, a tato nahrávka v sobě má určitě něco magického a nadčasového...
Vždyť kolik skupin ze současnosti nebo nedávné minulosti se k odkazu Black Sabbath (především jejich prvních šesti alb) hlásí a hlásilo... Stačí mrknout na sestavy interpretů na trojici tributů Nativity In Black I - III (o IV nevím), případně na celou stoner-rockovou scénu.
Tak, jako netvrdím, že alba bez Ozzyho nestojí za to (naopak třeba Heaven And Hell patří k mým nejoblíbenějším), neříkám, že první s ním je jejich nejlepší "ozzyovské"... Určitě ale nenacházím žádné, jež bych mohl řadit výš, leda na stejnou úroveň... Je to zkrátka KULT.

honanek@seznam.cz @ 30.08.2010 07:57:43
Souhlasím,je to nádherná muzika.K tomu není co dodat.Kupodivu jsem to dostal zapůjčeno jako kluk,školou povinný,pak se toulalo po lidech,to LP bylo už tehdy tak sjetý,ale nepřeskakovalo.Tuším,že někdy po prvním rozvodu,se to ke mě zase dostalo.Mám desku dodnes doma rozevřenou ve stěně,taky to byla na CD první věc co jsem si sehnal.



Detail hodnocení alba (hodnoceno x)
5 hvězdiček - hodnoceno 23x
Hikoki777, kahvas, dynasty21, Majkl, rock.bloguje.cz, dreamer, hejkal, pito63, Maeror, guns n roses, Corsica, minirock, zdenek3, Mohyla, Le Fantak, Akana, Snake, Martin H, Jackjelly , murky 4 hvězdičky - hodnoceno 7x
Peterth, Stepan, martin.b, kneekal, oravda.cz, kaktus, vmagistr
3 hvězdičky - hodnoceno 3x
EasyRocker, miguel7, kali
2 hvězdičky - hodnoceno 0x
1 hvězdička - hodnoceno 0x
0 hvězdiček - hodnoceno 0x




Copyright © easyaspie.cz Created in 0.1449 s.